Dinsdag 05/07/2022

Uw bank wordt big brother

ING wil de betaal- en andere gegevens van haar klanten gebruiken om haar dienstverlening te verbeteren. De bank investeert in big data, maar botst daarbij op de gevoelige discussie over privacy. 'Banken overschrijden een ethische grens.'

Of u geen spaarrekening wil openen voor de baby die u verwacht? Of een studielening, nu zoonlief binnenkort naar de universiteit gaat? Het verwerken van persoonlijke gegevens door banken staat in ons land nog maar in de kinderschoenen, maar daar komt vlug verandering in. ING België maakt bekend dat het betaal- en andere gegevens van haar klanten wil gebruiken om haar dienstverlening te verbeteren. Het gaat daarvoor een partnerschap aan met SmartFin Capital, een investeringsfonds dat zich specialiseert in financiële technologie. Over wat de precieze bedoeling is van die samenwerking, blijft Rik Vandenberghe, CEO van ING België, vaag. Er zijn partnerships op komst, waarbij we klantenbehoeften gaan invullen die breder gaan dan het financiële, maar wel aan onze business gelieerd blijven."

Bij de grote momenten in het leven - pakweg een geboorte, een huwelijk of een scheiding - zal de bank proactief contact opnemen met de klant, zo maakt woordvoerder Bob De Leersnyder duidelijk. "Als we weten dat iemand met pensioen gaat, gaan we die geen pensioensparen meer aanraden. Omgekeerd kunnen we bij een zwangerschap, de klant beter en gericht informeren. Dat is en blijft ons doel: klantgericht werken."

Dat ING Nederland vorig jaar nog maar in het oog van de storm stond, toen het bekendmaakte dat het klantengegevens tegen betaling wilde doorspelen aan commerciële partners, beseft De Leersnyder maar al te goed. "We spelen in geen geval informatie door aan derden. We nemen privacy ter harte."

Of dit verrassend is? Niet echt, zegt professor en privacy-expert Jos Dumortier (KU Leuven). "Banken verzamelen nu al heel wat gegevens en ze gaan daar nu in verder. Veel mensen beseffen vandaag al niet wat er in de algemene voorwaarden staat van hun bank. Maar dat is een algemeen probleem."

Andere banken bevestigen dat zij bezig zijn met het gebruiken van klantengegevens. KBC maakte vorige zomer zelfs bekend dat het 500 miljoen euro investeert aan big data, het verzamelen en commercieel gebruik van commerciële gegevens van klanten. Officieel om de klant beter te bedienen. Maar uiteraard vooral om de winstcijfers te boosten.

En de toepassingen staan in ons land nog maar in de kinderschoenen, zegt Stefan Dierckx, CEO van Projective, het bedrijf dat grote Europese banken begeleidt bij onder meer big data. "Om hun klantenprofielen te vervolledigen, gaan banken er in de toekomst ook informatie aan toevoegen die op Facebook en andere netwerken te vinden zijn." En hij voorspelt ook dat banken in de toekomst zullen samenwerken met vastgoedsites of autoverzekeraars.

Of dat zonder slag of stoot zal gaan, is een andere zaak. Econoom Ivan Van de Cloot zegt dat ING België een ethische grens overschrijdt. "De laatsten die op dit vlak aan normvervaging moet gaan doen, zijn de banken. Zij hebben een enorme hoeveelheid gegevens. Wat betekent dat zij zich ook heel terughoudend moet opstellen in het gebruik ervan. Als je weet dat banken werken binnen een zakenmodel dat gebaseerd is op vertrouwen, dan weet je dat dit niet klopt."

Ethische grens overschreden

Nochtans heeft ING geen schrik dat de bank met die proactieve benadering van klanten te opdringerig overkomt. CEO Vandenberghe: "99 procent van de klanten apprecieert het, omdat ze er voordeel uithalen. We zullen in elk geval altijd in een 'opt out' voorzien, voor klanten die de dienst niet wensen."

Ivan Van De Cloot vindt de verwijzing naar die opt out helemaal ongehoord. "Dat is een ethische grens die overschreden wordt. Uit de gedragswetenschappen is duidelijk dat mensen helemaal anders reageren als ze toestemming moeten geven voor het gebruik van bepaalde gegevens dan wel moet meedelen dat ze het niet willen. Wat de banken nu doen, is hetzelfde als voorheen: ze gebruiken persoonlijke data om er commercieel gebruik van te maken, alleen verpakken ze de boodschap nu anders."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234