Woensdag 05/10/2022

Van massaproductie naar interactief maatwerk

Procter & Gamble is dan wel een toonbeeld van oertraditionele en vastgeroeste marketingpraktijken, de machtige zeep- en voedingsfabrikant uit Cincinnati is niet van plan om als een dinosaurus ten onder te gaan. De belangrijkste adverteerder ter wereld, die jaarlijks 3,5 miljard dollar aan reclame heeft uit te geven, wil ook in de nieuwe media meteen een grote vernieuwer zijn. Niet makkelijk als men, zoals Procter & Gamble, zeep, margarine en aardappelchips verkoopt. Bij de surfers liggen boeken, software en aandelen beter in de markt. Om te beginnen is Internet niet erg vrouwelijk. Maar dat zou kunnen veranderen. Zeker als Internet naar het tv-scherm oversteekt.

Procter & Gamble heeft grondig nagedacht over e-commerce. Er werden de laatste jaren al diverse initiatieven met diverse partners gestart, onder meer met Yahoo. In een persbericht van vorige week wordt de oprichting gemeld van een nieuw bedrijf, een joint venture tussen Procter & Gamble uit Cincinnati en Institutional Venture Partners uit Silicon Valley. Samen brengen ze 50 miljoen dollar in. Het nieuwe bedrijf luistert naar de naam reflect.com. Dit weerspiegelt de vrouwelijke inhoud van de business, op reflect.com zullen vrouwen terecht kunnen om het meest aangepaste cosmeticaproduct voor zichzelf uit te zoeken en zelfs voor zichzelf te mengen en samen te stellen. Reflect.com gaat namelijk niet de bestaande cosmeticalijnen van Procter & Gamble verkopen, zoals Max Factor, Giorgio Beverley Hills of Hugo Boss. Neen, Procter & Gamble heeft het in het gemeenschappelijk persbericht over een nieuw merkconcept, aangepast aan e-commerce. Het wordt cosmetica op maat, en interactief. Reflect com kan meer dan 50.000 verschillende producten produceren, variërend naar samenstelling en naar verpakkingsstijl. De consumente ontdekt het plezier van het creëren, ze ontwikkelt haar eigen productgamma. De producten van reflect.com zullen alleen maar via Internet te verkrijgen zijn. Reflect.com is nu al op Internet te vinden, maar nieuwsgierigen kunnen alleen nog maar in een lege etalage kijken. Reflect.com hoopt tegen de eindejaarsfeesten het aanbod te kunnen uitbrengen. Belangstellenden kunnen wel al hun persoonlijke bedenkingen en verlangens in verband met schoonheidsproducten toevertrouwen aan reflect.com, via Internet.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234