Woensdag 10/08/2022

Van samba & western tot drum'n'bossa

Brazilië is een land van politieke en sociale problemen, maar voor muziekliefhebbers is het een ware goudmijn. Dat bleek nog eens ten overvloede toen de 27-jarige Moreno Veloso dinsdagavond neerstreek in de Brusselse Botanique.

Brussel / Eigen berichtgeving

Dirk Steenhaut

Moreno is een multi-instrumentalist wiens positie een beetje vergelijkbaar is met die van Sean Lennon of Ziggy Marley. Zijn vader, Caetano Veloso, is een van de meest gerespecteerde artiesten die de Música Popular Brasileira de jongste veertig jaar heeft voortgebracht, en ook zijn tante, Maria Bethânia, heeft in Latijns-Amerika de status van superster. Veloso Jr was dus genetisch voorbestemd om de muziek in te gaan: in de voorbije jaren toerde hij onder meer aan de zijde van Gilberto Gil en was hij als cellist en percussionist te horen op enkele platen van zijn vader: Tropicália 2 (1993), Livro ('97) en Prenda Minha ('98). Maar de man heeft nog meer pijlen op zijn boog: onlangs behaalde hij bijvoorbeeld een doctoraat in de fysica, wat meteen verklaart waarom het zo lang heeft geduurd voor Moreno Veloso op eigen houtje debuteerde. Zijn eerste cd, Music Typewriter, verscheen pas enkele maanden geleden. Op die plaat wordt hij onder meer bijgestaan door grote namen als João Donato, zijn vader en de kleinzoon van Tom Jobim, al heeft hij die niet echt nodig om het publiek van zijn kunnen te overtuigen.

Net als Bebel Gilberto en Vinícius Cantuaria behoort de jonge Veloso tot een nieuwe generatie Braziliaanse artiesten die met de ene voet nog in de bossanova- en sambatraditie staan, maar met de andere in het hier en nu. Moreno actualiseert de muziek van zijn ouders dus met gulle doses beats en elektronica en weet met minimale middelen een maximaal effect te sorteren. In Brussel liet hij zich op elektronische drums en percussie begeleiden door Domenico Lancelloti en op elektrische bas door de onverstoorbare Alexandre Kassin. Veloso Jr, zelf een voortreffelijke gitarist die zowel subtiel als krachtig uit de hoek wist te komen, bewees met 'Deusa do amor' dat hij al net zo zoetgevooisd is als vader Caetano. Tijdens zijn twee uur durende set wisselde hij mijmerende en sensuele bossanovaliedjes zoals 'Para Xó' af met aanstekelijker en ritmischer werk, type 'Arrivederci'. Nu eens werd gestoeid met een wiegende reggaebeat, dan weer met een funky groove, een rapnummer of op knetterende breakbeats dobberende drum'n'bossa. In 'Eu sou melhor que você' schemerden rhythm & blues-invloeden door; in 'Enquanto isso' werd met ritmen gespeeld zoals alleen Brazilianen dat kunnen.

'Wishing', een thema uit de Walt Disneyfilm Sneeuwwitje, werd als duet gebracht met Lancelloti die, tot groot jolijt van het publiek, zijn partij door een megafoon zong. Kassin ruilde intussen zijn bas voor een banjo en transformeerde de song in een vreemdsoortige samba & western. Vervolgens zongen de drie heren een lied met uitsluitend tamboerijnbegeleiding en werd tijdens de bissen 'Só vendo que beleza' opgediept, een nummer dat in 1942 al een hit was in de versie van Carmen Costa. Voor het slot werd zelfs de New Yorkse geluidstechnicus Chris Walker achter zijn mengtafel vandaan gehaald, wat resulteerde in een onweerstaanbaar 'Family Affair', uit het verzamelde werk van Sly Stone.

Een prima concert dus, al durfde de spanning onderweg al eens te verslappen en dreigde de set, zeker naar het einde toe, een beetje langdradig te worden. Maar een ding was na deze passage overduidelijk: Moreno Veloso gaat een mooie artistieke toekomst tegemoet.

Pop

WIE: Moreno Veloso + 2. WAAR EN WANNEER: Orangerie van Le Botanique in Brussel, dinsdag 5 juni ONS OORDEEL: Moreno Veloso actualiseerde de bossanova- en sambatraditie met gulle doses beats en elektronica. Dat leidde tot een onweerstaanbare set die enkel naar het einde toe een beetje last kreeg van langdradigheid.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234