Woensdag 17/08/2022

Van Tate tot S.M.A.K.: moderne musea in oude gebouwen

Er bestaat in België en ook in het buitenland een traditie om musea van moderne en hedendaagse kunst in bestaande gebouwen onder te brengen. Maar in tegenstelling tot het Brusselse Beursgebouw gaat het om ruime panden die vaak een industriële functie hebben gehad. Een overzicht.

Het Musée d’Orsay in Parijs, dat de westerse kunst tussen 1848 en 1914 tentoonstelt, werd in 1986 geopend in het voormalige spoorwegstation Gare d’Orsay. De uitdaging voor de Italiaanse architecte Gae Aulenti was net omgekeerd aan de problemen die bij de Beurs rijzen: de immense binnenruimte onder de stationsoverkapping van Orsay moest een indeling en compartimentering krijgen, en er moesten ruimtes bijgebouwd worden. In de Beurs zullen vooral muren gesloopt worden.

Ook in het tweede buitenlandse voorbeeld was en is er vooral veel ruimte. In mei 2000 opende Tate Modern in Londen zijn deuren in een gigantische voormalige energiecentrale aan de oever van de Theems, die in de jaren veertig ontworpen werd door Giles Gilbert Scott. Het gerenommeerde Zwitserse architectenduo Herzog & De Meuron besloot om de Turbine Hall als reusachtige open ruimte te behouden. Het gaat om een soort overdekte straat van 155 meter lang en 33 meter hoog. In de rest van het gebouw brachten zij zalen onder voor de permanente collectie en de tijdelijke tentoonstellingen.

In eigen land zijn nagenoeg alle musea voor moderne en hedendaagse kunst ondergebracht in industrieel erfgoed. In Antwerpen opende in 1987 het Museum voor Hedendaagse Kunst M HKA zijn deuren in een graansilo uit 1926. Het nabijgelegen FotoMuseum vond in 1986 een onderkomen in een voormalig havenmagazijn op de Waalse Kaai. In beide gebouwen zijn de plafonds misschien laag, maar elk niveau biedt er wel veel ruimte.

Het Gentse Museum voor Actuele Kunst S.M.A.K. werd eind 1994 ondergebracht in het oude casino in het Citadelpark. Het S.M.A.K. beschikt over een schitterende uitbreidingsmogelijkheid, namelijk de aanpalende Floraliënhal met 16.000 vierkante meter overdekte ruimte.

Het provinciaal museum voor moderne kunst in Oostende, inmiddels omgedoopt tot Mu.ZEE, is gehuisvest in een warenhuis dat in 1947 door de Belgische architect Gaston Eysselinck werd ontworpen, goed voor 14.000 vierkante meter vloeroppervlakte. En kunstencentrum Wiels, dat dateert van 2007, werd ondergebracht in een voormalige brouwerij uit 1930. Dat gebouw stond al enige tijd leeg en was helemaal gestript, zodat alleen de betonstructuur overbleef.(ER)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234