Vrijdag 12/08/2022

Vanilla Coke helpt marktaandeel Coca-Cola vooruit

Coca-Cola, de grootste drankenproducent ter wereld, heeft voor het eerst sinds 1998 zijn marktaandeel voor frisdranken in de VS verhoogd. Drijvende kracht achter die verhoging was de introductie van Vanilla Coke die in de VS erg aansloeg.

Het aandeel van Coca-Cola steeg dan ook met 0,6 procentpunten tot 44,3 procent van de 62,9 miljard dollar grote softdrankenmarkt. Grote rivaal PepsiCo, producent van Pepsi Cola, verloor 0,2 punten tot 31,4 procent van die markt.

Het volume dranken dat verkocht werd, steeg met 2,1 procent. Coca-Cola, waarvan het marktaandeel daalde tussen 1999 en 2001, slaagde erin een sterke start te maken voor zijn nieuwe product door een zware publiciteitscampagne, terwijl Pepsi er niet in slaagde aan te klampen met Pepsi Blue met bessensmaak. "Vanilla Coke was een immens succes", zei John Sicher, uitgever van het blad Beverage Digest dat de studie over de Amerikaanse frisdrankenmarkt maakt. "Daarmee toonde Coke vorig jaar de macht van innovatie net zoals Pepsi een jaar voordien deed." Toen slaagde dat bedrijf erin zijn marktaandeel te vergroten door de introductie van enkele nieuwe smaken.

In 2002 ontstond een verhitte strijd op de frisdrankenmarkt toen Cadbury Schweppes, de derge grootste producent, Red Fusion op de markt bracht, de eerste nieuwe smaak in de 117-jarige geschiedenis van Dr Pepper. Daarmee probeerde Cadbury gelijke tred te houden met de nieuwe smaken van Pepsi en Cola. De nieuwe producten deden de wereldwijde verkopen van frisdranken met 0,8 procent toenemen.

De aandelen van Coca-Cola, dat ook het bekende Minute Maid fruitsap maakt, daalden met 67 cent tot 39,97 dollar op Wall Street. Pepsico verloor 62 cent tot 38,78 dollar. Cadbury verloor 23 cent.

Globaal gezien ging de verkoop van frisdranken de laatste twee jaar achteruit omdat ze duurder werden. Daardoor gingen consumenten minder bekende supermarktdranken kopen. Amerikanen geven daarenboven de voorkeur aan niet-bruisende dranken zoals Aquafina van Pepsico of Powerade, de sportdrank van Cola. Coke sloot vorig jaar een overeenkomst met de groep Danone om Dannon en Evian Water in de VS te verkopen. De traditionele Coca-Cola blijft wel nog de nummer één frisdrank in de VS. (Bloomberg)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234