Donderdag 29/09/2022

Verfrissend briesje

cd pop & rockdoor dirk steenhaut

ENON HHHHI

High Society Touch & Go/Bang!

Sinds John Schmersal, de gewezen spilfiguur van Brainiac, enkele jaren geleden Enon in het leven riep, is er heel wat veranderd. Wat aanvankelijk bedoeld was als een soloproject groeide uit tot een heuse band, die inmiddels al een paar drastische transformaties heeft ondergaan. Na Believo! uit 1999 kozen twee leden het hazenpad en op High Society verwelkomen we nu de Japanse Toko Yasuda (ex-Blonde Redhead) en Matt Schulz. Een en ander gaat uiteraard met een muzikale koerswijziging gepaard. Het kwartet maakt tegenwoordig rock met een nadrukkelijke popcomponent en combineert gitaren met samples en andere elektronische snufjes. Dat leidt nooit tot moeilijkdoenerij maar wel tot een zekere avontuurlijkheid. Enon bestaat immers uit durvers, eigenzinnige lieden die af en toe eens uit de band durven te springen en, met de hulp van producer Dave Sardy, een verfrissend briesje door hun muziek laten waaien. De groep springt op een vindingrijke manier om met ritme, kent de voordelen van beknoptheid en komt meestal met veerkrachtige en catchy songs op de proppen, die afwisselend of samen worden gezongen door Schmersal en Yasuda. De laatstgenoemde is verantwoordelijk voor prikkelende deuntjes als 'In This City', 'Disposable Parts', 'Salty' en het sexy 'Shoulder' (denk aan Kim Deal in haar beste dagen). Nummers als 'Count Sheep', het Sonic Youth-achtige 'Pleasure and Privilege' of het ingetogen 'High Society', met John Schmersal aan het roer, hoeven daar echter beslist niet voor onder te doen. Weldadig plaatje.

cd pop & rockdoor dirk steenhaut

GIRLS AGAINST BOYSHHHII

You Can't Fight What You Can't See Cycle/Konkurrent

De nervositeit van de grootstad

Washington DC is niet alleen de thuishaven van Bad Brains en Fugazi, ook de leden van Girls Against Boys groeiden op in de schaduw van Capitol Hill. De melodieuze gitaarnoise van de groep ontleent zijn unieke karakter vooral aan de aanwezigheid van twee bassisten, die haar potige geluid een zekere sex-appeal verlenen. Op You Can't Fight What You Can't See grijpen de heren resoluut terug op de directe muzikale aanpak van hun begindagen: Girls Against Boys hebben altijd al de nervositeit van de grootstad weerspiegeld en ondanks recente strubbelingen met platenmaatschappijen is hun trefzekere stijl nog altijd intact. Luister maar eens naar stotende en pulserende nummers als 'Basstation', 'All the Rage' en '300 Looks For Summer', een hattrick die, bij wijze van binnenkomer, best kan tellen. 'Tweaker' stond vorig jaar al op de soundtrack van Series 7, maar in het relatief rustige 'Let It Breathe' leren we de groep ook eens van een andere kant kennen. Natuurlijk zullen Girls Against Boys ons altijd een beetje aan The Fall doen herinneren. Dat heeft zowel te maken met het strakke snarenwerk als met het monotone maar geestdriftige stemtimbre van Scott McCloud. Daarmee willen we echter geen afbreuk doen aan de vele kwaliteiten van de groep. Zeker nu gitaar en bas weer vrij spel krijgen en het soms iets te opdringerige toetsenwerk van de jongste platen weer naar de achtergrond is verhuisd.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234