Vrijdag 12/08/2022

Vergelijkende reclame hoeft niet altijd saai te zijn

Pepsi vs. Coca-Cola

Pepsi en Coca-Cola gingen in de VS meermaals met elkaar in de clinch via tv-spotjes, en meestal deden ze dat met flink wat humor. Het beroemdste voorbeeld is dat waarbij een jongetje twee blikjes Coke uit een automaat haalt. Niet om ze op te drinken, maar om erop te gaan staan om bij de bovenste knop te kunnen en een blikje Pepsi te kopen.

Apple vs. IBM

De boodschap was iets subtieler dan in het gros van de andere vergelijkende reclamecampages, maar het legendarische ‘1984’-spotje van Apple uit datzelfde jaar was een schoolvoorbeeld van hoe het ook kan. Een kille, blauwe Big Brother stond er symbool voor het toen almachtige IBM. Een jonge, frisse atlete - Apple dus - gooide een voorhamer naar het scherm om een einde te maken aan de dictatuur.

Domino’s vs. Subway

Amerikaanse fastfoodketens houden ervan speldenprikken uit te delen via reclame. McDonald’s en Burger King doen het (in een spotje staat Ronald McDonald bijvoorbeeld aan te schuiven bij Burger King), maar Domino’s dreef het het verst. Een brief van Subway-advocaten werd in een spot in de oven gestopt en verbrand, om vervolgens lekker te tonen dat Amerikanen broodjes van Domino’s verkozen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234