Dinsdag 09/08/2022

Economie

Vergelijkende test wijst uit: Collect&Go is soms duurder dan Colruyt

null Beeld Wouter Van Vooren
Beeld Wouter Van Vooren

Online kopen is lang niet altijd goedkoper bij de prijsbreker van België. Een winkelkar kan in de webshop van Colruyt 15 procent duurder zijn dan in de winkel. "Voor Collect&Go vergelijken we de prijzen met andere webshops in de buurt. Zo zijn we ook online de goedkoopste."

PHG

Op het forum van Spaargids.be woedt al enkele dagen een discussie onder de titel 'Collect&Go, het kost meer dan je denkt'. Verscheidene gebruikers getuigen over de prijsverschillen tussen de winkels en de onlineshop en geven voorbeelden: een blikje Lipton Ice Tea kost in de winkel 41 cent, in de webshop 65 cent. Koffiecups van Grandoir: 33 cent duurder in de winkel.

Consumentenorganisatie Test-Aankoop bestelde vorig jaar 150 producten in verschillende webshops. Bij Colruyt was er bij één op de vijf producten een prijsverschil met de fysieke winkel, bij de andere ketens (Delhaize, Carrefour, Cora, Albert Heijn) was dat slechts bij één op de dertig.

Uit dezelfde rekken

Wij deden gisteren zelf de test in de Colruyt van Asse. We legden tien producten in onze kar en plaatsten dezelfde tien achteraf in onze winkelwagen op Collect&Go. Slechts drie artikelen hadden dezelfde prijs, de zeven andere waren duurder in de webshop. In de winkel betaalden we 28,08 euro. Als we de bestelling online plaatsten met als afhaalpunt Asse, kostte het winkelmandje ruim 15 procent meer. Tel daar nog de verwerkingskost van 5,50 euro bij en het verschil loopt op tot bijna 32 procent. Toch een serieus bedrag op een bescheiden gevulde winkelkar.

"En de producten die ik online bestel, worden uit exact dezelfde rekken gehaald", zo stelt een van de deelnemers aan de discussie op het Spaargids-forum. "Niemand uit mijn directe omgeving was hiervan op de hoogte."

Een fles cola met een meerprijs van 5 cent meer, een bus wasgel zelfs bijna 2 euro. De verklaring voor de prijsverschillen is eenvoudig. "Colruyt is een prijsvolger: in de winkels garanderen wij steeds de laagste prijs in de omgeving", zegt Geert Boel van Collect&Go. "Hetzelfde geldt voor de webshop: wij beloven de laagste prijs online. Wij vergelijken altijd met andere webwinkels in de buurt en op dat niveau zijn wij ook de goedkoopste. Het kan inderdaad zijn dat een artikel online soms duurder is dan in de winkel, maar dat is zeker geen algemene regel.

"Volgens onze cijfers is 80 procent van de prijzen gelijk. Soms werkt het ook in de andere richting. Als een andere webwinkel de prijs van een product verlaagt en wij gaan daaronder, dan kan dit goedkoper zijn dan in de winkel."

Vraag is of Colruyt niet gewoon dezelfde prijzen kan hanteren voor de winkel en de webshop. "Neen", zegt Boel. "Want als we dat zouden doen, kan het zijn dat een andere webshop goedkoper is en dan kunnen we onze belofte niet waarmaken. We hebben nu eenmaal gekozen voor een prijsvergelijking met webwinkels."

"Colruyt past voor zijn webshop gewoon dezelfde filosofie toe als voor de winkels, maar dat is niet houdbaar", meent retailspecialist Jorg Snoeck. "De markt is veranderd. Er is geen verschil meer tussen de online- en de offlineconsument. Mensen kopen waar ze de beste prijs krijgen."

Nieuwe markt

"Nu vergelijkt Collect&Go ook alleen met de concurrenten in België, maar het speelveld is aan het uitbreiden", gaat Snoeck verder. "Vandaag is Amazon Prime gelanceerd in Frankrijk. Je kunt daar een abonnement nemen op tandpasta of Nutella of een van de duizenden andere producten, en dan krijg je dat om de zoveel maanden geleverd aan superscherpe prijzen. De levering kost bijna niets. Andere grote buitenlandse spelers zoals Jumbo of Auchan komen ook naar ons land. Het zal voor Colruyt heel moeilijk worden om de laagste prijs te blijven garanderen."

Test-Aankoop raadt consumenten aan om steeds de vergelijking online-offline te maken. "En houd daarbij ook rekening met de servicekosten."

undefined

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234