Donderdag 18/08/2022

Verstomd gezinsdrama

Toneelgroep Ceremonia / TheaterMalpertuis > Les in hysterie JJJ

Een Eric De Volder zonder antieke woorden lijkt een café zonder bier, maar in een paar trage rondjes vol familiale ontwrichting schenkt de Gentse regisseur met Malpertuis de glazen des te bitterder vol.

door wouter hillaert

Les in hysterie lijkt te beginnen waar Au nom du père in 2005 eindigde: rond de stille eettafel. De soep wordt opgediend als een heilige spijs, maar snel verslurpt met het banale getik van alledag. Zijn de vier gekromde figuren familie?

Doorheen de zestal losse scènes die volgen, zullen ze in elk geval twee koppels blijken. Eén paar deelt een baby, teer klauwend en rollend gesuggereerd door Bob De Moor. Wordt onschuld op een scène zo pertinent uitgespeeld, dan kun je ervan op aan dat de rest ontspoort. De bevreemdende soundscape van Ad Cominotto voorspelt weinig anders.

Het kind markeert eerst nog het verschil tussen ongedwongen seks en een ingesnoerd huwelijksleven. Terwijl het ene koppel (Ineke Nijssen en Hendrik-Hein Van Doorn) zich overgeeft aan de vrije liefde in een symbolische dansgalop, verkrampt het andere (Johan Knuts en Tania Van der Sanden) boven de wieg in een afgeleerde omhelzing.

Zonder taal hebben beide ouders niet de minste kans op verlossing: frustraties en liefdesnood kroppen zich op tot de vrouw zich heftig blootgeeft aan de andere man. Overspel is het oudste theater. Zijn epiloog is op scène steevast de dood.

Bijzonder aan Les in hysterie is vooral hoe De Volder tot dat slot raakt: in een voortdurend uitstel. Bij hoorndrager Knuts zwellen de aders langzaam als in een thriller, en zelf weet hij nog het minst waar dat kloppende bloed zijn weg zal vinden.

Het kind kijkt het aan: ziedaar het leven, een blazende rondgang in een veel te kleine ren. Als in het existentiële slotbeeld alles in scherven ligt, moet het zelf nog aan die loop beginnen.

Het maakt van dit uitdagende artistieke zelfonderzoek, sinds lang een echt geslaagde coproductie van Ceremonia, veel meer dan de evocatie van een anekdotisch familiedrama. Les in hysterie toont zich niet alleen een meditatie over liefde als het smeer voor het rad van de generaties, maar ook een barstende zwam van katholiek schuldgevoel over de doodzondes waarmee die liefde beladen is.

(WH)

Tot 21 juni in Minard, Gent (09/267.28.28). Op tournee van sep tot nov, zie www.toneelgroepceremonia.be

'Les in hysterie' is sinds lang een echt geslaagde coproductie van Ceremonia

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234