Dinsdag 16/08/2022

VICTORIA investeert met nieuwe formule in zes kunstenaars

Talent kweek je op De Bank

Een nieuwe subsidieperiode, een nieuw geluid. Het Gentse theater Victoria herprofileert zich met een nieuwe formule: De Bank. Zes kunstenaars nemen twee jaar lang hun intrek in Victoria en bepalen voortaan de werking van het huis.

Gent

Van onze medewerkster

Liv Laveyne

V rijdag ging De Bank officieel open. De partyhapjes moest het publiek zelf meebrengen, want hoewel bij Victoria het vertrouwen in De Bank groot is, had de Vlaamse Gemeenschap meer twijfels. Victoria's vierjaarlijkse structurele subsidiëring werd teruggebracht tot twee jaar, maar dat was voor directeur Dirk Pauwels en rechterhand Tom Rummens geen reden om van dit ambitieuze residentieproject af te zien.

Waarom 'De Bank'?

Pauwels: "In een bank kun je investeren en je kunt erop rusten: continuïteit en verdieping zijn de sleutelwoorden, meer aandacht en minder haast is de leuze. We willen dat de kunstenaars op hun tempo hun plaats kunnen zoeken."

Rummens: "De meeste jonge kunstenaars die drie jaar bezig zijn, hebben er gemiddeld al acht huizen op zitten en nog een pak losse projecten. Tijdens festivals worden interessante fenomenen opgepikt, meteen op de scène gesmeten om daarna weer te verdwijnen. Dat is niet de juiste mentaliteit om hen te laten groeien. We willen hen twee jaar lang ruimtes, tijd, loon, middelen en kennis ter beschikking stellen. Het is ook de opzet dat de artiesten een band vormen zodat de som van de delen meer wordt dan zes."

Twee jaar is lang om je huis in beslag te laten nemen.

Pauwels: "De beoordelingscommissie stelde in haar advies dat we een te groot risico nemen. We vinden dat we juist een risico moeten nemen omdat de rest van de sector dat amper doet."

Rummens: "Ik noem De Bank liever een 'berekend risico'. Als je twee jaar lang dag in dag uit intensief samenwerkt, een vertrouwensband opbouwt, dialogeert en discussieert, is dat toch veel interessanter dan om de twee maanden een nieuwe lading 'jong talent' binnen te halen?"

Op welke basis hebben jullie de zes geselecteerd?

Pauwels: "Vroeger vertrokken we vanuit nieuwsgierigheid. Nu zijn we minder intuïtief te werk gegaan. We hebben vijftig kandidaten zorgvuldig gescreend en er daaruit zes geselecteerd die volgens ons dit huis een gezicht kunnen geven. De Bank vormt een heterogene mix, van ervaren en onervaren talent. De zes werken allemaal op een totaal andere manier. Berte wil 'EUtopia?' realiseren, een langdurig onderzoeksproject parallel met de bouw van een huis in de Europese wijk in Brussel. Benaouisse werkt vooral met korte interventies. Ze hebben samen hun intrek genomen in een van de twee nieuwe studio's die we hebben ingericht. De een heeft zowat zijn hele zolderkamer mee verhuisd, de ander heeft gewoon een laptop mee."

Hoe wordt het publiek bij die zoektocht betrokken?

Pauwels: "Het is de bedoeling dat we voor alles wat 'de zes' maken de deuren openstellen.

Rummens: "Victoria had vroeger geen constante publiekswerking. Daar komt nu verandering in: er wordt een krant verspreid waarmee de Bank'iers het publiek op de hoogte houden van hun activiteiten, de website is vernieuwd en elke vrijdagavond is er een aperitiefmoment. Soms zal dat weinig meer zijn dan een informele babbel met het publiek, maar evengoed krijgt dat aperitief een artistieke invulling."

Pauwels: "Op geregelde tijdstippen komt De Bank ook met grotere, afgewerkte projecten naar buiten. Het enige verschil is dat we er onze tijd voor willen nemen en de kunstenaars niet forceren om binnen een bepaalde tijdspanne iets af te leveren. Als De Bank zegt 'vanavond willen we die interventie tonen', dan zullen we onze communicatie daarop afstemmen, desnoods met sms'jes."

Wat hopen jullie met dit Bankmodel te bereiken?

Rummens: "Het is de bedoeling dat De Bank voor makers en publiek een kwaliteitslabel wordt."

Pauwels: "Daarbij is het belangrijk om kennis van buitenaf aan te trekken. Zo zal S.M.A.K.-directeur Philippe Van Cauteren in dialoog treden met De Bank. Naast die 'instraling' wil Victoria ook zijn uitstraling vergroten. Victoria heeft een goed uitgebouwde internationale werking, maar kampt met het eeuwige spreidingsprobleem in Vlaanderen. Er is een schrijnend gebrek aan dialoog met programmatoren van de culturele centra: wat ze niet kennen, programmeren ze niet. In het buitenland, waar we vaak totaal onbekend zijn voor het publiek, durven de programmatoren veel meer hun hand in het vuur steken."

Aperitiefmoment van De Bank, elke vrijdag vanaf 18 uur, in Victoria, Fratersplein 7, Gent. Info: www.victoria.be

Miet Warlop (°1978)

Studeerde in 2003 af aan de 3D/multimedia-afdeling van de Gentse Academie. Warlop won de residentieprijs voor jong theaterwerk op Theater aan Zee voor haar levende installatie Huilend hert, aangeschoten wild in 2004. In de zomer van 2005 presenteerde ze Sportband, afgetrainde klanken. Samen met Berte verzorgde ze ook de scenografie voor Mancha! (Dito'Dito en KVS).

Filip Berte (°1976)

Werkte geruime tijd als freelance-architect en reisde door het voormalige Joegoslavië, waar hij onderzoek deed. Als architect is hij geïnteresseerd in de manier waarop mensen omgaan met ruimte en hoe ze hun leven inrichten in de huidige (naoorlogse en postcommunistische) samenleving. Samen met Miet Warlop ontwierp hij onlangs het decor voor Mancha! (Dito'Dito en KVS).

Manah Depauw (°1979)

Maakte samen met Marijs Boulogne Endless Medication, geselecteerd voor het Theaterfestival. Samen met Boulogne richtte ze in 2003 Buelens Paulina cie. op. Als actrice was ze recent te zien in Killusion van Ontroerend Goed en in Baraque Frituur van Action Malaise/KVS.

Yahya Terryn (°1981)

Was tot voor kort actief in de Kopergietery. Hij werkte er onder meer als danser mee aan Mannen. In 2004 was hij assistent-regisseur bij Brief, een internationaal theaterproject in een regie van Ives Thuwis, en maakte hij de kortfilm Het verhaal van familie de Bock en Kwatta de Neger.

Tanya Hermsen (°1969)

Regisseerde diverse producties bij de Kopergietery. Haar Lilith@online, een tekst van Paul Pourveur, werd geselecteerd voor het Theaterfestival 2001. Momenteel werkt Hermsen voor haar eerste theatertekst, Bakje troost, samen met de Nederlandse schrijver-regisseur Gerardjan Rijnders.

Ben Benaouisse (°1971)

Beeldend kunstenaar en theatermaker, deed mee in diverse producties van Victoria waaronder Moeder en kind (1995). In 2003 richtte hij zijn eigen gezelschap op, INVASIF, waarmee hij performances bracht als Het is Lam en No Production (coproductie met Nieuwpoorttheater).

Victoria roept op tot striptease

Naast De Bank behoudt productiehuis Victoria zijn reguliere werking en plant het twee grote producties. In 2006 is dat Nachtschade, waarvoor Victoria aan zeven podiumiconen een opdracht gaf tot 'striptease'. Eric De Volder, Alain Platel, Wim Vandekeybus, Claudia Triozzi, Vera Montero, Joanne Saunier en Cathérine Sagna maken een solo voor een professionele stripteaseuse of stripper. Accordeonist en pianist Ad Cominotto (bekend van Arno) maakt een compositie voor blazerskwintet en elektronica die live wordt uitgevoerd. De première, gepland op 28 september in de Vooruit, vormt de afsluiter van het Festival van Vlaanderen in Gent. In 2007 maakt Tim Etchells (van de Britse theatergroep Forced Entertainment) een productie met kinderen bij Victoria.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234