Maandag 26/09/2022

Vier Césars voor 'Amélie Poulain'

film

franse 'académie des arts en techniques du cinéma' verdeelt haar prijzen over veel films

Ook het Franse filmberoep liet er zaterdagavond geen verdere twijfel over bestaan. In het Théâtre du Châtelet in Parijs hebben de leden van de Académie des Arts et Techniques du Cinéma, die ook wel omschreven worden als les professionnels de la profession, de César voor de beste Franse film van het voorbije jaar toegekend aan Le Fabuleux Destin d'Amélie Poulain van Jean-Pierre Jeunet, die voor die film ook beloond werd met de César voor de beste regisseur.

Parijs / Eigen berichtgeving

Jan Temmerman

Met een recordaantal van dertien César-nominaties was Amélie Poulain weliswaar de voornaamste kanshebber, maar het bleef afwachten hoe het Franse filmberoep via de 3.025 leden van de Académie zou reageren op het wereldwijde succes (bij pers en publiek) van de poëtische en magische avonturen van la petite brunette de Montmartre. In zulke triomfantelijke omstandigheden is de kans op enige jalousie de métier immers nooit ver weg. Uiteindelijk werd het dan toch de avond van Amélie Poulain, maar het was wel een triomf met bescheiden afmetingen (vier Césars op dertien nominaties), zodat er nog voldoende prijzen overbleven om andere filmmakers en hun respectieve ploegen gelukkig te maken. Zo kon Sur Mes Lèvres van regisseur Jacques Audiard naar huis met de Césars voor beste actrice, beste scenario en beste geluid. Opmerkelijk was ook dat de César voor de beste acteur toegekend werd aan Michel Bouquet voor zijn vertolking in Comment J'ai Tué Mon Père van cineaste Anne Fontaine. Opmerkelijk, want het was slechts de eerste keer dat deze 75-jarige acteur (die onder meer ook een belangrijke rol speelde in Toto le Héros van Jaco Van Dormael) genomineerd werd. Bouquet was er zaterdagavond trouwens niet bij in Parijs, want hij stond op hetzelfde moment op de planken in Lyon.

De César-ceremonie werd, behalve door veel schoon volk in creaties van Chanel, Gaultier, Armani en Ungaro, ook bijgewoond door de Franse premier Lionel Jospin. In zijn toespraak zei Daniel Toscan du Plantier, als voorzitter van de Académie, dat het de allereerste keer was in de 27-jarige César-geschiedenis dat zo'n ceremonie werd bijgewoond door een regeringsleider. Hij maakte van de gelegenheid gebruik om te beklemtonen dat er zich "over de gevoeligheden heen een vruchtbare en stevige verstandhouding ontwikkeld heeft tussen de staat en ons beroep. Het is omdat de republiek van ons houdt, ons respecteert en ons beschermt dat we samen hulde kunnen brengen aan une fabuleuse année, enfantée par les talents de nos créateurs".

Van zijn kant bracht Frédéric Mitterrand, als voorzitter van de commission d'avances sur recettes - een van de fondsen waarmee de Franse staat zijn filmindustrie stimuleert - ook de onrust in herinnering, die ontstaan was door "le mercantilisme qui menace notre cinéma". De ongerustheid waarvan sprake ontstond enige tijd geleden door een uitspraak van de Franse mediatycoon Jean-Marie Messier, de grote baas van Vivendi-Universal (een reusachtig mediaconglomeraat waartoe onder meer de Franse betaalzender Canal+ en de Hollywood-studio Universal behoren) als zou "de culturele uitzondering dood zijn". Zonder de naam Berlusconi te noemen, verwees Mitterrand ook nog naar "de man die Italië gekocht heeft en die er in grote mate toe bijgedragen heeft de Italiaanse cinema, waarvan we zoveel hielden, te vernietigen". De César voor de beste buitenlandse film ging naar Mulholland Drive van de Amerikaanse regisseur David Lynch, die die prijs al eerder kreeg in '82 voor zijn film Elephant Man. Nadat Mulholland Drive als pilootfilm voor een televisieserie van ABC door de bazen van die Amerikaanse zender werd afgewezen, kon Lynch dan toch een bioscoopversie realiseren dankzij Franse financiering. Ook met de César voor de beste debuutfilm, namelijk No Man's Land, steekt Frankrijk een pluim op de eigen filmhoed, want ook deze productie van de Bosnische (inmiddels tot Belg genaturaliseerde) regisseur Danis Tanovic werd onder meer met Frans geld mogelijk gemaakt.

Op zondag 24 maart zal No Man's Land het in de Oscar-categorie voor beste niet-Engelstalige film onder meer opnemen tegen... Le Fabuleux Destin d'Amélie Poulain.

Door de bescheiden César-triomf van 'Amélie Poulain' bleven er nog voldoende prijzen over om andere filmmakers gelukkig te maken

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234