Maandag 03/10/2022

Vijf tips voor betere concentratie op het werk

1 Refresh

Zorg voor een fris hoofd met gezonde voeding, water en beweging. Je brein verbruikt 20 procent van je energie. Van houding veranderen, drinkpauzes, verder parkeren... kunnen al een verschil maken.

2 Doorbreek de sleur

Hou je brein alert door slimme breintechnieken zoals smartreading, doodling en mindmapping. Dit houdt beide hersenhelften actief en zorgt ervoor dat je optimaal kunt functioneren.

3 Switch off

De meest optimistische hersenwetenschappers spreken over een aandachtspanne van 4 uur per dag. Je kunt je het best focussen als je ook bewust kiest voor momenten waarop je niet aandachtig bent.

4 Switch on

Zoek een manier om je brein te vertellen dat het tijd is voor focus. Een aandachtritueel kan helpen en door middel van ademhalingstechnieken worden stress- en afvalstoffen uit je lichaam gescheiden.

5 Focus-, free- en flextime

Werk in blokken. Focustime: momenten waarop je je het best kunt concenteren. Freetime: bewuste pauzes. Flextime: allerhande (meetings, telefoontjes, mails...).

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234