Donderdag 06/10/2022

Vivendi koopt toegang tot 82 miljoen huishoudens

Overname deel van USA Networks kost 463 miljard frank

Parijs

Bloomberg

Op de valreep wordt het jaarlijstje van grootste fusie en overnames, dat tot nu toe wat mager oogde, toch nog aangevuld met een forse transactie. Gisteren maakte het Frans-Amerikaanse nuts- en entertainmentbedrijf Vivendi Universal bekend 10,3 miljard dollar (463 miljard frank) neer te leggen voor de amusementsafdeling van het kabel- en tv-bedrijf USA Networks. Op die manier koopt Vivendi Universal zich een rechtstreekse toegang tot 82 miljoen Amerikaanse huishoudens.

Concreet neemt Vivendi twee kabelstations en een televisieproductiemaatschappij over van USA Networks. Die laatste produceert onder meer de reeks Law & Order. Voor Vivendi-baas Jean-Marie Messier is de overname een strategische zet. USA Networks zal het distributiekanaal worden voor de films en televisieprogramma's die Vivendi-dochter Universal in Hollywood produceert. Universal is maker van onder meer de kaskrakers Jurassic Park 3 en The Mummy Returns. Vivendi wil op die manier uitgroeien tot een waardig concurrent van Amerikaanse entertainmentbedrijf als AOL Time Warner en Viacom.

Vivendi bezat tot nu toe 41 procent van USA Networks. Die worden gebruikt om de entertainmentactiva mee te betalen. Daarnaast wordt ook nog 1,62 miljard dollar in contanten en 1,65 miljard dollar in eigen aandelen betaald. Die eigen aandelen zijn bestemd voor Liberty Media, dat een participatie in USA Networks inruilt voor een participatie in Vivendi.

De nieuwe onderneming, die Vivendi Universal Entertainment zal heten, wordt geleid door USA Networks-baas Barry Diller. Die was vroeger directeur van de Paramount filmstudio en lag mee aan de grondslag van Fox TV. Diller zal zelf een belang van 1,5 procent in het nieuwe bedrijf aanhouden. Vivendi wordt met 93 procent de belangrijkste eigenaar.

De activa van USA Networks die Vivendi nu gekocht heeft, maakten ooit deel uit van het Seagram-imperium. Seagram-baas Edgar Bronfman Jr verkocht ze drie jaar geleden aan USA Networks voor 4,1 miljard dollar. Nadat ze afgestoten werden, werd Seagram ingelijfd door Vivendi. Bronfman stapte twee weken geleden op als vice-voorzitter van Vivendi. Nu brengt Jean-Marie Messier Bronfmans imperium dus weer samen. Door de aanschaf van Seagram werd Vivendi het op drie na grootste mediabedrijf ter wereld, na AOL Time Warner, Viacom en Walt Disney.

Vivendi maakte gisteren ook bekend om 10 procent van satelliettelevisiebedrijf EchoStar Communications te willen kopen voor 1,5 miljard dollar (67 miljard frank). Op die manier kunnen de Universal-films ook via dat kanaal worden uitgezonden. EchoStar, dat bezig is met het voltooien van de overname van zijn grotere concurrent Hughes, zal binnenkort 17 miljoen abonnees hebben in de Verenigde Staten. Na de overname van Hughes beheerst EchoStar 90 procent van de markt voor satelliettelevisie.

Met de de USA Networks-activa en de EchoStar-participatie heeft Vivendi "alle kennis die we nodig hebben in huis", zo zei Messier in een telefonisch gesprek met analisten. "Hiermee vullen we de gaten in onze strategie en bieden we een oplossing voor de relatieve zwakheid die sommigen ons toedichtten op de Amerikaanse markt."

Het deel van USA Networks dat Vivendi niet kocht, zal blijven voortbestaan als USA Interactive. Het bestaat vooral uit het Home Shopping Network en een aantal e-commerce-initiatieven, zoals de reissite Expedia en Ticketmaster, een bureau dat concert- en sporttickets verkoopt. Een aantal van deze activiteiten groeit sneller dan de traditionele televisieactiviteiten. USA Interactive zal 5,4 procent bezitten van het nieuwe bedrijf Vivendi Universal Entertainment.

Vivendi denkt niet dat er moeilijkheden met de concurrentieautoriteiten zullen ontstaan.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234