Zondag 14/08/2022

Vlaamse Ombudsdienst kreeg vorig jaar 51.110 klachten, vooral over De Lijn

Traditiegetrouw is vervoersmaatschappij De Lijn de grote 'slokop'. Daar liepen vorig jaar 34.826 klachten binnen. Beeld BELGA
Traditiegetrouw is vervoersmaatschappij De Lijn de grote 'slokop'. Daar liepen vorig jaar 34.826 klachten binnen.Beeld BELGA

De Vlaamse Ombudsdienst heeft in 2014 51.110 klachten ontvangen. Dat is een stijging met ruim 8 procent tegenover de 47.207 klachten in 2013. Traditiegetrouw is vervoersmaatschappij De Lijn de grote 'slokop'. Daar liepen vorig jaar 34.826 klachten binnen, een toename met 6,5 procent tegenover 2013.

De grote meerderheid van de klachten over De Lijn gaan over de service en de stiptheid (bijna 20.000). De ombudsman merkt wel op dat De Lijn nogal "coulant" omspringt met de boetes. Zo wordt bijna een kwart van de pv's geseponeerd.

De Vlaamse Ombudsdienst publiceert jaarlijks op 1 maart het Vlaams Klachtenboek, de bundeling van alle klachten die de Vlaamse overheid krijgt via de verschillende klachtendiensten, gaande van De Lijn tot de VRT en Kind & Gezin.

In 2014 waren er in totaal 51.110 klachten. Dat aantal leunt aan bij de recordaantallen uit de periode 2010 tot 2012, toen het aantal klachten schommelde tussen 50.089 en 53.511. In 2013 lag het aantal klachten een stuk lager (47.207).

VRT: klachten over programmering
De openbare omroep VRT kreeg vorig jaar 3.805 klachten of 246 meer dan het jaar voordien. Veruit het grootste aantal (1.024) heeft betrekking op de programmering. Er waren ook 76 klachten over het WK voetbal in Brazilië en 67 over de verkiezingen 2014. De VRT krijgt ook dagelijks klachten over mislukte opnames met de digicorder als gevolg van problemen met de elektronische programmagidsen (EPG-gidsen). "De kijkers ergeren zich daar heel erg aan", klinkt het.

Kind & Gezin
Bij de klachten bij Kind & Gezin spelen de moeilijkheden rond de aanvraag van de kindcode mee. Die aanvraag verliep moeilijk voor 10 procent van de gezinnen, geeft Kind & Gezin toe. "Situaties waarbij jonge gezinnen 6 tot 8 maanden dienden te wachten waren helaas geen uitzondering." Nog wat Kind & Gezin betreft, herinnert de Ombudsman aan een eerder advies, namelijk de oprichting van een geschillencommissie voor de kinderopvang. Zo'n commissie zou een aanvullende rol kunnen spelen bij geschillen tussen ouders en kinderopvanginitatieven.

10 cm-regel bij Aquafin
Het Klachtenboek bevat traditiegetrouw ook enkele verrassende of grappige verhalen. Zo blijkt de Vlaamse waterzuiveraar Aquafin een '10 cm-regel' te hanteren om bepaalde klachten te vermijden. Die regel moet schaderegelaars van Aquafin aansporen om eventuele schade aan eigendommen te herstellen vooraleer het onkruid bij de mensen 10 cm hoog staat.

De Vlaamse ombudsman stelt zijn jaarverslag op 1 april voor in het parlement. Dan volgt een ruimere analyse van de cijfers en een repliek van Vlaams parlementsvoorzitter Jan Peumans en Vlaams minister-president Geert Bourgeois.

De stijging van het aantal klachten is volgens ombudsman Bart Weekers geen eenzijdig negatief verhaal. Meer zelfs, in het Vlaams Klachtenboek 2014 leest Weekers "een sterk verhaal van de overheid, die durft te rapporteren over de eigen tekortkomingen". "Dat is een absolute voorwaarde voor elke serieuze klachtenbehandeling", aldus Weekers.

Het Klachtenboek 2014 is terug te vinden op www.vlaamseombudsdienst.be.

undefined

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234