Vrijdag 12/08/2022

NieuwsLuchtvaart

Vliegen in een zeppelin? Met deze Spaanse luchtvaartmaatschappij is het over enkele jaren mogelijk

De zeppelin kan, gezien zijn vermogen om op te stijgen en te landen op een klein oppervlak, het perfecte mobiliteitsalternatief zijn voor luchtvervoer in steden zonder luchthavenfaciliteiten en op eilanden. Beeld Hybrid Air Vehicles
De zeppelin kan, gezien zijn vermogen om op te stijgen en te landen op een klein oppervlak, het perfecte mobiliteitsalternatief zijn voor luchtvervoer in steden zonder luchthavenfaciliteiten en op eilanden.Beeld Hybrid Air Vehicles

Vliegen met een zeppelin tussen Barcelona en Mallorca? Het is wellicht geen verre toekomstdroom meer, want de Spaanse regionale luchtvaartmaatschappij Air Nostrum heeft 10 moderne luchtschepen besteld waarmee vanaf 2026 korteafstandsvluchten zullen uitgevoerd worden.

Redactie

Air Nostrum, een belangrijke speler op de Spaanse markt met 70.000 vluchten per jaar, bestudeerde al langer duurzame mobiliteitsoplossingen. De luchtvaartmaatschappij heeft nu een contract getekend met het Britse bedrijf Hybrid Air Vehicles (HAV) dat de moderne zeppelins - genaamd Airlander 10 - zal bouwen.

De overeenkomst beoogt dat het eerste luchtschip vanaf 2026 operationeel zal zijn, waarna andere toestellen aan de vloot worden toegevoegd. De Britse fabrikant stelt dat een vlucht tussen Barcelona en Palma, in iets meer dan vier uur, tot de mogelijkheden behoort - maar dat betekent niet dat de lancering van die route al een feit is, benadrukken ze bij Air Nostrum.

De Airlander 10, ook wel ‘The Flying Bum’ of ‘Vliegende Kont’ genoemd. Beeld Hybrid Air Vehicles
De Airlander 10, ook wel ‘The Flying Bum’ of ‘Vliegende Kont’ genoemd.Beeld Hybrid Air Vehicles

Grote troeven

Veelzijdigheid en duurzaamheid zijn de grote troeven van dit toestel. De Airlander 10 kan tot 100 passagiers vervoeren en op elk redelijk vlak stuk landen. Bovendien kan de zeppelin, gezien zijn vermogen om op te stijgen en te landen op een klein oppervlak, het perfecte mobiliteitsalternatief zijn voor luchtvervoer in steden zonder luchthavenfaciliteiten en op eilanden.

De milieuvriendelijke zeppelin die in de lucht gehouden wordt door helium en aangedreven door elektriciteit zou tot 90 procent minder CO2 uitstoten dan een regulier vliegtuig. Met een maximale snelheid van 130 km per uur is het geen snelle vogel, maar het uitzicht vanuit de prachtige cabine van de Airlander 10 is alvast niet te versmaden. Tom Grundy , CEO van Hybrid Air Vehicles, vergelijkt het duurzame luchtschip met een “snelle ferry”.

Een impressie van het interieur Beeld Hybrid Air Vehicules
Een impressie van het interieurBeeld Hybrid Air Vehicules

Het vliegbereik bedraagt zo’n 4.000 kilometer, maar het toestel is ideaal voor korte afstanden van 300 à 400 km, verklaart de fabrikant. Met deze parameters komt het in aanmerking voor quasi alle belangrijke routes op het Spaanse grondgebied. Hoeveel de ticketprijzen zullen bedragen, is nog niet bekend.

Zeppelin-liefhebbers kunnen alvast beginnen aftellen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234