Vrijdag 19/08/2022

Vliegtuigen moeten Braziliaans blijven

Vliegtuigbouwer Boeing voert gesprekken met zijn Braziliaanse branchegenoot Embraer over een overname. Vindt de deal doorgang, dan verandert de internationale luchtvaart ingrijpend: Embraer is de op twee na grootste vliegtuigbouwer ter wereld. Maar de Braziliaanse president wil er niet van weten.

"Boeing en Embraer bevestigen dat zij in gesprek zijn over een potentiële combinatie", zo schrijven de twee bedrijven. De verklaring ging voorts niet in op de aard van een eventuele deal.

Boeing en Embraer brachten donderdagavond (Belgische tijd) een persverklaring naar buiten nadat de Wall Street Journal over de overnamegesprekken had bericht. De Amerikaanse zakenkrant schreef dat Boeing bereid is veel meer te betalen dan de marktwaarde van Embraer van 3,7 miljard dollar (3,1 miljard euro). Direct na het nieuws schoot de beurskoers van het Braziliaanse bedrijf met meer dan 20 procent omhoog.

Komt het tot een overname, dan wordt het Amerikaanse Boeing in één klap de machtigste speler op de markt voor regionale vliegtuigen. Veel van Embraers vliegtuigen bieden plaats aan maximaal 146 passagiers, terwijl Boeing (net als de grootste concurrent, het Europese Airbus) voornamelijk grotere toestellen produceert.

McDonnell Douglas

De overnamewens van Boeing wordt gezien als een reactie op de in oktober aangekondigde vergaande samenwerking tussen Airbus en het Canadese Bombardier, na Embraer de grootste bouwer van regionale vliegtuigen. Het lijkt erop dat Boeing niet bij Airbus wil achterblijven.

Sinds 1997 nam Boeing niet zo'n grote vliegtuigbouwer over. In dat jaar kocht het luchtvaartbedrijf de Amerikaanse rivaal McDonnell Douglas voor 13,3 miljard dollar. Net als bij de huidige overnamepoging nam Boeing dat bedrijf over om het hoofd te kunnen bieden aan Airbus, dat toen snel in opmars was.

Of het überhaupt tot een overname kán komen, is hoogst onzeker. De Braziliaanse federale overheid bezit een 'gouden aandeel' van kroonjuweel Embraer. Met dat vetorecht kan Brazilië een overname door Boeing blokkeren.

Volgens de Braziliaanse krant Folha de S. Paulo heeft president Michel Temer al verkondigd dat hij voor een eventuele deal gaat liggen. "Zolang ik regeer, zal Embraer nooit verkocht worden", zou Temer, wiens termijn in oktober 2018 afloopt, achter gesloten deuren hebben gezegd. Naast de Braziliaanse overheid moeten de mededingingsautoriteiten en Embraers aandeelhouders toestemming geven voor een overname.

Duopolie

"Na de aangekondigde samenwerking tussen Airbus en Bombardier is het niet onlogisch dat Boeing dit probeert", zegt Hans Heerkens, luchtvaarteconoom aan de Universiteit Twente. "Boeing heeft op dit moment zijn handen vol aan het ontwikkelen van een nieuw toestel voor 180 tot 280 passagiers. Door Embraer over te nemen hoeft Boeing zich niet ook nog te richten op het bouwen van een kleiner toestel."

De Amerikaanse vliegtuigbouwer hoeft dan bovendien niet te concurreren met Embraer. "En Boeing voorkomt meteen dat Embraer in handen valt van China, dat uit is op technologische kennis."

Nu Boeing en Airbus zich ook op de markt voor regionale vliegtuigen storten, wordt hun machtspositie in de internationale luchtvaartsector nog groter. Een luchtvaartmaatschappij die nieuwe toestellen wil bestellen, kan straks nauwelijks om dit duopolie heen. Volgens Heerkens hoeft dat geen probleem te zijn. "Tussen Airbus en Boeing bestaat al grote concurrentie. Ik vraag me af of het heel veel uitmaakt."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234