Maandag 03/10/2022

Voedingsproducenten misleiden consumenten

Van 'Congolese' kip uit Maleisië tot aardbeidrink zonder echte aardbei: verpakkingen van voedingsproducten zijn vaak misleidend, waarschuwt Test-Aankoop na een uitgebreid onderzoek. 'Consumenten willen weten wat ze in hun mond stoppen. Ze hebben nood aan een eerlijk en duidelijk voedingsetiket.'

'Heerlijk ambachtelijk', lezen we vaak op verpakkingen van bijvoorbeeld yoghurts of desserts. Of: 'traditioneel' en 'op grootmoeders wijze'. Terwijl in de ingrediëntenlijst van de doos of pot blijkt dat het product wel degelijk aroma's, kleurstoffen en zuurteregelaars bevat. "De consument wordt zo op het verkeerde been gezet", klinkt het bij consumentenorganisatie Test-Aankoop. "Dergelijke benamingen zouden wettelijk beschermd moeten worden zodat ze correct worden gebruikt."

Veel fruitaroma's, weinig fruit

Op de verpakking is het al fruit wat de klok slaat, maar wie de kleine lettertjes leest merkt dat sommige producten een stuk minder vruchten bevatten dan ze doen uitschijnen. Op een doos Plop Aardbeikoeken prijken verschillende grote, sappige aardbeien. In werkelijkheid bevat een koek slechts één dertigste van een aardbei, berekende Test-Aankoop. "Marketingtruken die de consument op een verkeerd spoor zetten", vindt onderzoekster Sigrid Lauryssen. "Fabrikanten proberen zo een gezond imago aan hun product te verlenen." In hetzelfde gamma: 'frambozenyoghurts' met een gigantische framboos op de verpakking, en slechts in kleine lettertjes dat het eigenlijk om frambozensmaakstoffen gaat. Of een aardbeidrink die per 200 milliliter amper een soeplepel aardbeiensap bevat. "Niet verboden, wél misleidend. Daarom pleiten we voor een minimumhoeveelheid fruit in bepaalde producten, eerlijke productbenamingen en een realistische weergave van de hoeveelheid fruit op het etiket."

'Griekse' yoghurt uit Spanje

Ook de oorsprong van veel voedingsproducten is nog veel te vaag. Zeker als er op de verpakking van een bereid kipgerecht in het groot 'Congo' staat terwijl achteraan op het doosje vermeld wordt dat het om een product uit Maleisië gaat. Lauryssen: "Op een yoghurt prijkt in Griekse letters 'Greek', maar eigenlijk komt hij uit Spanje. En zo zijn er veel voorbeelden." In 2014 komen er nieuwe Europese regels voor de herkomstvermelding, maar volgens Test-Aankoop kan het nog veel beter. "Er is nood aan duidelijkheid. Uit ons onderzoek blijkt dat bijna de helft van de Belgische consumenten wel degelijk wil weten waar zijn eten vandaan komt en of de producten uit België komen. Omwille van de ecologische voetafdruk bijvoorbeeld. Slechts 7 procent is hier helemaal niet in geïnteresseerd."

Fruitsap drinken tegen veroudering

'Goed voor de botten', 'helpt de natuurlijke weerstand van uw kind te verbeteren', 'voor een betere spijsvertering'. Voedingsproducten krijgen vaak heel wat heilzame effecten toegedicht. Al zijn die zelden bewezen. Het Europees voedselagentschap onderzocht recentelijk zo'n 4.500 gezondheidsclaims op verpakkingen, slechts 222 bleven overeind. "Toch pakken sommige fabrikanten nog steeds uit met verboden claims", zegt Test-Aankoop-woordvoerder Ivo Mechels. "Op een brik Tropicana staat bijvoorbeeld nog steeds dat anti-oxidanten bijdragen tot een jeugdige look. Maar zelfs als het niet verboden is, zijn sommige commerciële truken bedenkelijk. Met slogans als 'rijk aan vitamine C of vezels' wekken bepaalde fabrikanten de indruk dat het om gezonde producten gaat, terwijl ze in werkelijkheid vaak veel suiker bevatten."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234