Maandag 03/10/2022

Voer voor anglofielen

hiphop

the streets in uitverkochte ab box

Brussel

Van onze medewerker

Koen De Meester

Wie dacht dat hiphop uitgehold was, had het mis, want sinds dit voorjaar kun je niet meer om een Britse band heen: The Streets maakte met Original Pirate Material een van de slimste debuutplaten van 2002. Achter The Streets schuilt Mike Skinner (1978) en in maart werd hij ingehaald als de Britse Eminem. Een half jaar na die mediaheisa is The Streets ook klaar voor livewerk in Europa. De formatie pakte vrijdag de AB Box volledig in.

De vergelijking met Eminem is wat uit de lucht gegrepen, maar Skinner heeft een even grote bek en biedt daarnaast een oer-Britse kijk op hiphop. Door die visie vol te houden heeft de band ook iets totaal anders en authentieks. De toeschouwers in de uitverkochte zaal bestonden dan ook niet uit de reguliere hiphopgangs maar eerder uit het gewone concertpubliek. Allemaal aangetrokken door die bom van een plaat. Het verschijnen van Original Pirate Material verleidde de critici in Groot-Brittannië tot extreem lovende commentaren. Behalve de aantrekkelijke fusie van hiphop, garage, dub en 2-step zijn het vooral de messcherpe observaties en de bijtende humor die The Streets apart maken. Er werd dan ook gewaagd van Shakespeare voor clubbers.

Streetsbaas Mike Skinner werd geboren in Noord-Londen en hij heeft heel zijn jeugd in Birmingham geprobeerd om hiphop te maken met een fake American accent. Dat hij zijn Britse roots moest uitspelen, werd hem echter pas duidelijk na een jaartje in Sydney (1999) te hebben gewoond. In Australië ontwikkelde hij zijn concept en twee jaar na zijn terugkeer verscheen Original Pirate Material, een cd waarop Skinner alles zelf verzorgde. Hij heeft inmiddels een groep rond zich verzameld, bestaande uit een flexibele ritmesectie, een toetsenist en zanger/MC Kevin Trail.

'Turn The Page' opende de avond en was meteen beter dan op plaat. Het superbe 'Has It Come To This' illustreerde dan weer hoe soulvol Trail wel kan zingen. Skinner liep er lekker nonchalant bij en rapte in onvervalst dialect. Hij beschreef de jeugd van Groot-Brittannië, een wereldje vol geezers en birds. Dat The Streets echter niet meer op straatniveau opereren, was af te leiden uit de razend knappe video's bij alle songs. Toen de set even inzakte bij tracks als 'Sharp Darts' en 'Geezers Need Excitement' waren er nog altijd de beelden om naar te kijken. Het bleek immers dat niet alle ritmes zich gemakkelijk naar een livesituatie laten vertalen. Gelukkig kwam alles snel weer op dreef met 'Let's Push Things Forward', een dubreggaenummer dat herinnerde aan Madness en refereerde aan 'Ghosttown' van The Specials. Een ander hoogtepunt vormde 'It's Too Late', waarna de band het podium verliet en ons in alle rust liet kijken naar de video van 'The Irony Of It All'.

De set duurde ongeveer vijftig minuten en er volgde maar één toegift: 'Weak Become Heroes' versnelde midsong en kreeg een flitsend housetempo mee. Zo groeide het nummer uit tot een van de beste bissen van het jaar. The Streets liet de geezers en de birds dan ook duizelend achter.

Wie: The Streets Waar en wanneer: AB Box, 22 november 2002 Ons oordeel: The Streets biedt een spannende en nieuwe kijk op hiphop. Live leidt dat tot heel wat hoogtepunten, met slechts even een inzinking.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234