Vrijdag 19/08/2022

Dieselgate

"Volkswagen is de Lance Armstrong van de auto-industrie"

Michael Horn, voorzitter van Volkswagen Amerika, in het Amerikaanse Congres Beeld GETTY
Michael Horn, voorzitter van Volkswagen Amerika, in het Amerikaanse CongresBeeld GETTY

VW-topman Horn verscheen gisteren voor het Amerikaanse Congres. Het ongeloof - het straalt van de gezichten, het klinkt door in de vragen en in de soms sprakeloze haperingen van de 24 leden van de parlementaire commissie.

MICHAEL PERSSON

Voor hen zit Michael Horn, de 51-jarige bestuursvoorzitter van Volkswagen Amerika. Hij zit rustig met zijn armen over elkaar op tafel. Hij heeft meteen zijn oprechte excuses aangeboden. Namens zijn bedrijf, namens zijn collega's, en vooral ook namens zichzelf. En hij heeft gezegd dat hij er zelf ook niets van begrijpt. "Ik heb nooit gedacht dat dit mogelijk was binnen de VW Groep."

Maar de suggestie van Horn dat dit de schuld is van een paar ongehoorzame programmeurs, die op eigen houtje met de software hebben zitten knoeien, dat gaat er bij de meeste Congresleden niet in.

"U zegt dat er maar een paar mensen bij betrokken waren?", vraagt Tim Murphy, de voorzitter van de commissie. "De universiteit van West-Virginia ontdekt dit, en jullie hele leger van briljante ingenieurs weet niet dat er iets mis is?"

"Het is hard om te geloven wat u ons wil laten geloven", zegt Michael Burgess, een Republikein uit Texas. "Deze software is niet geschreven door één mannetje in een kelder."

En Chris Collins, een zakenman uit New York: "Ik kan uw voorstelling van zaken dat het maar een paar losgeslagen ingenieurs waren niet accepteren."

Horn wast zijn handen in onschuld. Pas begin september, zo houdt hij vol, hoorde hij dat er software in de auto's zit die herkent wanneer de wagen op de rollenbank staat. En nee, niemand in de VS had ervan gehoord.

Nostalgie

Het ongeloof in het Congres gaat gepaard met teleurstelling. Zeker vijf commissieleden beginnen hun verhoor met een nostalgisch relaas van hun eigen relatie met Volkswagen - die vaak in de jaren 70 begon met een van oma geërfde Kever. "Ik hield van die auto, ik vertrouwde die auto. Wat gaat u doen om dat vertrouwen te herstellen?'

Horn belooft nieuwe software en nieuwe aandrijving; in de meeste gevallen zal er een nieuwe katalysator in moeten, en een ureuminspuiter. "Maar als het zo gefikst kan worden, waarom hebben jullie dat dan niet meteen gedaan?", vraagt Jan Schakowsky, een Democratische veterane. "Goede vraag", zegt Horn. Hij valt stil.

De commissie weet al hoe laat het is. Dit is vergelijkbaar met Enron, met Goldman Sachs, met Bernie Maddoff. Sterker nog, zegt John Yarmutrh uit Kentucky: "Volkswagen is de Lance Armstrong van de auto-industrie."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234