Dinsdag 28/06/2022

Voor mij zijn kinderen gewoon volwassenen, maar dan kleiner

Ze ziet eruit als een mooie volwassen vrouw en praat met de intelligentie van iemand die de wereld kent. Denk haar rode haar weg, en veel Pippi tref je op het eerste zicht niet aan in de vijfentwintigjarige actrice en singer-songwriter Amaryllis Uitterlinden. Het zijn haar ogen die haar verraden. Je treft er dezelfde mix van guitigheid en lef die ook Astrid Lindgrens geesteskind kenmerken. “Toen ik hoorde dat Stany Crets bezig was met een musical over Pippi Langkous, heb ik hem vrijwel meteen gebeld”, vertelt ze. “Hij had echter al iemand gevonden voor de rol van Pippi. ‘Als er iets ondenkbaars gebeurt met haar, dan mag je me altijd terugbellen’, zei ik nog. En blijkbaar is het ondenkbare gebeurd, want een paar maanden later kreeg ik een telefoontje van Stany.”

Je hebt geen auditie moeten doen?

“Nee, dat is typisch Stany. Als hij een goed gevoel heeft bij iemand, gaat hij er gewoon voor.”

Waarom wilde je zo graag Pippi Langkous spelen?

“De Pippi Langkousomnibus ligt al sinds mijn kindertijd naast mijn bed. Ik heb altijd al iets met de figuur gehad. Ik had haar op mijn achtste trouwens al eens gespeeld in het amateurtoneel. Als kind wás ik Pippi. Ik had eindeloos veel fantasie, leefdesvreugde en energie. Als ik ziek was en ik mocht niet naar school van mijn moeder, dan zei ik: ‘Jawel, mama, komaan! Als ik tot het eind van de straat kan lopen, mag ik dan naar school?’”

Ben je dan teruggekeerd naar het kind dat je zelf was, om de rol te spelen?

“Ja, al was dat in het begin niet evident. Ik heb mijn schaamte moeten overwinnen. Tot ik besefte dat het helemaal niet moeilijk hoefde te zijn. Voor mij zijn kinderen gewoon volwassenen, maar dan kleiner en door minder regels beperkt. Als je een kind speelt, hoef je niet plots een ander wezen te gaan vertolken. Het is gewoon een kwestie je remmingen als volwassene te laten varen.”

Stany Crets heeft de rollen in het stuk dik aangezet. Was het risico niet dat je als actrice in een parodie op Pippi verviel?

“Stany speelt in al zijn werk met de parodie, maar het hangt er maar van af hoe je daar als actrice mee omgaat. Ik probeer altijd natuurlijk te spelen en zoek hoe ik mezelf kan zijn binnen de vorm die ik aangereikt krijg. Ik vertrek vanuit echtheid.”

Ben je een fan van het musicalgenre?

“Ik hou van klassiekers als The Sound of Music en Jesus Christ Superstar, maar niet van producties waarbij de show primeert op de inhoud.”

Zou je in een Studio 100-musical kunnen spelen?

“Ik heb geleerd respect te hebben voor iedereen binnen zijn vakgebied, ook als dat niet het deel van het vakgebied is waarvoor ik heb gekozen. Ik weet via vrienden en kennissen dat mensen bij Studio 100 keihard werken en dat vind ik knap. Toch zal ik zelf wellicht nooit in een Studio 100-stuk staan. Ik heb gewoon te weinig affiniteit met de verhalen die in zulke producties verteld worden.”

Je stond samen met je moeder, de actrice Ilse Uitterlinden, op scène. Hoe was dat?

“Vooral een grote hulp. In het begin was ik onzeker. Elke ochtend vertrok ik naar de repetities met het gevoel: ‘Vandaag gaan ze me doorhebben. Vandaag gaan ze zien dat ik geen actrice ben. Dat ik maar doe alsof.’ (lacht) Mijn moeder heeft me geholpen van die onzekerheid af te raken. Zij is één van de grootste actrices van België, maar is ook een fantastische lerares. Ze weet hoe ze het beste in iemand naar boven kan brengen. Ik zeg altijd: ‘Mijn moeder is mijn theateropleiding.’”

Als 19-jarige koos je iets anders: een opleiding als singer-songwriter in Boston. Heb je daar veel uit geleerd?

“Ja. Toen ik vertrok, deed ik in mijn broek. ‘Op elke straathoek zullen daar wel muzikanten staan spelen, die beter zijn dan ik’, dacht ik. Maar dat klopte niet. In Boston heb ik beseft dat ik iets kan, dat ik een talent heb. Broodnodig, want: als je zelf niet overtuigd bent van je talent, hoe zou je er anderen dan ooit van kunnen overtuigen?”

Blijf je in de eerste plaats singer-songwriter?

“Zingen en liedjes schrijven is mijn grootste passie. Alleen in mijn muziek kan ik helemaal mezelf zijn. Acteren doe ik zielsgraag, maar het komt wel op de tweede plaats. Gek genoeg krijg ik op dat vlak meer kansen. Ik rol van het ene project in het andere. Terwijl het echt trekken is om erkenning te krijgen voor mijn muziek.”

Hoe komt dat, denk je?

“De boodschap die ik altijd krijg vanuit de business is dat mijn muziek te moeilijk is om in mee te gaan. Maar als wij pakweg op zondagmiddag ergens in een park moeten spelen, dan merk ik dat het publiek dat wel doet. De waaier aan muziek in Vlaanderen is zoveel breder dan wat de mensen wordt aangereikt. En het is een vicieuze cirkel: als je niet gedraaid wordt op de radio, mag je minder concerten spelen, waardoor ze bij de radio niet snel geneigd zijn om je muziek wel te draaien en ook de pers je niet oppikt.“Ik heb geen label gevonden dat mijn cd wilde uitbrengen. Gelukkig heb ik wel een Nederlandse distributeur, maar mijn label, dat ben ik zelf. Om dus concreet op je vorige vraag te antwoorden: ik ben singer-songwriter, maar verdien mijn geld met acteren. (lacht) Maar je geld kunnen verdienen met je tweede grootste passie: dat is toch ook heel mooi.”

Groot succes in Nederland

Pippi zet de boel op stelten speelt sinds april bij onze noorderburen en loopt als een trein. De ongeveer negentig voorstellingen van de Vlaams-Nederlandse musical lokten er zo’n 350.000 bezoekers. Ook de pers sloot deze Pippi van de eenentwintigste eeuw unaniem in de armen. “Wervelend”, vond NRC Handelsblad, “een hartstochtelijke ode aan de fantasie”, schreef Trouw. In Vlaanderen en Nederland staan nu nog meer dan honderd voorstellingen op stapel.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234