Maandag 27/06/2022

AchtergrondPolitiek

Vooruit vraagt overheid klacht in te dienen tegen álle callcenters in contactonderzoek: ‘Aanwijzingen voor fraude’

Vlaams Parlementslid Freya Van den Bossche (Vooruit): ‘Ondanks die waarschuwingen bleef de Vlaamse regering blind vertrouwen hebben in de callcenters.’ Beeld Photo News
Vlaams Parlementslid Freya Van den Bossche (Vooruit): ‘Ondanks die waarschuwingen bleef de Vlaamse regering blind vertrouwen hebben in de callcenters.’Beeld Photo News

Nadat een audit had blootgelegd dat er 25 miljoen euro aan ‘afwijkende’ facturen te vinden zijn bij de firma’s die het contactonderzoek organiseren, wil oppositiepartij Vooruit dat de overheid dieper graaft. ‘Er moet een strafklacht neergelegd worden tegen álle callcenters.’

Jeroen Bossaert

Eind november raakte bekend dat Yource, een van de callcenters die ingeschakeld worden voor het contactonderzoek, systematisch contacttracers zou ingeschakeld hebben voor andere klanten. Ze zou dat bovendien verborgen gehouden hebben voor de Vlaamse overheid en de uren onterecht hebben aangerekend. Het Agentschap Zorg en Gezondheid zette de samenwerking onmiddellijk stop, diende strafklacht in en bestelde een forensische audit. Die toonde aan dat er ook bij de andere vijf callcenters ‘afwijkende’ facturen gevonden konden worden. Het ging om 25 miljoen euro, waarvan 15 miljoen euro met geen enkel bewijs gestaafd kon worden.

Bij oppositiepartij Vooruit hebben ze die audit vorige week bestudeerd. Voor hen is de conclusie duidelijk. “Dit moet verder uitgespit worden”, vindt Vlaams Parlementslid Freya Van den Bossche. “De auditeurs leveren nieuwe aanwijzingen voor mogelijke fraude en adviseren om dieper te graven. We vinden dat de Vlaamse overheid gerechtelijke stappen moet zetten.”

Concreet dient Vooruit een motie in waarin de partij vraagt dat de overheid ook strafklacht indient tegen de andere vijf callcenters die betrokken zijn bij het contactonderzoek. Op die manier zou het gerecht niet alleen de boekhouding van Yource, maar ook die van IPG, N-Allo, Call-IT, In2Com en Callexcell kunnen doorlichten en hun medewerkers kunnen ondervragen.

Niet eerlijk

De socialisten hebben vermoedens dat ook die andere callcenters het spel niet eerlijk hebben gespeeld. Na een analyse van de audit stelt de partij vast dat er opvallend veel uren gefactureerd zijn voor vergaderingen en opleidingen. Het zou gaan om 166,5 uren per contacttracer. “Dat roept vragen op”, klinkt het in de motie. “Bovendien geven alle callcenters andere verklaringen voor de grote verschillen tussen het aantal gefactureerde en gepresteerde uren.” Ook dat vindt de partij verdacht.

Vooruit wees naar eigen zeggen al van bij de start van het contactonderzoek op de gevaren voor gesjoemel. “Ondanks die waarschuwingen bleef de Vlaamse regering blind vertrouwen hebben in de callcenters”, zegt Van den Bossche. “Als er signalen zijn dat meerdere onder hen onregelmatig zouden omgegaan zijn met overheidsgeld, dan moeten we dat verder uitspitten. Het kan niet dat, terwijl iedereen afgelopen twee jaar solidair was met elkaar, meerdere callcenters zich zouden hebben verrijkt door misbruik te hebben gemaakt van de crisissituatie.” Na de paasvakantie zal blijken of ook de meerderheid dieper wil graven. Dan komt de motie ter stemming in het parlement.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234