Dinsdag 09/08/2022

Voorwaarts, markt!

De reizende designmarkt van De Invasie trekt keer op keer massa's volk. En daar zijn deze jonge strijders, die nog volop aan hun weg timmeren, maar wat blij mee. Vijf jaar bestaat het platform al. Dat wordt straks gevierd met een expo in het Gentse Design museum.

Wat is De Invasie?

Een platform dat beginnende meubelmakers, ontwerpers en illustratoren in de kijker zet. Alle talenten worden geselecteerd door het team van Yves Drieghe en Bert Pieters, de bedenkers. Beide heren komen uit de marketingwereld en baten communicatiebureau DIFT uit. Daarbij verzorgt Pieters de strategie en Drieghe de vormgeving. De twee hebben een voorliefde voor design en volgden een opleiding meubelmaken.

De Invasie viel in 2010 eerst Brugge binnen met 45 ontwerpers. Dit soort beurzen of 'Invasies' werd al gehouden in Leuven, Gent, Antwerpen, Brussel en Amsterdam. Daarnaast exposeert het platform op belangrijke designbeurzen zoals die van Milaan en Kortrijk.

De Invasie had ook een webshop waarop ontwerpers hun producten konden aanbieden. De shop bestaat vandaag niet meer en de Invasie is lichtjes van aanpak veranderd. 'Strijders' noemen ze nu 'vrienden' en voor die ontwerpers ondersteunen Drieghe en Pieters de communicatie.

'De Invasie Toont' in het Gentse Design museum loopt van 7 mei tot 12 september, designmuseumgent.be

Soldaat zonder hoogtevrees

Katja Van Breedam

De woorden 'springplank' en 'opstapje' vallen vaak wanneer ontwerpers het over De Invasie hebben. Terecht, zo bewijst Katja Van Breedam. Sinds ze zich aansloot bij het platform, maakte de keramiste van haar hobby in bijberoep haar voltijdse job. "Voor mijn eerste evenement met hen, een shop in de Genkse C-Mine, wilde ik iets speciaals doen. Bert en Yves gaven een aantal ontwerpers de opdracht een installatie te maken, dus ging ik voor een werk met honderd porseleinen gloeilampjes. Op een vier meter hoge ladder stond ik lampjes vast te maken. Het stuk was onverkoopbaar, maar viel natuurlijk wel op bij het publiek."

"Tijdens de beurzen en cursussen van De Invasie was de sfeer tussen de designers altijd heel gemoedelijk. We ruilden onderling ontwerpen. Een paar van mijn theelichthouders voor een juweel, dat soort dingen. Dankzij die beurzen heb ik kunnen toetsen welke van mijn functionele ontwerpen goed aansloegen bij het publiek."

"Keramiek is meer dan vaatwerk. Ik merkte dat mensen sneller geld uitgeven aan juwelen of lichtobjecten en breidde mijn collectie daarmee uit. Servies maak ik enkel nog op bestelling."

Van Breedam is intussen geen 'strijder' meer, maar blijft 'vriend van De Invasie', een nieuw concept waarbij Yves en Bert de communicatie van ontwerpers verzorgen.

Leer Katja kennen via katjavanbreedam.be

De marmer-brigade

Ben Storms

Met zijn koffietafel InHale tart Ben Storms schijnbaar de zwaartekracht. Een blok marmer van vierhonderd kilogram steunt op een opblaaskussen van messing. "Toch is hij helemaal waterpas", verzekert Storms. "Het kussen neemt de ruwe vorm van de rots over en zo staat hij stevig vast."

Voor Storms nam zijn nog prille carrière een vliegende start nadat hij vorig jaar op de stand van De Invasie stond tijdens de Milanese designweek. Hij toonde er toen In Vein, een tafel met een blad van drie millimeter marmer dat hangt in lederen riemen, waardoor het geheel er verrassend luchtig uitziet.

"Ik ging vorig jaar voor het eerst met mee naar Milaan en uiteindelijk is het daarna heel snel gegaan voor mij. We zijn nu een jaar verder en ik heb al acht tafels verkocht. Vanaf volgende week wordt mijn werk vertegenwoordigd door de Parijse galerie l'Eclaireur."

In Milaan toonde Storms dit jaar zijn werk in het paviljoen van DAMN° Magazine, een internationaal cultuurmagazine. "Maar ik blijf De Invasie als een interessante partner zien. Zij hebben heel goede contacten en, naast hun talent voor communicatie, is hun knowhow van de hedendaagse designcultuur niet te onderschatten."

Droom weg op benstorms.be

Majoor-magneetkunstenaar

Nicole Brock

"Ik wou altijd al deel uitmaken van het platform", zegt Nicole Brock enthousiast. De ontwerpster trok met de bende mee naar Milaan, en mag haar afstudeerproject Tabeau nu ook tentoonstellen in het Gentse Design museum.

"Yves en Bert waren naar mijn eindejaarstentoonstelling afgezakt. Daar hadden ze mijn meubel al gezien, maar ze vonden het te fragiel om het mee te nemen naar beurzen. Anderhalf jaar later maakte ik een commerciëler en steviger prototype. Dat stond op de Dutch Design Week. Yves en Bert zeiden: 'Oke, als Tabeau Eindhoven overleeft, dan nemen wij het ook mee.'"

Tabeau is een sierlijk kaptafeltje dat uit verschillende onderdelen bestaat. "De onderdelen blijven aan elkaar hangen via magneten. Op die manier kun je de verschillende volumes stapelen naar eigen voorkeur. Het frame waarop de lades en schappen rusten, kan ook omgedraaid worden, waardoor het lager is en je eraan kunt zitten."

Brock hoopt dat ze een producent kan vinden. "Voorlopig is Tabeau behoorlijk duur, want alles is handgemaakt en dus arbeidsintensief. Al hangt het ook af van de wensen van de koper. Andere materialen zijn minder duur."

"Als jonge ontwerper is het moeilijk om je te plaatsen binnen het designlandschap, om jezelf zichtbaar te maken. Zelf naar Milaan trekken, is bijvoorbeeld niet te doen, maar via De Invasie kan het wel. Zij zorgen voor de logistieke ondersteuning en zetten ons in de kijker."

Check nicolebrock.be voor haar ontwerpen

Captain Kruk

Giel Dedeurwaerder

"Dankzij Yves en Bert zag ik het nut van samenwerken met andere ontwerpers in", zegt Giel Dedeurwaerder. Op de Invasie-expositie kregen zijn tuintafel FINN en de bijhorende krukjes KRAKK een plekje. Dedeurwaerder ontwierp ze samen met tuinmeubelproducent Sebastien Talpe. "Met mijn toenmalige designbureau Fordesign maakte ik een stoel voor hem en anderhalf jaar later contacteerde hij me persoonlijk om samen een nieuwe collectie te bedenken", zegt Dedeurwaerder. "Dat was heel leerrijk, ik kon opsteken van zijn ervaring, en ik bracht andere invalshoeken aan. Dankzij die samenwerking stond ik op Biennale Interieur van 2012 met De Invasie."

Het resultaat is een sierlijke tafel met twee gezichten. "De kopse kant oogt heel dynamisch, terwijl het meubel van opzij een spel van fijne lijnen vormt." Het meubel is gemaakt van aluminium en kan daardoor in de winter buiten blijven staan. "Ook leuk is dat de krukjes stuk voor stuk uniek zijn. Door de productietechniek zal het zitvlak op steeds andere manieren buigen."

"Als ontwerper maak je deel uit van een groter geheel. Ik stond net nog in 'A Belgian Village' op de designbeurs van Milaan. Die plek doet je beseffen dat het niet alleen rond jezelf draait. Iedereen werkt samen en we staan er om België als designland op de kaart te zetten."

Het dorp straalt volgens Dedeurwaerder een warmte uit. "Er heerst respect voor elkaars werk. Daarnaast zijn beurzen als deze ook een kans om af te toetsen hoe de filosofie achter je werk overkomt."

"DIFT, het creatief bureau van De Invasie dat het dorp op poten zette, helpt een jonge designer om zijn identiteit te zoeken. Zelf weet ik dat het functionele, technische en esthetische hand in hand moeten gaan bij mijn ontwerpen. Ik wil altijd ontwerpen maken die productieklaar zijn. Hoe klein de oplage ook mag zijn, het moet haalbaar blijven."

Bekijk zijn werk op gieldedeurwaerder.be

De trouwe kadetten

Atelier Belge

O Deelbaar België is een tapijt in onze nationale driekleur, gemaakt van Belgische wol. "Het is een schaalmodel van ons land. Wie het koopt, kan kiezen of hij het wil spitsen of heel laten", zegt ontwerper Oskar Vermeylen. Hij vormt samen met Deevie Vermetten Atelier Belge, een designstudio die in 2008 opgericht werd door Vermetten. Atelier Belge was een van de eerste designlabels die zich bij De Invasie aansloten, een van de eerste 'strijders', zoals ze toen nog genoemd werden. Zo stond het label al op het allereerste evenement, in Brugge. "Oprichters Bert en Yves hadden toen een bescheiden opkomst verwacht, maar mensen stonden tot buiten aan te schuiven."

Voor het toen nog jonge Atelier Belge betekende het platform een leerschool, een manier om rechtstreeks in contact te komen met klanten. "Die ervaring hadden we nodig, want het label stond toen nog in zijn kinderschoenen. We konden bij Bert en Yves terecht voor vragen over prijzen en onze communicatie. We zijn samen met hen klein begonnen, om vervolgens ook samen in Milaan te exposeren. De Invasie heeft ons ook een zekere naambekendheid bezorgd in Vlaanderen. Je moest maar een designspecial openslaan, of er werd verwezen naar hun webshop."

Het duo mocht dan ook niet ontbreken op de tentoonstelling. Dat je er O Dierbaar België kunt aanschouwen, is toepasselijk, volgens Oskar: "Ik heb het ontwerp tot nu toe alleen nog maar aan kunstverzamelaars verkocht."

Daarnaast kreeg ook Loopholes een plekje: een modulair rek van roestvrij staal waarbij je zelf kunt bepalen hoe groot het is, en uit hoeveel schappen het bestaat. In het basispakket zitten een standaardgrid en een aantal bakken en haakjes. "Dat is typisch Atelier Belge, als ontwerper vinden we het belangrijk om onze klanten vrij te laten. Het is aan de gebruiker om het tapijt O Deelbaar België te splitsen of heel te laten, daar doen wij geen uitspraken over."

Ontdek hun werk op atelierbelge.eu

De Invasie in cijfers

MEER DAN 300 ONTWERPERS passeerden al de revue. Naar schatting 30% van hen is niet meer actief, een goeie 40% timmerde een draaiende business bij elkaar.

34.000 BEZOEKERS namen al een kijkje op De Invasie in Brugge, Leuven, Kortrijk, Gent, Antwerpen en Amsterdam.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234