Donderdag 19/05/2022

Vraag naar iPhone amper bij te houden

Deze voormiddag maakt Mobistar zijn resultaten bekend voor het derde kwartaal van dit jaar. Of die even goed zullen zijn als die van Apple eerder deze week, was tot gisterenavond koffiedik kijken, maar als ze rooskleurig zijn, dan komt dat voor een groot stuk door de iPhone, de razend populaire smartphone die Mobistar exclusief mag verdelen in ons land. Voorlopig vind je het toestel dan ook enkel in de Mobistarwinkels, bij officiële Applewinkels en bij een aantal winkelketens. Wie hem koopt, kan hem wel gebruiken met een simkaart van Proximus of Base. De voorbije weken klaagden echter steeds meer mensen over een tekort aan iPhones. Wie een nieuw model wilde kopen, raakte nauwelijks aan een exemplaar. Wanneer in de winkel de lange wachtlijsten werden bovengehaald, zakte de moed elke potentiële iPhonekoper in de schoenen. “Het meest gevraagde model is de zwarte iPhone met 16 gigabyte”, zegt de uitbater van de Mobistarwinkel in het centrum van Gent. “Als je die wilt, moet je bij ons nog altijd twee maanden wachten. Het witte model kunnen we in twee tot vier weken leveren. En de 3G (het eerste model dat in ons land beschikbaar was, BDC) heb je in een week.”“Het is lang zo geweest dat je zeker anderhalve maand moest wachten”, klinkt het in de Mobistarshop in de Abdijstraat in Antwerpen. “Maar er is beterschap in zicht. Tegenwoordig moet je maar twee à drie weken meer wachten. Meestal hadden wij drie exemplaren per dag in onze winkel, terwijl er dagelijks wel dertig mensen belden om er één te kopen.”Patti Verdoodt, woordvoerder van Mobistar in België, beweert dat het probleem zo goed als opgelost is. “In het verleden kwamen we vaak toestellen tekort”, vertelt ze. “Apple leverde niet voldoende iPhones om aan de vraag te voldoen. Maar de lange wachtlijsten gaven vaak ook een vertekend beeld omdat heel veel mensen zich in verschillende winkels op een wachtlijst lieten inschrijven.”Apple maakte maandagnacht bekend dat het 7,4 miljoen iPhones heeft verkocht tijdens het voorbije kwartaal. In totaal zouden, sinds de lancering van de eerste iPhone in juni 2007, meer dan 21 miljoen exemplaren de deur uit zijn, wereldwijd. Hoeveel daarvan in België circuleren, is niet bekend. Enkel Base laat weten dat het 22.500 klanten heeft die met een iPhone bellen, maar dat is de kleinste van de drie gsm-operatoren. Mobistar weigert cijfers vrij te geven, noch over het aantal verkochte iPhones, noch over het aantal mensen die Mobistarklant zijn en met een iPhone bellen. “Zolang Mobistar die cijfers niet geeft, geven wij ze ook niet”, aldus Frederique Verbiest, woordvoerster van Proximus.

Nokia klaagt Apple aan

Het succes van de iPhone doet pijn bij Nokia, dat Apple voor de rechtbank daagt. De Finse gsm-gigant eist cash voor tien technologieën die in de iPhone verwerkt zijn. Volgens Nokia gebruiken nog 40 andere bedrijven, hoofdzakelijk gsm-producenten, hun vondsten en worden ze daarvoor in Helsinki betaald, behalve door Apple, waarmee ze geen akkoord kunnen sluiten.

Kranten en tijdschriften lezen op de iPhone

Eerder deze week lanceerde De Standaard als eerste Vlaamse krant een iPhoneapplicatie, waarmee je makkelijk artikels kan lezen. Daarmee volgt de krant het voorbeeld van onder andere The New York Times en de Volkskrant, die al langer zo’n applicatie hebben. Het grote verschil is dat de app van die buitenlandse kranten gratis is, terwijl De Standaard 3,99 euro per jaar aanrekent. “Wij geloven dat de lezer bereid is om te betalen voor inhoud van hoge kwaliteit”, zegt algemeen hoofdredacteur Peter Vandermeersch in zijn krant.Het betalende model vindt, sinds de komst van de crisis, steeds vaker zijn weg naar de iPhone. Zo lanceert de multinationale tijdschriftenuitgever Condé Nast ook een betalende iPhone app. Half november zal je voor 2,99 dollar (2 euro) het decembernummer van mannenblad GQ via een speciale applicatie kunnen downloaden. Wie GQ via iTunes aankoopt, zal op zijn iPhone of iPod Touch door alle pagina’s van het magazine kunnen bladeren. “Achter elk nieuw digitaal initiatief hoort een betalend model te zitten”, beweert Charles H. Townsend, CEO van Condé Nast. De uitgever trok het voorbije jaar de stekker uit vijf titels, nadat de advertentie-inkomsten voor tijdschriften zwaar achteruit donderden. (BDC)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234