Dinsdag 16/08/2022

Sjoemelsoftware

VW-top wilde bewijsmateriaal vernietigen

VW-baas Martin Winterkorn wist een jaar voor het schandaal losbarstte dat er een probleem was. Beeld Reuters
VW-baas Martin Winterkorn wist een jaar voor het schandaal losbarstte dat er een probleem was.Beeld Reuters

De bedrijfsleiding van Volkswagen wist dat er geknoeid werd met dieselwagens. Dat blijkt uit nieuwe gelekte documenten. Toen de Amerikaanse controleurs de fraude op het spoor waren, wilde ze alle auto's met sjoemelsoftware in de VS opkopen, om ze snel het land uit te smokkelen.

HLN/MU

De Duitse krant Bild am Sonntag pakte dit weekend uit met geheime documenten en e-mails over het emissieschandaal bij Volkswagen. Daaruit blijkt dat de top van de Duitse autobouwer wel degelijk mee in het complot zat en zelfs al jaren wist van het bedrog. De sjoemelsoftware bij 11 miljoen dieselauto's wereldwijd moest ervoor zorgen dat die milieuvriendelijker uit tests kwamen dan ze echt waren.

Eerder was een brief uit 2007 opgedoken waarin leverancier Bosch Volkswagen waarschuwt om de software niet op een illegale manier te gebruiken. In 2011 zou een ingenieur van VW, in een intern document gericht aan de raad van bestuur, zijn bezorgdheid hebben uitgedrukt over de illegale praktijken. Die beweringen heeft VW altijd afgedaan als 'geruchten' en 'speculatie'.

Hachje redden

Bild am Sonntag publiceert nu de inhoud van een e-mail die vanuit de hoofdzetel van VW in het Duitse Wolfsburg op 15 mei 2014 werd gestuurd naar Michael Horn, de baas van VW in de VS. Daarin wordt Horn ervoor gewaarschuwd dat de Amerikaanse overheid bezig is met het testen van de CO2-uitstoot van VW-dieselwagens.

"Uit die e-mail blijkt dat het bedrijf geen oplossing zocht om de uitstoot van de dieselauto's te beperken, maar veeleer het schandaal in de doofpot wilde stoppen", aldus Bild am Sonntag. "Er werd zelfs het idee geopperd om alle gemanipuleerde auto's op de een of andere manier opnieuw op te kopen en ze het land uit te smokkelen, zodat het bewijsmateriaal vernietigd kon worden."

Bovendien is een nota uitgelekt van Bernd Gottweis, de rechterhand van de toenmalige topman Martin Winterkorn. Op 23 mei, meer dan een jaar voor het schandaal op 18 september 2015 zou losbarsten, bezorgde Gottweis zijn overste een document waarin stond dat het Amerikaanse milieuagentschap een onderzoek zou starten naar het bestaan van sjoemelsoftware. Maar Winterkorn leek zich daar allerminst zorgen over te maken. Toen het geknoei uiteindelijk aan het licht kwam, deed de topman alsof hij nooit op de hoogte was geweest van de onregelmatigheden.

Het Duitse autoconcern zou zich ook schuldig hebben gemaakt aan allerlei vertragingsmanoeuvres tijdens het vooronderzoek. "De Amerikaanse justitie was dat op de duur zo beu dat zij op 24 augustus 2015 een woedende brief naar de VW-top schreef", aldus nog Bild am Sonntag. "Toen ook daar geen antwoord op kwam, maakte de Amerikaanse overheid een kleine maand later het gesjoemel met de dieselauto's bekend, zonder Volkswagen daarvan op de hoogte te brengen."

undefined

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234