Vrijdag 30/09/2022

Waar zou het naartoe gaan zonder de havens?

'In de spot' brengt het verhaal of de mensen achter een printadvertentie, tv- of radiospot. Deze week nemen we de tv-campagne van de Vlaamse havens onder de loep.

door Melanie De Vrieze

"Een man opent de laadbak van een vrachtwagen. Hij werpt een doos naar zijn makker, die ze naar de volgende in de rij gooit. Zo gooien ze de dozen over de zee. Plots zien we hoe Thailanders de dozen opvangen en ze in een vrachtwagen laden. Dan verschijnt de baseline: "Waar zou het naartoe gaan zonder de havens? Antwerpen-Gent-Oostende-Zeebrugge. De Vlaamse havens. Onze welvaart."

Met de tv-spot willen de Vlaamse havens het belang van de havens onderstrepen. In een eerste luik toonden ze waar de dingen vandaan komen, in het tweede luik van de campagne richten de Vlaamse havens zich nu tot bedrijven. Hoe zouden ondernemingen die afhankelijk zijn van import en export hun producten bij hun klanten krijgen? Reclamebureau GERMAINE won de pitch. "Toen ik in de briefing zat, had ik al een beeld voor ogen", zegt creatief directeur André Plaisier. "Ik dacht: stel je voor dat er geen havens waren. Wat zou er dan gebeuren? Dat idee hebben we uitgepuurd en in beeld gebracht. Als er geen havens waren, dan zouden het weleens mensen kunnen zijn in plaats van boten."

Het reclamebureau deed een beroep op het productiehuis Pimpz uit Gent en werkte samen met het regisseursduo Pavel Dundas. De opnames vonden in Thailand en in België plaats. "Om logistieke redenen zijn we eerst naar Thailand getrokken", legt Plaisier uit. "Enkele weken later deden we de opnames in België. We hebben de spot dus achterstevoren opgenomen."

Met een relatief beperkt budget en een kleine crew was de shooting een uitdaging. De casting van de mensen die in de zee stonden, was speciaal. "We moesten mensen vinden die in de Belgische winter in zee wilden staan. We hebben daarom een beroep gedaan op een bende ijsberen uit een sportschool in Gent. In januari zijn ze het water ingegaan."

In Thailand gebeurde de casting bij het leger. "We zijn op de koffie geweest bij een generaal. Toen hij een telefoontje kreeg, moesten we stante pede naar buiten. Een peloton van wel vijftig man ging in positie staan en toen mochten we kiezen. In Thailand is het erg fout om naar mensen te wijzen, dus moesten we met onze ogen en schouders knikken naar degenen die we wilden. Dat leverde wel grappige situaties op."

Er kwam veel digitale retouche kijken bij het spotje. "Je kunt de mensen niet tot aan de einder in de zee laten zitten. We hebben ze ook veel moeten laten oefenen. Er zijn heel wat dozen gesneuveld."

Adverteerder: Vlaamse havens

Reclamebureau: GERMAINE

Creatief Directeur: André Plaisier

Productiehuis: Pimpz

Regie: Pavel Dundas

Producer: Hans Buyse

Naam: Waar zou het naartoe gaan

zonder de havens?

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234