Woensdag 18/05/2022

AchtergrondEconomie

Waarom sommige mensen liever een digitale luxetas hebben dan een draagbare luxetas

Een Hermès Birkin-tas is al een peperduur luxeproduct. Maar nu doet de digitale NFT-versie ze verbleken. Beeld REUTERS
Een Hermès Birkin-tas is al een peperduur luxeproduct. Maar nu doet de digitale NFT-versie ze verbleken.Beeld REUTERS

Een van de blikvangers op Art Basel Miami was een digitale collectie van Hermès Birkin-handtassen. Compleet nutteloos in het dagelijkse leven, maar nog duurder en exclusiever dan de ‘echte’ luxetas.

Els Maes

Er valt dit jaar niet aan te ontsnappen: NFT’s zijn een hype. Een ‘Non-Fungible Token’ is een digitaal eigendomscertificaat, waarmee via blockchaintechnologie alle denkbare virtuele creaties verhandeld kunnen worden: videofragmenten, digitale kunst, memes, tweets. Uit alles wat een mens begeert kan een NFT gecreëerd worden. Zo verkocht Wout van Aert recent voor bijna 50.000 euro zijn drie hoogtepunten van de afgelopen twee wielerseizoenen. Geen trofee, geen bezweet truitje: alleen een digitaal contract, dat de koper tot exclusieve eigenaar van het virtuele object maakt.

Geen wonder dat de kunst- en modewereld zich gretig op NFT’s heeft gestort. Op de beurs Art Basel Miami Beach was de interesse voor cryptokunst groot, met de thematentoonstelling Humans + Machines: NFTs and the Ever-Evolving World of Art.

Een van de blikvangers: een collectie ‘MetaBirkins NFT’, gecreëerd door artiest Mason Rothschild. Hij maakte honderd verschillende Birkin-NFT’s, unieke creaties met nepbont en felle kleuren. Sinds enkele dagen loopt de verkoop op OpenSea, de grootste NFT-marktplaats, waar geboden kan worden met cryptomunten.

Uniek

De MetaBirkins lijken alvast één eigenschap te delen met de echte handtassen: Rothschild waarschuwde via zijn Twitter-account dat er al heel wat vervalsingen in omloop waren op OpenSea, nog voor de verkoop was gestart. Wat ‘echt’ en ‘vals’ is, is in dit geval voer voor debat. Het merk Hermès is immers niet gelieerd aan de stunt en verdient niets aan de Birkin-NFT’s. Een reactie of juridische stappen vanwege het merk bleven voorlopig uit.

Rothschild noemt zijn creaties een ode aan de iconische tas en de status die ze heeft verworven in de populaire cultuur. Hij maakte dit voorjaar al furore met zijn ‘Baby Birkin NFT’: een computeranimatie van een Birkin-handtas waar een foetus in leek te groeien. Het lugubere werk werd geveild voor 23.500 dollar (bijna 21.000 euro). Dat is meer een dan een echte, nieuwe Birkin-tas, zo luidde toen de commentaren.

De vergelijking gaat moeilijk op: een NFT is geen gebruiksvoorwerp maar een verzamelobject. In de realiteit zijn heel wat andere designerobjecten dat ook: peperdure gelimiteerde edities van sneakers, bijvoorbeeld, dienen niet om gedragen te worden - stel dat er een vlekje op de zool zou komen - maar belanden meestal ergens keurig in een opslagplaats, samen met de dure designerhandtassen, en exclusieve horloges. Wat de NFT-hype duidelijk maakt, is dat de waarde van mode-, design- en kunstvoorwerpen voor gefortuneerde verzamelaars weinig tot niets te maken heeft met het fysieke object.

Zoals bitcoins een digitale versie zijn van fysiek geld, zijn NFT’s een digitale troffeekast. Een bitcoin is net als alle valuta inwisselbaar, maar een NFT is uniek: er is er maar eentje van. En unieke stuks, daar kicken verzamelaars op. In een sector die vaak met namaak geplaagd wordt, hebben NFT’s bovendien het voordeel dat ze met een digitaal certificaat van echtheid en eigendom worden verkocht.

Beperkte oplage

De toekomst zal moeten uitwijzen wat de beste investering is: een fysieke Hermès-tas of een NFT-versie. De voorbije jaren liepen de prijzen van vintage Birkin-bags in zeldzame materialen soms op tot honderdduizenden euro’s. Het luxemerk waakt zorgvuldig over het aura van de Birkin-tas, door de oplage heel beperkt te houden en de verkoop alleen toe te laten voor een beperkt publiek.

De oorspronkelijke Birkin-handtas werd gelanceerd in 1984, als een ode aan de actrice Jane Birkin. Volgens de legende vertelde zij tijdens een vlucht van Parijs naar Londen in 1984 aan de baas van Hermès, die naast haar op het vliegtuig zat, dat ze geen tas vond waar zij als jonge mama al haar spullen in kwijt kon. Het inspireerde Hermès tot een iconisch geworden ontwerp: een sobere tas waarin een apart plekje was voorzien voor babyflesjes.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234