Vrijdag 07/10/2022

Wal-Mart is opnieuw de grootste

Het Amerikaanse Wal-Mart staat opnieuw op nummer één in de Global 500-lijst van het Amerikaanse zakenblad Fortune. Daarmee is de hypermarktketen het grootste bedrijf ter wereld qua omzet. Wal-Mart, dat in veel kringen bekend staat als de kwalijke exponent bij uitstek van de globalisering, deed de laatste jaren heel wat om zijn imago bij te spijkeren.

Amerikaanse hypermarktketen blijft controversieel, maar poetst blazoen op

Met een omzet van 408 miljard dollar (323 miljard euro) en een winstcijfer van 14,3 miljard (11,3 miljard euro) in 2009 laat Wal-Mart in de top vijf van de Global 500 de oliebedrijven Shell, Exxon Mobil en BP en automaker Toyota achter zich. Wal-Mart voerde de lijst aan in zeven van de tien voorbije jaren, maar werd in 2008 voorgegaan door Shell.

Het meest winstgevende bedrijf is het Russische gasproducent Gazprom, met 24,5 miljard dollar (19,4 miljard euro). Ook zes Belgische bedrijven haalden de lijst. Dat zijn Dexia (op de 49ste plaats), AB InBev (196), Delhaize (291), KBC (361), Ageas (365) en de Nationale Portefeuillemaatschappij (482).

Dat Wal-Mart de lijst weer aanvoert, is tekenend voor het tijdsbeeld van globalisering in tijden van crisis. Wal-Mart heeft meer dan 8.400 winkels in vijftien landen en schier eindeloze toeleveringsketens in de lageloonlanden. Wal-Mart profiteerde sinds 2008 van de wereldwijde recessie. Met zijn bodemprijzen trok het massaal klanten die naar koopjes op zoek waren.

De omzet, 408,2 miljard dollar, zou van het bedrijf de grootste economie ter wereld maken op 28 na, net achter Pakistan en drie plaatsen voor België. Wal-Mart stelt wereldwijd 2,1 miljoen mensen tewerk, waarvan 1,4 miljoen in de VS.

Het handelsmerk van Wal-Mart, dat in 1962 werd opgericht door zakenman Sam Walton in Arkansas, zijn de Supercenters, hypermarkten van gemiddeld 20.000 vierkante meter. (Ter vergelijking: een voetbalveld meet om en bij de 7.000 vierkante meter). Wie in een Supercenter gaat winkelen, moet in principe nergens anders meer heen. De megazaken verkopen alles van kleren, elektronica en speelgoed, tot meubelen, doe-het-zelfbenodigdheden en huishoudelijke apparaten. Ze hebben steeds ook een supermarkt, een tuincentrum, een apotheker en een reeks fastfoodzaken onder hun dak.

In de VS heeft Wal-Mart haast drieduizend Supercenters. Voor Amerikanen is het dan ook haast onmogelijk om niét in de buurt van een Wal-Mart te wonen. Dat is voor velen een bron van ergernis.

Voorstanders van Wal-Mart voeren aan dat de keten luxegoederen gedemocratiseerd heeft, door bijvoorbeeld flatscreentelevisies, pc’s en MP3-spelers tegen bodemprijzen aan te bieden. Tegenstanders stellen dat Wal-Mart zijn overwicht misbruikt om kleinere handelaars uit de markt te prijzen. Talloos zijn de kleine stadjes waar de handelszaken in de oude hoofdstraten dichtgespijkerd zijn, omdat ze weg geconcurreerd zijn door Wal-Marts - en een hoop andere megaketens - die zich gevestigd hebben langs de invalswegen.

undefined

Dat is echter lang niet het enige punt van kritiek op Wal-Mart. De keten krijgt sinds jaren het verwijt dat ze haar werknemers uitbuit. Wal-Mart zou te lage lonen betalen, doelbewust de vakbonden buiten de deur houden, zijn werknemers ziekteverzekering onthouden en overmatig gebruik maken van makkelijk vervangbare - en dus minder mondige - deeltijdse werknemers.

Wal-Mart deed de laatste jaren echter zijn best om zijn blazoen op te poetsen. Het bedrijf heeft zich tot doel gesteld om op termijn voor 100 procent te gaan draaien op hernieuwbare energie, rust zijn zaken dezer dagen met zonnepanelen uit en kreeg daarvoor een open doekje van de milieubeweging.

De vakbonden toonden zich dan weer tevreden omdat Wal-Mart de wachttijden voor ziekteverzekering inkortte. Afgelopen mei kondigde Wal-Mart ook aan dat het twee miljard dollar cash en voedsel zou schenken aan gaarkeukens voor de armen - een recordbedrag.

In 2010 kende Wal-Mart een moeilijke start. Nu de Amerikaanse economie zich enigszins herstelt, verhuizen steeds meer klanten weer naar duurdere zaken. Voor het eerste kwartaal rapporteerde wal-Mart dan ook een lagere groei. Niettemin groeide het winstcijfer toch weer met 10 procent, vanwege besparingen en de sterkere economie in Azië.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234