Woensdag 26/01/2022

InterviewGino Van Ossel

Wat te denken van de eerste supermarkt zonder personeel? ‘Op de juiste locatie en met het juiste assortiment zal dit werken’

null Beeld Wannes Nimmegeers
Beeld Wannes Nimmegeers

Met Okay Direct opende Colruyt Group dinsdag in Gent haar eerste onbemande minisupermarkt. De winkel is elke dag open, de klok rond. Retailexpert Gino Van Ossel voorspelt dat het niet bij deze ene winkel zal blijven. ‘Er is een doelgroep die gemak en snelheid wil.’

Lieven Desmet

Hoe werkt het systeem eigenlijk?

“Je scant bij het binnengaan van de winkel de QR-code van je Xtra-kaart. De winkelrekken zijn vervangen door kasten, alles ligt achter een glazen deur. Je scant de deur als je er iets wil uitnemen en legt het in je mandje. Het systeem registreert wat je in je mandje legt. Dat gebeurt op basis van het gewicht van de producten die je uit de kast neemt. Afrekenen doe je aan een onbemande kassa.”

Is dit de toekomst van het shoppen?

“Dat ligt helemaal in de lijn der verwachtingen. Toen Amazon een drietal jaar geleden zijn Amazon Go lanceerde, wisten we al dat dit de wereld van het winkelen zou veranderen. Dit is een eerste stap in die richting. Er zijn verscheidene technologische modellen, maar het onderliggende concept is hetzelfde.

“Met deze Okay Direct is er nu voor het eerst ook eentje in België, en het zal hier niet bij blijven. Het is een logische ontwikkeling omdat er nu eenmaal een doelgroep is die gemak en snelheid zoekt. Dit is een testwinkel, maar ik zie wel een markt voor dit systeem. In grootstedelijke omgevingen heb je een brede consumentengroep, van de student tot de havenarbeider. Op de juiste locatie en met het juiste assortiment zal dit werken.”

Het is allemaal toch vrij onpersoonlijk?

“Dat zei men van de zelfscan en de zelfkassa ook. Maar inmiddels zijn die stevig ingeburgerd. Als je er even bij stilstaat, zie je dat in alle sectoren. Kijk naar de banken, met de selfbanking. En hoelang is het geleden dat u nog een tankstation hebt gezien met bediening? Als je vandaag een Quick of een McDonald’s binnenstapt, bestel je ook niet meer aan de toonbank, maar via een automaat.

Retailexpert Gino Van Ossel. Beeld rv
Retailexpert Gino Van Ossel.Beeld rv

“Laat ons eerlijk zijn, boodschappen doe je niet omdat het leuk is, maar omdat het noodzakelijk is. Op vakantie gaan we met plezier naar een lokaal marktje of winkeltje, maar thuis willen we vooral snel ons toiletpapier inladen.”

De Nederlandse supermarktgroep Jumbo opende recent toch net speciaal kassa’s om een babbeltje te slaan?

“Het feit dat er speciaal dergelijke kassa’s kwamen, bewijst vooral dat het gros van de consumenten net wil dat het vooruitgaat. Er is een groep mensen die hier inderdaad van gruwt. Ik zeg niet dat ik de wijsheid in pacht heb maar als ik louter consumenten observeer, meen ik dat de overgrote meerderheid vooral snel boodschappen wil doen. Net zoals je mensen hebt die naar de kapper gaan voor een praatje, is er een grote groep die de bijbehorende smalltalk verschrikkelijk vindt.”

Is dit een grote besparing voor Colruyt?

“In Londen of andere grote steden kennen ze dit type van winkels die de klok rond open zijn. Bij ons niet, vanwege het arbeidsrechtelijk systeem. Personeel voor nachtwerk vind je hier haast niet. En de premies die je moet betalen maakt het onrendabel. Kijk maar naar de discussie rond de e-commerce. De vakbonden steigeren bij dit soort arbeid. Ook vanuit economisch recht kan het niet: je bent ofwel dagwinkel, ofwel nachtwinkel. Hier spreken we eigenlijk van een automaat. Of je nu om 14 uur of om 2 uur verkoopt, de kost blijft dezelfde. Het is creatieve destructie in de praktijk: een structurele verandering in een bestaande formule. Er is volgens mij zeker plaats in de markt voor deze formule.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234