Donderdag 21/10/2021

InterviewAlex Agnew en Michael Van Peel

‘We moeten stoppen met wetenschappers tegenover debielen te zetten in een debat’

null Beeld Koen Bauters
Beeld Koen Bauters

Een dubbelinterview met komieken Alex Agnew (48) en Michael Van Peel (42), over coronarazernij en de grenzen van comedy in extreem gevoelige tijden. Dat was het plan. Het begon met te veel koffie op een koud tuinterras. Het eindigde zesenhalf uur later met whisky, rode wijn, vinylplaten en twee podiumbeesten die hun maandenlang opgekropte frustraties, grappen en observaties de vrije loop lieten. ‘Wij zijn apen die te lang in een kooi hebben gezeten.’

Alex Agnew was getuige op het huwelijk van Michael Van Peel in het Italiaanse Siena. Ze zijn elkaars knuffelcontacten, ‘al verdenk ik Alex ervan dat hij met 64 anderen vreemdgaat’. De twee leerden elkaar kennen in het Antwerpse comedycircuit, bestoven elkaar op creatieve wijze en zagen hun carrières spectaculair boomen. Van Peel zette tien jaar lang steengoede eindejaarconferences neer, Agnew verkocht met gemak Sportpaleizen uit. Maar dat was dus vóór corona.

Jullie hebben nu al bijna een jaar niet meer opgetreden: hoe gaat het met jullie geestelijke gezondheid?

Michael Van Peel: “Vraag dat maar aan onze vrouwen! Wij zijn apen die al veel te lang in een kooi zitten.”

Alex Agnew: “Zal ik even zeventien wc-rollen afrollen terwijl mijn vrouw uitlegt hoe geestig het is om nu een komiek in huis te hebben?”

Van Peel: “Ze zullen ons de rekening nog wel presenteren. Het zal een hoop befbeurten kosten om dat weer goed te maken (mevrouw Agnew presenteert net oogrollend de koffie).”

Agnew: “Comedy is onze job, maar ook een uitlaatklep. De dingen waar ik mee zit, moeten eruit. Dat gaat nu niet meer: er komt stilaan stoom uit mijn oren. De zin die ik het voorbije jaar het vaakst heb gehoord, is: ‘Man, zè na ies kalm!’”

Konden jullie dan helemaal niets doen?

Agnew: “Mensen denken dat wij ondertussen drie shows bij elkaar hebben geschreven, maar er is weinig funny aan corona. In het begin wilde iedereen nog van alles online doen. Gratis. Maar nu zit iedereen gewoon te wachten tot het voorbij is. Ik heb vooral boeken gelezen, films gezien en podcasts gemaakt (‘Welcome to the AA’, red.). Vooral dat laatste helpt om te vermijden dat ik dagelijks een kwartier aan een stuk met mijn kop tegen de muur begin te bonken met klemmen op mijn ballen.”

Van Peel: “Als ik had geweten dat deze shit een jaar zou duren, had ik een sabbatical genomen of een groot project opgestart. Maar ik dacht constant: over twee maanden mag ik weer spelen. Sommige optredens zijn drie keer uitgesteld. Zo blíjf je in de startblokken staan. Ik heb meer respect gekregen voor werklozen: er is níks leuk aan thuiszitten en hopen dat je snel weer aan de bak kunt. Ik heb dringend verlof nodig! (lacht)

Agnew: “Iedereen vond mij een pessimist, omdat ik pas in september weer try-outs ga doen. Nu lijkt zelfs dát al optimistisch. 2021 is een nog grotere asshole dan 2020. Zo’n stiekemerd die doet alsóf hij beter is.

“Iedereen is het kotsbeu. Het volledig tot nul herleiden van cultuur en horeca, alsof ze niet belangrijk zijn, heeft een ravage veroorzaakt. En niet alleen bij artiesten en café-uitbaters. Je moet de mensen toch iets geven om zich bezig te houden?”

Van Peel: “Eén ding is zeker: degenen die keihard fuck you hebben gezegd tegen de entertainmentsector, moeten nooit meer komen zagen over ‘subsidieslurpers’. Als zelfstandige werd ik sowieso niet gesubsidieerd, maar de technici, podiumbouwers, evenementenbureaus en culturele centra kregen amper een houtje om op te kauwen, terwijl de luchtvaartsector werd bedolven onder de subsidies. Met 200 man in een bomvol vliegtuig, dat ging. Maar tweehonderd man in een grote zaal? ‘Nee, té gevaarlijk.’ De verklaring is simpel: de luchtvaartsector heeft een lobby, wij een foyer.”

Agnew: “In plaats van aan één zeel te trekken, zeiken we elkaar liever af. Een deel van onze sector is zo snobistisch dat het niet geassocieerd wil worden met Studio 100.

“Ik heb zelf een bedrag met een paar nullen verloren. Gelukkig kwam die crisis voor mij niet op het slechtste moment. Mijn nieuwe show was een jaar voordien in première gegaan: drie keer in het Sportpaleis. Blij dat ik dát niet heb moeten annuleren! Iedereen denkt dat ze het geld met camions voor je deur komen storten als je het Sportpaleis uitverkoopt, maar je betaalt wel voor elke mens die daar werkt.

“Ik ben in 2013 een paar jaar gestopt met comedy, om met Diablo BLVD (zijn metalband, red.) te touren. Toen ik in 2016 weer begon, was mijn geld bijna op. Als de wereld tóén op slot was gegaan, had ik één en ander moeten verkopen.”

Van Peel: “Ik was vlak voor corona op tournee met jonge comedians: ‘Van Peel & The Young Ones’. Twee van hen hadden net hun job opgezegd om zelfstandige te worden. Die waren ook dik gejost.”

Zie jij zwarte sneeuw?

Van Peel: “Ik had wel wat reserve opgebouwd. En ik heb het een beetje kunnen opvangen door columns te schrijven voor De Standaard en een boek af te werken over mijn reis naar de Noordkaap in 2019. Maar een boek uitbrengen in Vlaanderen is geen vetpot. Per verkocht exemplaar krijg ik 1 euro.”

Agnew: “Dat is ook typisch voor de artistieke sector: iedereen wordt rijk, behalve de artiesten zelf. Als iemand je nummer draait op Spotify krijg je daar 0,001 cent voor. De rest gaat naar platenfirma’s, producers, marketingteams en allerlei debielen met een belachelijke titel. Maar goed, ik zal al blij zijn als ik straks weer iets mág maken waar die assholes allemaal 20 procent op pakken.”

Michael Van Peel: ‘We moeten stoppen met wetenschappers tegenover debielen te zetten in een debat. Iedereen heeft recht op zijn mening, maar niet alle meningen zijn evenveel waard.’ Beeld Koen Bauters
Michael Van Peel: ‘We moeten stoppen met wetenschappers tegenover debielen te zetten in een debat. Iedereen heeft recht op zijn mening, maar niet alle meningen zijn evenveel waard.’Beeld Koen Bauters

RECHT OP BOOSHEID

Hoe moeilijk is het voor geboren rebellen als jullie om de coronamaatregelen op te volgen?

Van Peel: “Rebellie is het thema van mijn nieuwe show. Maar hoe rebelleer je tegen een pandemie? Fuck you zeggen tegen corona, daar is niks stoers aan, want je brengt er andere mensen mee in gevaar. Mijn innerlijke rebel heeft toch een halfjaar gestaakt. Confronterend, hoor. Ik ben van de generatie die ‘Fuck ’em and their law’ van The Prodigy brulde. Nu ga ik braafjes voor de avondklok naar huis. Mijn strafste verzetsdaad is de vuilniszak buitenzetten ná middernacht. Ik heb daar zelfs foto’s van. Hier 30 juli, 1u57. ‘Fuck you, motherfuckers!’ Ruig, hè? (lacht)

“Onlangs zei een meisje in de krant: ‘Ik mis het om rebels te kunnen zijn, zonder immoreel te zijn.’ Dat vat deze tijd perfect samen.”

Agnew: “Op mijn 18de had ik nu waarschijnlijk al weken in het Ter Kamerenbos gekampeerd, met geschilderde flieters op mijn tent. Ik praat het niet goed, maar de jeugd heeft wel recht op haar boosheid. Waar konden die gasten naartoe? De scholen waren dicht, de terrassen mochten niet open, en met een paar man in een park zitten, mocht ook niet. Verwachten we echt dat ze de hele tijd thuisblijven, terwijl de overheid rustig afwacht tot er eindelijk vaccins arriveren?”

Van Peel: “Een onzichtbaar virus heeft gedaan wat die debielen van IS nooit is gelukt. We raken elkaar niet meer aan, niemand mag nog buiten zonder gezichtsbedekkende kledij, buitenshuis alcohol drinken wordt beteugeld met de avondklok en overal ligt de coronapolitie op de loer, zoals de Revolutionaire Garde in Iran.”

Is jullie innerlijke rebel ondertussen opnieuw wakker geschoten?

Agnew: “’t Zal wel zijn! Een paar maanden geleden lachten we de Amerikanen nog uit met het achterlijke coronabeleid van Trump. Vandaag is de bevolking van New York bijna volledig gevaccineerd. Daar gaan al evenementen door met 15.000 man. Blijkbaar moeten we weer de laughing stock van de wereld zijn: ‘België, het land waar je op de trein alleen maar aan het raam mag zitten.’”

Van Peel: “Mijn bullshitdetector raakte oververhit door die absurde maatregelen. Ik heb tussen de eerste en tweede lockdown nog even opgetreden. Toen lachten we met de avondklok in Antwerpen: ‘Dames en heren, ik kom uit het Molokaï van Vlaanderen.’ Een maand later had het hele land prijs, en een halfjaar later zitten we er nog altijd mee. Niks is zo permanent als een tijdelijke maatregel. Het is ongelofelijk hoe braaf wij dat slikken. Die avondklok doet niks tegen het virus, hè. Die dient alleen om het samenscholingsverbod makkelijker te controleren. Iedereen met totalitaire trekjes beleeft de tijd van zijn leven. Politici, gouverneurs, experts en flikken zullen straks moeten afkicken van de macht die ze hebben gekregen. Zij gebruiken crisissen graag om de grenzen te verleggen.”

Agnew: “Veiligheid is altijd het perfecte alibi. Iedereen wil veilig zijn, dus aanvaarden we dat de privacy moet wijken. Maar die krijgen we nadien niet meer terug.”

Van Peel: “De snelheid waarmee het in deze crisis gebeurde, was verbluffend. Na een paar weken hadden we al drones met warmtecamera’s die tweedeverblijvers gingen opsporen. De camera’s die Jan Jambon en Pieter De Crem na de aanslagen hebben gehangen, controleren nu of er ’s nachts geen volk op straat is. Ik had in 2013 een show over privacy: de helft van die grappen kan ik niet meer gebruiken, omdat ze realiteit zijn geworden. ‘Een vingerafdruk op je paspoort? ‘In China misschien, maar toch niet hier?’ We zijn zover.”

Agnew: “Dat is de rode draad in onze shows: wij krijgen altijd gelijk. En soms gaat de realiteit nog verder dan onze zieke geest kon voorzien.”

Van Peel: “Ik erger me ook aan de tunnelvisie. ‘Elke coronadode is er één te veel!’ En al die zelfdodingen dan? Dat is doodsoorzaak nummer één bij mensen tussen 15 en 50 jaar. Gemiddeld sterven er 320 mensen per dag in België, van wie 40 aan corona. Waarom worden die andere 300 nooit in de balans gegooid?”

Agnew: “Mijn dochter is 12. Ik schrik ervan hoeveel kinderen op haar school al kampen met mentale problemen en levensmoeheid. De collateral damage van het voorbije jaar zou weleens veel groter kunnen zijn dan we denken.”

Alex Agnew: ‘Laat mij Schild & Vrienden runnen en binnen het jaar pakken we België over. Maar met Dries Van Langenhove moeten we daar niet bang voor zijn: hij is te lomp.’ Beeld Koen Bauters
Alex Agnew: ‘Laat mij Schild & Vrienden runnen en binnen het jaar pakken we België over. Maar met Dries Van Langenhove moeten we daar niet bang voor zijn: hij is te lomp.’Beeld Koen Bauters

IEDER ZIJN MENING

Heeft het voorbije jaar jullie ook iets geleerd over jezelf?

Van Peel: “Ik heb gemerkt dat ik andere mensen nodig heb. Toen de leraar godsdienst vroeger zei dat de mens niet gemaakt is om alleen te zijn, dacht de einzelgänger in mij: ‘Ik wel, janetten!’ Dat is veranderd. Als ik filmpjes zie van liveconcerten, schiet ik vol. Op het eerste festival waar we weer naartoe mogen, sta ik gegarandeerd te blèten.”

Agnew: “Daar kijk ik ook naar uit. Het kan me zelfs niet schelen welke muziek ze daar spelen. Ik gun het iedereen om weer voor een publiek te staan. (Van Peel kijkt verbijsterd) Wees gerust: dat duurt maar een week. Daarna haal ik mijn shotgun weer boven om die fakers van het podium te blazen.

(Ernstig) Ik heb het voorbije jaar vooral gemerkt dat ik een korte lont heb. Andries Beckers (die samen met hem podcasts maakt, red.) zegt vaak: ‘Alex, niet kwaad worden, hè, maar…’ Dan word ik sowieso kwaad.”

Ben jij niet op je best als je kwaad bent?

Agnew: “Niet als ik dat gevoel niet kan beheersen. Als je iets leest en je wordt kwaad, moet je je afvragen waarom.”

Van Peel: “Als ik kwaad word, zegt er ergens een stem: ‘Voelt goed, hè, zo kwaad zijn? Wat een moreel superieure mens ben jij toch!’ Zo probeer ik mijn verontwaardiging te temperen, want daar zijn we allemaal verslaafd aan. 80 procent van de columns en tweets vissen daarnaar.”

De coronacrisis heeft veel mensen kwaad gemaakt. Zit er straks een moeilijker publiek in jullie zaal?

Van Peel: “Moeilijker wordt het zeker, want we zullen moeten spelen voor halflege zalen waarin iedereen ver uit elkaar zit. Een bulderlach en een pandemie hebben één ding gemeen: mensen moeten dicht bij elkaar zitten om elkaar aan te steken.”

Agnew: “In het najaar heb ik me geweldig geamuseerd voor een beperkt publiek. De mensen zaten uit elkaar, droegen maskers en toch werden dat waanzinnige shows, omdat iedereen het zó graag wilde. Maar ik ga mijn publiek zeker niet naar de mond praten. Als iedereen kwaad is, hou ik hun liever een spiegel voor, of probeer ik hen te laten lachen met hun eigen boosheid.”

Van Peel: “Haha! Dat is het plezantste: mensen tegen hun goesting laten lachen. Of laten applaudisseren met iets waar ze het niet mee eens zijn.”

Agnew: “Comedy moet schuren. Wij zijn mindfuckers. Als mensen denken ‘Ja, eindelijk zegt iemand het!’ haal ik dat in de volgende zin onderuit. Ik lach ook met mezelf, want we zijn allemáál full of shit.”

Willen mensen nog wel in de spiegel kijken? Zijn ze nog te overtuigen, in tijden van echokamers op sociale media en alternative facts?

Van Peel: “Dat wordt moeilijker. Vroeger was het ‘ieder zijn mening’, maar we waren het wel min of meer eens over bepaalde feiten. Nu gaat het om ‘uw feiten’ en ‘onze feiten’. Mensen kiezen gewoon bij welke feiten ze zich het best voelen. Argumenten die niet in hun kraam passen aanvaarden ze niet.”

Dit voorjaar kreeg de VRT kritiek na een uitzending van De zevende dag waarin antivaxers mochten debatteren met epidemioloog Pierre Van Damme. Was dat een goede zaak voor de vrije meningsuiting?

Van Peel: “Nee. We moeten stoppen met wetenschappers tegenover debielen te zetten. Iedereen heeft recht op zijn mening, maar niet alle meningen zijn evenveel waard. We nodigen toch ook geen klimaatontkenners uit voor een debat over de klimaatopwarming?”

Agnew: “Daarom heb ik ook geen apps van Facebook, Twitter en Instagram op mijn telefoon staan. Ik lees al die zever niet. Vroeger moesten mensen een brief naar je schrijven om hun mening te geven. Dan hadden ze daar ten minste al eens over nagedacht.”

Van Peel: “Voilà! Als ik vier dagen heb gewerkt aan een column, met een hoop research erbij, en een debiel post daar tijdens zijn koffiepauze commentaar onder, hoef ik dat niet te lezen. Zo’n breinscheet is het niet waard om onder mijn artikel te staan.”

WAKKER

Hebben bewegingen als #MeToo en Black Lives Matter ‘de lijst van dingen waarmee je niet mag lachen’ langer gemaakt?

Agnew: “Sommige woke-activisten stellen comedy gelijk met haatspraak. Maar tegelijk zie je boeken als Moi les hommes, je les déteste (boek van Pauline Harmange, red.), waarin de haat al in de titel zit. ‘Jamaar, dat is humoristisch bedoeld.’ O ja? En waarom snappen jullie dat niet als ík zoiets zeg?”

Van Peel: “Als de grap goed genoeg is, kun je je nog altijd veel permitteren. Maar je moet er harder voor werken en beter over nadenken.”

Agnew: “Bill Burr zegt dat hij graag naar feministische optochten rijdt om ‘Ga terug naar jullie keuken!’ te roepen. De meeste mensen kunnen daar nog altijd hard om lachen. Ongenuanceerd walgelijk zijn blijft het grappigst. Ik doe dat ook het liefst. Het probleem is dat iedereen vandaag zo ongenuanceerd walgelijk is dat wíj voor de nuance moeten zorgen. Ik evolueer stilaan van een splinterbom naar een precisieraket. Als je jong bent, kun je je permitteren om ongenuanceerd te zijn, maar je blijft daar niet mee wegkomen. Ik heb mezelf lang kunnen wijsmaken dat ik nog met één been in de jeugd stond…”

Van Peel: “…met die ketting aan je broek (lacht).”

Agnew: “…maar nu ben ik niet meer de coole dude met zijn tattoos, maar die vervelende nonkel die op elk feest de sfeer verpest met zijn gezeur.”

Wat vind je ervan dat Vlaams Belangers jouw grappen recupereren, Alex?

Agnew: “Spurtende diarree krijg ik daarvan, want ze kopiëren die moppen zonder de tweede laag. ‘Als Agnew het zegt, mogen wij het ook zeggen’. Euh, nee! Ik ben een comedian: ik meen niet altijd wat ik zeg en sta niet aan de top van een politieke partij.

“Ik praat racisten niet goed, ik maak hen belachelijk. Maar figuren als Dries Van Langenhove snappen dat blijkbaar niet. Laat mij Schild & Vrienden runnen en binnen het jaar pakken we België over. Maar met Van Langenhove moeten we daar niet bang voor zijn: hij is te lomp.

“Ik kreeg ooit een bericht van een moeder die me bedankte, omdat ik had gezegd dat Van Langenhove een mongool is. Haar zoon was fan van hem, maar keek op naar mij. Die ene zin had hem doen nadenken.

“Ik zou in mijn podcast graag eens zo’n jonge gast interviewen. Er wordt hun nooit gevraagd waarom ze zo kwaad zijn. Ons enige antwoord is algemene afkeur. Zo is het voor de rattenvangers makkelijk om hen op te rapen.”

Van Peel: “Alt-right heeft op een gewiekste manier humor gehackt om haat te verspreiden. Het vervelende is dat die memes vaak funny zijn.”

Agnew: “Ze profiteren ook van de volstrekte humorloosheid van links. Je kunt nooit winnen van iemand die het publiek met één goeie opmerking laat lachen.”

Van Peel: “Tien jaar geleden bestond rechts vooral uit oude blanke mannen. Nu zijn dat jonge gasten in kostuums. Alt-right is er via internetfora zoals 4chan en Reddit in geslaagd om rechts weer een fris imago te geven. Maar logica moet je bij hen niet zoeken. Ze gebruiken termen uit ‘The Matrix’, zoals red pills die je moet nemen om de werkelijkheid te zien, maar die film is wel gemaakt door twee transvrouwen.”

'Niks is zo permanent als een tijdelijke maatregel. Politici, experts en flikken zullen straks moeten afkicken van de macht die ze hebben gekregen' Beeld Koen Bauters
'Niks is zo permanent als een tijdelijke maatregel. Politici, experts en flikken zullen straks moeten afkicken van de macht die ze hebben gekregen'Beeld Koen Bauters

Agnew: “Woke is even erg als alt-right. Ze claimen allebei dat ze de systemen doorzien en noemen ons idioten die niet beseffen wat er aan de hand is. Dat lijkt op godsdienstwaanzin.”

Van Peel: “Beide bewegingen missen zelfrelativering, proberen autoritair hun normen op te leggen en vormen een bedreiging voor onze democratische waarden. En inderdaad: woke is niet beter. Het is begonnen als een beweging tegen uitsluiting en pesterijen, maar naarmate die machtiger en populairder werd, bleek niets zo aanlokkelijk als uitsluiting en pesterijen. Eerst viseerden ze de echte racisten, nu pesten ze al progressieven die niet 200 procent zuiver in de leer zijn. Zo krijg je een verstikkende zelfcensuur.”

Agnew: “Tegenwoordig voelen mensen zich direct aangevallen. Daar halen ze het recht uit om te zeggen dat de ander zijn bek moet houden, ‘want je mag niet kwetsen’. Zo krijg je een watjesmaatschappij.

“Soms denk ik: misschien moeten we de legerdienst weer invoeren. Iedereen op zijn 18de een jaar laten afzien in de modder en wc’s poetsen met een tandenborstel. Nadien hebben ze misschien minder de neiging om bij elke ‘kwetsende mening’ te beginnen janken (lacht).

Kolonel Van Peel en Obersturmbahnführer Agnew.

Van Peel: “Nul gezag zouden we hebben: we kunnen daar zelf niet mee om.”

Agnew: “Nee, maar dat laisser-faire-gedoe levert ook niet veel op.”

Van Peel: “Daar zijn we voorbij. De nieuwe generatie wil weer meer discipline en orde. Oude waarden. Uit onderzoek blijkt dat jongeren minder belang hechten aan democratie.”

Komt dat niet doordat ze, net als hun ouders, nooit een oorlog hebben meegemaakt?

Agnew: “Natuurlijk! Mijn vader was 10 jaar toen de Tweede Wereldoorlog eindigde. Mijn moeder heeft nog nazi’s door de straten zien wandelen. Zij konden vertellen hoe het was. De hedendaagse jongeren zijn bang voor het klimaat en de omvolking, wij waren bang voor een oorlog tegen de Russen.”

Van Peel: “Ze hebben ook de culturele nasleep van de wereldoorlogen gemist. Wij zijn opgegroeid met Rambo, en met ‘One’ van Metallica. Zij groeien op met rappers en dj’s. En sommigen denken: zo’n sympathieke dictator zou toch toffer zijn, ‘maar niet die van Noord-Korea’. Wie dan wel? Poetin? Erdogan? Een coole dictator bestaat niet, niemand is opgewassen tegen zoveel macht.”

HET N-WOORD

In het programma Kat zonder grenzen noemde Herman Brusselmans transgenders ‘een modeverschijnsel’ en spotte Stefaan Degand met non-binaire voornaamwoorden. ‘Wat moet ik zeggen: der, die, das?’ Anuna De Wever vond dat kwetsend. ‘Het is écht al moeilijk genoeg om in deze wereld te leven als je niet in één van de vakjes m/v hoort. Als je het erover wilt hebben, zorg dan voor expertise rond de tafel.’

Agnew: “Uiteraard moet Stefaan Degand niet gecanceld worden voor wat hij daar zei. Maar Anuna heeft gelijk: ze hadden daar beter iemand met expertise gezet. Ik zou dokter Guy T’Sjoen, die geslachtsoperaties uitvoert, weleens willen horen uitleggen wat hij verstaat onder trans en non-binair. Er wordt altijd gedaan alsof je dat allemaal maar moet weten. Veel mensen zijn niet transfoob of onbeleefd, maar vragen zich af: ‘Wat ís dat?’ Wie wist wat deadnames waren voor Catherine Van Eylen die van Sam Bettens gebruikte in De slimste mens?”

Van Peel: “Ik was fan van K’s Choice en had vroeger een kleine crush op Sarah Bettens. Haar transitie tot Sam was een klein rouwproces.”

Agnew: “Ik heb mij er sindsdien gewoon bij neergelegd dat ik gay ben.”

Van Peel: “En nadien blijkt dat nog een knappe gast te zijn ook!”

Agnew: “Ja, knapper dan ik. Fuck you, Sam!”

In Nederland ontstond een storm van kritiek toen uitlekte dat het gedicht van de zwarte dichteres Amanda Gorman, dat ze voordroeg op de inauguratie van Joe Biden, zou vertaald worden door de witte Marieke Lucas Rijneveld. Uiteindelijk trok die zich terug.

Agnew: “Als je het eng bekijkt, is er maar één conclusie: een vertaler weigeren omdat ze wit is, is racisme. Maar in een periode waarin #blacklivesmatter zo oplaait, hadden ze meer moeite kunnen doen om een zwarte vertaler te zoeken, want die bestaan dus, hè! Dat is misschien ambetant voor al wie wit is, maar laat ons eerlijk zijn: in de geschiedenis was het meestal andersom.”

Van Peel: “Onlangs werd The Social House (internetreeks met acht influencers, red.) afgevoerd, na hevig protest omdat de acht bewoners allemaal wit waren. Wat waren díé makers aan het denken tijdens hun brainstormsessies? De jeugd is superdivers, doe dan een beetje moeite om dat te weerspiegelen. Over twintig jaar is dat hopelijk geen issue meer. In The Social House zaten vier meisjes en vier jongens, en dat viel niemand op. Daar zijn we dus al voorbij.”

Agnew: “De wokers moeten wat geduld hebben. Vroeger zag je geen hoofddoeken in onze zalen, nu wel. Over tien jaar zijn de grote comedians misschien Marokkaanse transgenders. De nieuwe Netflix-reeksen barsten van kleur, diversiteit, homoseksualiteit en vrouwelijke helden. Is dat allemaal even goed? Verre van. We zullen door een lading kutfilms moeten voor we eindelijk een evenwicht vinden. Maar als Idris Elba morgen James Bond is, ga ik kijken. Dat is een te getalenteerde klootzak: knap, sympathiek, welbespraakt. Ik moet thuis zijn masker opzetten om mijn vrouw nog een beetje opgewonden te krijgen.”

Het n-woord wordt overal verbannen. Gebruiken jullie het nog?

Van Peel: “Nee, want de connotatie van dat woord is veranderd. Jammer, want door het te bannen, maak je dat woord alleen maar krachtiger.”

Agnew: “Het was helemaal weg uit die negativiteit, maar we hebben het er weer in gekatapulteerd.”

Van Peel: “Het is zoals met Zwarte Piet: als zoveel mensen er aanstoot aan nemen, moet je daar rekening mee houden.”

Agnew: “Maar als je iemand aan het kruis nagelt omdat hij het tien jaar geleden nog wel gebruikte, zijn we verkeerd bezig. Zoals de Canadese premier Justin Trudeau die door het stof moest, omdat hij zich twintig jaar geleden eens had geschminkt als Aladdin op een verkleedfeestje. Hij had moeten zeggen: ‘Dat was twintig jaar geleden, et alors?’ Vooral omdat door het stof kruipen toch niet werkt. Dan denken ze: ‘We hebben hem, laat hem maar wat verder kruipen.’ Terwijl Trudeau aan de juiste kant staat. Dat is het afschuwelijke aan al die woke- en #MeToo-toestanden: ze slaan zo ver door dat ze de verkeerden aanpakken. Als je racisme wilt bestrijden door iedereen een racist te noemen, lachen de ergsten zich kapot. Zij komen ermee weg.”

Van Peel: “Ook de selectiviteit van de cancelbrigade stoort me. Rapper Kendrick Lamar zegt dat witte mensen niet mogen meezingen als hij het n-woord rapt. Het is van hén. Oké, maar dan moet hij ‘hoer’ en ‘bitch’ ook maar schrappen, want tot nader order is hij geen vrouw.”

Agnew: “We evolueren naar een tijdperk waarin alleen je huidskleur, gender en seksuele voorkeur er nog toe doen.”

Van Peel: “Nu, als je blank bent, is het makkelijk om te verwachten dat we niet meer naar kleur gaan kijken. Wij worden niet dagelijks met racisme geconfronteerd.”

Agnew: “O nee? De laatste twee jaar beginnen we toch ook te merken wat racisme is. Alles wat ooit fout ging, wordt in onze schoenen geschoven.”

Van Peel: “Maar dat heeft voor ons geen consequenties. Ik word geen zeven keer tegengehouden door de flikken als ik over de Meir loop.”

Agnew: “Klopt, maar de cancelcultuur in Amerika gaat toch ver. Hoeveel mensen zijn hun job al kwijtgeraakt door iets wat ze ooit gezegd hebben? En zullen we het eens hebben over de stuitende homofobie, de vrouwenhaat en het omgekeerde racisme in sommige landen en gemeenschappen? Mensen die zeggen dat racisme alleen van ons kan komen, omdat alleen witte mensen macht en privileges hebben, lullen uit hun nek. Als witte mensen kunnen we niet zeggen dat we in de loop der geschiedenis altijd even tof waren, maar we moeten voort. En de oplossing is niet om elkaar constant te beschuldigen. We mogen allemaal eens voor de spiegel gaan staan: links, rechts, en woke.”

Van Peel: “Dat gaat nooit gebeuren, want het doel van hun beweging is dat ze zich zelf beter voelen.”

Agnew: “Dan zal hun dat verteld worden door jongeren, wanneer zij 45 zijn. Tegen dan zitten wij in het rusthuis onze pamper vol te kakken.”

Van Peel: “En dan mogen die wokers die vervangen.”

Agnew: “Fantastisch! ‘Ge wilt diversiteit? Hierrrr is uw diversiteit’!”

© Humo

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234