Dinsdag 09/08/2022

"Werkende 65-plussers riskeren inkomensverlies bij ziekte"

Tony Van Der Steen. Beeld PHOTO_NEWS
Tony Van Der Steen.Beeld PHOTO_NEWS

De ombudsdienst Pensioenen vraagt een wettelijke oplossing voor mensen die na hun 65ste verder blijven werken en ziek vallen. De ombudsdienst kreeg al klachten binnen van mensen die in dat geval een aantal maanden zonder inkomen vielen. Dat bleek op de voorstelling van het jaarverslag 2012 van de ombudsdienst. Op de voorstelling bleek ook dat het aantal klachten licht gedaald is.

Mensen die na hun 65ste blijven verder werken en ziek vallen, riskeren hun inkomen te verliezen. Ombudsman Tony Van Der Steen haalde het concrete voorbeeld aan van een man die na zijn 65ste bleef verder werken en ziek viel. Hij kreeg een maand gewaarborgd inkomen van zijn werkgever, maar daarna betaalde de mutualiteit hem geen uitkering uit. Het duurde zelfs drie maanden voor de mutualiteit hem daarvan op de hoogte gebracht. Als hij uiteindelijk zijn pensioen opnieuw aanvraagt, kende de Rijksdienst voor Pensioenen (RVP) dat pas de maand daarop toe.

"De man had dus vier maanden geen inkomen", zei de ombudsman. "We hebben in dat geval een positief resultaat kunnen bemiddelen. De RVP betaalde het pensioen met terugwerkende kracht uit omdat de man op zijn 65ste niet verzaakt had aan het ambtshalve onderzoek van zijn pensioenrechten. Had hij dat wel gedaan, was hij zijn geld kwijt."

Wettelijke oplossing
Bijkomend probleem is dat iemand die na zijn 65ste blijft werken en vanwege ziekte enkele maanden een pensioen krijgt, dat jaar geen pensioenrechten meer kan opbouwen. De ombudsman vraagt de politiek om een wettelijke oplossing, maar raadt mensen die langer blijven werken in de tussentijd aan om de pensioenrechten wel degelijk te laten onderzoeken.

Minister van Pensioenen Alexander De Croo (Open Vld) belooft op korte termijn alvast een oplossing. "De bedoeling is om mensen langer aan het werk te houden. Mensen mogen daar niet het slachtoffer van worden", zei hij bij de presentatie van het jaarverslag.

De ombudsman vroeg daarnaast na te denken over de invoering van een soort schadevergoeding als een pensioendienst een fout begaat, zonder dat daarvoor een gerechtelijke procedure moet opgestart worden. Hij drong er zoals de voorgaande jaren ook op aan om de problemen van de mensen die te maken krijgen met meer dan één pensioenstelsel - als ambtenaar, werknemer of zelfstandige - verder aan te pakken. "De reden is simpel. Steeds meer mensen hebben een gemengde loopbaan."

Gewaarborgd inkomen
Niettemin is de ombudsman tevreden dat de politieke wereld de signalen opvangt van de ombudsdienst. Een voorbeeld is de hervorming van het gewaarborgd inkomen voor ouderen (IGO): de nieuwe regeling zorgt ervoor dat een IGO-gerechtigde die zijn ouders thuis opvangt zijn IGO niet meer verliest. Minister De Croo beloofde op die weg verder te gaan. "Dit rapport is opnieuw een inspiratiebron."

De ombudsdienst Pensioenen ontving in 2012 1.823 klachten. In 2011, toen een informatiecampagne georganiseerd werd naar het brede publiek, werd met 1.967 klachten nog een record bereikt. Volgens de ombudsman is vooral het ontbreken van een dergelijke campagne de oorzaak voor de lichte daling. De meest voorkomende klacht in 2012 was de achterstand in de betaling van het pensioen.

De invloed van de recente pensioenhervorming op het aantal klachten was beperkt. De ombudsman wijst erop dat een groot deel van de definitieve wetteksten pas eind 2012 werd gestemd en de hervorming daarom nog niet veel invloed had op de cijfers van vorig jaar. Maar de pensioendiensten, die in de eerste lijn werken, zouden de hervorming ook goed opgevolgd hebben.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234