Zondag 25/09/2022

Who the fuck is...hunk?

Wat is een hunk? Een 'megaknappe' jongen! Type Jimmy van Get Ready of DiCaprio. Bij voorkeur een vedette? Op school lopen ze niet dik. Filmsterren, soapacteurs, zangers, vedetten, boysbandleden en een paar buurjongens: als hun hunkniveau hoog genoeg is, prijkt hun beeltenis op de muren van de kamer van je 14-jarig zusje/nichtje/buurmeisje/vriendinnetje. Welkom in een droomwereld vol posterboys met gigahoge aaibaarheidsfactor.

"Mag ik u voorstellen: Jeffry, de grootste macho van Vlaanderen maar eigenlijk een schat van een jongen!" De teddyberen vliegen in het rond wanneer de spetters van Boysband elkaar op het einde van hun concert voorstellen. "Uw applaus voor Jo, de meest maffe kerel van de bende, Wim, de meest ideale schoonzoon van Vlaanderen en de allergrootste in de categorie knuffelbeer: Bjorn!!" Voor elk van de honderden gillende meisjes wat wils. Jij! / Blijf aan de schoolpoort staan / Want ik kom erááán / En neem je voor altijd mééé!, blèren de boxen. Karen (15) merkt niet dat ze met haar sensuele dansbewegingen de aandacht trekt van een drietal jongens die zich aan de bar een houding tracht te geven. Karen heeft geen oog voor hen. Wanneer Bjorn, haar favoriete hunk, even later zijn navel laat zien en Karen een handvol seconden recht in de ogen kijkt, straalt haar gezicht zoveel intiem geluk uit dat het gênant wordt om naar te kijken.

"Je had veel bekijks bij de jongens", zeg ik haar achteraf. "Ja? Ze doen maar. Heb je gezien hoe Bjorn zich omdraaide en kweenie hoe lang in mijn ogen keek? Ik dacht dat ik ging flauwvallen. Wat doet het hem? Zijn pretoogjes. Zijn halflang carré haar en zijn glimlach."

"Een hunk is wat men hier een spetter noemt", legt Ilse Van de Looverbosch (16) uit. "Glenn van Get Ready, Bjorn van Boysband en Leonardo DiCaprio zijn mijn favoriete hunks."

Tiffany Veys (15) is dol op "Jimmy van Get Ready en Leonardo DiCaprio, iedereen is er zot van. Vooral omdat hij zo knap is, want zijn karakter kun je toch niet kennen. Ook Jeremy Jackson uit Baywatch en Jake uit Melrose Place vind ik erg knap. Dat zijn allemaal hunks, maar toch zijn het totaal verschillende types. Jeremy is bijvoorbeeld nog maar 16 jaar, terwijl Jake veel gespierder en ouder is."

"Hunk is afgeleid uit het Amerikaans en staat voor een spetter of coole gast", beaamt Bart, de zanger van het Vlaamse jongensgroepje dat zich Hunk noemt. "Wij hebben ons zo genoemd omdat het leuk klinkt en vlot bekt. Een hunk hoeft niet noodzakelijk bekend te zijn. Elk meisje heeft haar eigen smaak. Daarom zijn zoveel jongensgroepen samengesteld uit totaal verschillende types."

"Waaraan herken je een hunk? Een hunk is iemand die dé blik heeft en dé moves en die erg cool is én die op dit moment erg hot is, antwoordt de hunkexperte van Fancy, de Nederlandse tegenhanger van de Joepie. "Maar je hebt niet één soort hunk, je hebt verschillende soorten hunks. Elke type meisje heeft een eigen soort hunk. Het hoeven niet per se cleane jongens type ideale schoonzoon of topmoddelen te zijn. Ook al zien ze er niet standaardknap uit, grunge of verslonste rebelachtige types doen het goed bij onze Fancy-lezeressen. Ook de iets stoerdere types zoals Stephen Dorff die altijd in ruige films speelt, Ethan Hawke of het broertje van de overleden River Phoenix, Joaquin, zijn niet onpopulair. Het is de uitstraling die telt", schrijft Fancy.

Week na week komen meidenbladen als Joepie en Fancy met nieuwe ladingen hunks op de proppen. (Voor de liefhebbers, watch out for David Beckham, Scott Vickaryous, Taylor Hanson, Michael Sutton, Scott Bairstow, Callan Mulvey, Allan Theo en de Engelse prins William) Waar ze die vandaan halen? Ilse Beyers, hoofdredactrice van Joepie: "Tjah, dat is precies het geheim van mijn vak. Ik moet me perfect kunnen inleven in de leefwereld van de 15-jarigen. Je weet dat je niet moet afkomen met een 35-jarige maar voor de rest ben je aangewezen op een beetje buikgevoel. De smaak van het moment is nog altijd de boy next door-look, maar dat zal niet blijven duren."

Niels William, in een vorig leven zelf een Vlaamse vedette en thans manager van Boysband, gaat nog een stap verder: "Ik denk dat je bijna van iedere jongen een hunk kunt maken. Stuur een doodgewone, doordeweekse jongen door naar de kapper en de stilist en die maken er een hunk van. Ook tv doet veel: zet een jongen die op straat niet opvalt, tien keer op tv en hij zal de meisjes bevallen."

Meer dan eens heeft ze op school moeten horen dat ze dweept met homo's, toch blijft Tiffany Veys (15) haar idolen van Get Ready trouw. "Ik verzamel alles van Get Ready: T-shirts, kaders, posters, vlaggen, foto's, briefpapier, horloges, interviews, kussens! Nu mijn kamer boordevol is, denk ik er zelfs over na om een tweede kamer te beginnen", zegt Tiffany.

VUB-professor ontwikkelingspsychologie Ingrid Ponjaert heeft het in dit verband over de typische 'kamercultuur'. "Uit mijn studie van de Clousseau-rage herinner ik me dat meisjes het heel tof vinden om hun kamers vol te hangen met posters van hun idolen en daar allerlei fantasieën rond op te bouwen. Die idolatrie is typisch voor de periode waarin de meisjes seksueel rijp worden, de periode tussen het begin van de puberteit en de eerste hetero- of homoseksuele contacten. Geïnteresseerd zijn in de zaak maar te jong om het allemaal aan te kunnen. Verliefd zijn op een onbereikbare jongen is heel veilig. En die idolenverering is een heel leuk onderwerp om met de vriendinnen over te babbelen. Zo jutten ze elkaar op: 'Zag je hoe hij zich omdraaide en naar mij keek?', 'Is hij niet fantastisch schattig.' En op den duur is iedereen tot en met geëxiteerd. Er komt duidelijk een affectieve seksuele component bij kijken. De meisjesidolen krijgen het statuut van pin-up, letterlijk, als je denkt aan de posters."

Niels William: "Het is nooit de bedoeling van een jongensgroep om muziekgeschiedenis te schrijven of zo. Boysband biedt een totaalspektakel met muziek, dans en een stukje Chippendales. Niet dat het vier Chippendales zijn, maar er is toch interactie met het publiek."

Sommige meisjes gaan erg ver in hun idolenverering. Tiffany vertelt over een meisje dat overal rondstrooit dat ze zwanger is van Koen van Get Ready: "Koen was verliefd en ze zouden trouwen. Ze belt hem zelfs thuis op. Ik heb ook hun telefoonnummers, maar ik heb maar een paar keer gebeld. Tenslotte hebben die jongens toch recht op hun eigen privé-leven."

Ook Boysband heeft het soms lastig met al te opdringerige fans. Hun roadmanager werd per brief bedreigd: "Ik moest dringend ophouden met de jongens van de fans weg te houden en werd ervan beschuldigd de jongens te tiranniseren. Ik zou Bjorn slaan.

"Soms is het echt niet meer normaal", verzucht megahunk Jo (22) van Boysband. "In sommigen dorpen laten de fans je zelfs niet met rust als je naar de wc moet. We zijn echt een deel geworden van hun fantasiewereld. (aarzelt) Maar we hebben de bekendheid zelf gewild."

Wim (22): "Meer nog, hier hebben we van gedroomd."

Bjorn (18): "We zijn tenslotte een jongensgroep. We wisten na de audtities heel goed waar we aan begonnen. Het is een levenswijze die je kiest. Je weet dat je sommigen dingen moet opofferen. Sommige fans volgen ons al van in het prille begin. We kennen ze zelfs met naam. En we hebben ook allemaal een eigen type fans. Als er oudere vrouwen in het publiek zitten, komen ze negen keer op tien voor de Jo."

Toch is er weinig reden tot ongerustheid volgens professor Ponjaert: "De idolatrie kan danige proporties aannemen, maar bij 95 procent gaat het vanzelf over. Meestal op het ogenblik dat het eerste vriendje op het toneel verschijnt. Ik zou de jongens van al die jongensgroepen aanraden om dit jaar heel hard te werken en veel geld te verdienen, want binnen een paar jaar spreekt niemand meer van hen", zegt Ponjaert.

"Je bent maar zo goed als je laatste plaat", weet Jeffry (21). "Er kunnen vier ander jongens opduiken die dubbel zo knap zijn en met de fans gaan lopen. Het kan plots gedaan zijn." Wim stemt daar mee in: "Financieel hebben we geen enkele reden tot klagen, maar Boysband zal niet blijven duren en je moet erachter ook verder hé. Ik weiger mijn job als programmeur van computergestuurde machines op te geven. Het is nauwelijks vol te houden. Gelukkig heeft mijn baas me deze zomer vrijaf willen geven."

Ook hun manager Niels William volgt de redenering: "De doelgroep waarop we mikken, identificeert zich met één van de knappe gasten, maar rond hun zestiende komt er een punt waarop ze hetgeen waarmee ze jarenlang dweepten, zelf belachelijk vinden. Er zijn maar weinig fans die tien jaar lang van Boysband zullen houden. Maar ik hoop dat er telkens nieuwe fans bijkomen als we het project fris houden. Op langere termijn moet Boysband een ruimer publiek bereiken. Ook mijn oma moet op termijn toegeven dat ze Boysband wel leuke jongens met toffe liedjes vindt."

De hunks van de Vlaamse boysbandjes danken hun populariteit deels aan het weekblad Joepie, dat de lezeressen elke week vergast op fotoreportages, droomontmoetingen en andere hunkartikels. Het gaat goed met Joepie sinds hoofredactrice Ilse Beyers er een meidenblad van maakte. Beyers: "Tijdens de concerten van Take That zag je indertijd pure verliefdheid. Massaal vonden de meisjes een substituut-lief in de jongens van Take That. De oude Joepie zat echter met een lezerspubliek dat die fase van de platonische verliefdheid al voorbij was. Ik heb ervoor gezorgd dat Joepie zich nadrukkelijk op dat jonger meisjespubliek is gaan richten. Dankzij Get Ready konden we iets brengen dat de Vlaamse meisjes in geen enkel ander buitenlands magazine konden vinden. Voor de gewone meisjes van hier zijn de gasten van die internationale bands als de Backstreet Boys totaal onbereikbaar. Maar de Vlaamse groepjes treden op in elke uithoekje van Vlaanderen. Je geraakt zonder veel problemen aan een foto of een handtekening en met een beetje geluk kan je zelfs een halfuurtje met de gasten praten. Joepie doet zijn best om van die sterren, buurjongens te maken. Vandaar bijvoorbeeld onze slaapkamerreportages", zegt Ilse Beyers.

Het fenomeen van de boysbands en de bijhorende hunks is niet nieuw. In de jaren '80 had je New Kids on the Blok, later het internationale fenomeen Take That. "Blijkbaar is het een formule die haar doelgroep blijft vinden", merkt Niels Williams op. "De huidige boysbandjes zijn ook maar een voorbijgaande trend, weet Ilse Beyers, de nieuwste trend is de jongens-meisjescombinatie van Steps. Er zullen binnenkort wel een paar varianten op ontstaan. Maar ook al zijn de boysbands van voorbijgaande aard, ze keren ook altijd weer."

Superhunk wordt je niet zomaar. "Denk maar niet dat jongens met een leuke snoet die op een podium staan mooi te wezen, gelijkstaat met succes", bezweert Adriaan van Landschoot ons, de manager van EnZo en Hunk, die rondloopt met plannen om nog een nieuwe jongensgroep te lanceren. "Een paar leuke jongens een smachtend liedje laten zingen en de wereld gaat plat? Zo gemakkelijk is het niet! Talent is de spil van het gebeuren. Talent in en achter de groep. Ik kan voor de vuist weg een vijftiental Vlaamse jongensgroepen opnoemen die het niet gemaakt hebben wegens gebrek aan talent. De fout zit bij de mensen die die jongensgroepkes samenstellen. Ze staren zich blind op gemakkelijk succes en groot geld, en vergeten om stil te staan bij de inhoud. Ik krijg de laatste tijd steeds meer mensen over de vloer die een showbizzcarrière willen beginnen. Talent nihil maar een mooi figuur: wat ben ik daarmee? Ik mag nog de manager zijn: als mijn coureur niet kan fietsen, kan hij niet winnen."

"Over boysbandjes wordt gegrapt dat het belangrijkste groepslid de manager is. Men verwijt me soms dat ik talent verzamel, bijstuur en naar mijn pijpen laat dansen", bekent de manager van EnZo. "Maar ik noem dat functioneren in een team dat probeert om de artiest succesvol te maken. Denk je dat Lotti niet gestuurd en gecoacht wordt? Het kan niet anders. De ketting is zo zwak als zijn zwakste schakel. De look, de choreografie, de kledij, de muziek; alles is belangrijk", zegt Van Landschoot.

Niels William is met Boysband begonnen na het zien van een tv-reportage over twee Engelse managers die audities organiseren en jongens klaarstomen voor de hitparade. Niels William: "Nog voor de eerste single uit was, zaten ze al aan een investering van ettelijke miljoenen. Dat kunnen we niet in Vlaanderen. Ik heb dat opgevangen door veel met de jongens te babbelen over wat hen te wachten stond. Er zijn te veel zaken mee gemoeid om zo'n project op de klippen te laten lopen omdat de ene de andere niet leuk vindt. Na een heel pak zang- en dansaudities heb ik samen met de platenfirma vier jongens uitgekozen die het ook qua mentaliteit aankunnen. Iemand die het podium bestijgt, moet het met zichzelf kunnen vinden en dat uitstralen. Het succes helpt de twijfels (zullen ze me leuk en tof vinden? kan ik het wel?) die er in het begin zijn, weg te nemen. Tenslotte moet je er zin in hebben om drie jaar lang je privé-leven tot een minimum terug te schroeven. Niet iedereen is daarvoor in de wieg gelegd. Ons geluk is dat drie van de vier leden van Boysband droomden van dit soort dingen en een leven als star. Een droom die voor hen nu in vervulling gaat."NIELS RUËLL

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234