Dinsdag 16/08/2022

Wijn op de plank, geld in het laatje

Wie een beetje liefhebber is van wijn zal vroeg of laat de ambitie krijgen om op zoek te gaan naar de ontdekking van de eeuw: een goedkoop geprijsde wijn die alles in zich heeft om het waar te maken en ook in prijs te stijgen. In dat opzicht verschilt investeren in wijn niet van een belegging in aandelen. De belegger gaat op zoek naar een in zijn ogen ondergewaardeerd actief en hoopt daar op termijn munt uit te slaan. Maar er gelden andere spelregels.

De echte wijnliefhebber koopt doorgaans een fles voor eigen gebruik of om het edele vocht soldaat te maken met enkele gelijkgestemden. Bij een wijntje van enkele euro's kan de genotswaarde hoger liggen dan bij een fles waarvoor je 100 euro betaalt. De omgeving, de vrienden, een lekker etentje, je eigen gemoed, het bepaalt soms meer je appreciatie van de wijn dan de kwaliteit van de drank zelf. Bovendien verschillen smaken grondig. Laat één zaak duidelijk zijn. Wie eraan denkt te investeren in wijn voor eventuele doorverkoop, moet in de eerste plaats wijn kopen die hij zelf lekker vindt. Ook investeren in wijn is immers geen exacte wetenschap en mocht de prijsevolutie tegenvallen, dan kan de fles nog altijd voor eigen gebruik ontkurkt worden.

Het klimaat en de bodemgesteldheid spelen een erg belangrijke rol bij het vormen van de wijn. De hoeveelheid zon, de temperatuur en de hoeveelheid neerslag in de periode van bloesem tot rijpe druif is bepalend voor het slagen van wijn. Zijn er regenbuien in de bloesemperiode, dan zal de bestuiving verstoord worden waardoor er minder druiven tot ontwikkeling komen. Is er weinig zon, dan zal het suikergehalte in de druif laag zijn. Is er daarentegen veel zon, dan ligt het suikergehalte hoog, wat leidt tot krachtige wijnen.

De bodemgesteldheid is ook van primordiaal belang. In de wijnstreken in Frankrijk komt dat bijvoorbeeld goed tot uiting. Twee aanpalende wijngaarden met dezelfde druif beplant kunnen een totaal andere wijn voortbrengen door de aanwezigheid van bijvoorbeeld kalk in de bodem. De weersomstandigheden in een welomschreven regio bepalen in grote mate het slagen van een wijnjaar en vaak de houdbaarheid van de geproduceerde wijn.

Ook de druivensoort zelf bepaalt de houdbaarheid van de wijn. Een Beaujolais geperst uit de Gamay-druif zal heel snel op dronk zijn; de meer edele Cabernet Sauvigon-druif die je vooral aantreft in de Bordeaux-streek zal meer tijd nodig hebben om haar geheimen prijs te geven en zal bijgevolg wijnen van grotere kwaliteit leveren. De beste Bordeaux-wijnen kunnen zelfs vijftig jaar en langer bewaard worden.

Wie bereid is te investeren in wijn, zorgt best eerst voor een goede bewaarplaats. De meest klassieke plaats is de kelder. Een goede kelder is donker en heeft een constante gemiddelde temperatuur van 10 tot 14 graden Celsius. Het is het best dat die temperatuur in de zomer niet boven de 18 graden uitkomt, anders evolueert de wijn te snel en komt die te vroeg op dronk. Ook licht is nefast voor het bewaarpotentieel. De vochtigheidsgraad ligt best tussen 70 en 90 procent en een geruisloze luchtcirculatie is ook aanbevolen.

Niet alle huizen worden vandaag nog voorzien van een kelder. Wijnkasten vormen daar de oplossing en die vind je in alle maten. Zo zijn er al kasten waarin je twintig flessen kunt opslaan. De grotere modellen gaan zelfs tot duizend flessen en meer. Die kasten zijn speciaal afgesteld om qua temperatuur, vochtigheid en licht de wijn in optimale conditie te bewaren. Voor een goede wijnkast voor tweehonderd flessen betaal je algauw 3.000 tot 4.000 euro.

In welke wijn je investeert, is de hamvraag. De persoonlijke smaak speelt ongetwijfeld een rol. Wie graag jonge wijn drinkt, koopt de recentste jaargangen; wie kickt op oudere wijn, zoekt het iets verder.

Bij het selecteren van de wijn met de doorverkoop in het achterhoofd, heb je twee opties. Ofwel kies je voor de gevestigde waarden in grote jaartallen, ofwel koop je jonge wijnen eventueel al bij de primeuraanbieding. Bij de oude wijnen kies je voor gevestigde waarden die algemeen erkend worden als grootheden. Zo koop je in de Bordeaux-streek bijvoorbeeld een Cheval Blanc 1989 of een Angélus 1990 en moet je daarvoor diep in de buidel tasten. De kans dat de prijs van die twee toppers nog hoger gaat, is reëel maar de tijd begint te dringen.

In primeur kopen kan vaak goedkoper en was de laatste jaren bijna altijd een schot in de roos, zeker voor de Bordeaux-wijnen. Wie in primeur koopt, koopt de wijn enkele maanden na de oogst op het moment dat hij nog niet is gebotteld en nog in de vaten rust. De wijnproducenten houden een dergelijke 'goedkopere' voorverkoop om zelf geen kapitaal te moeten vrijmaken voor de verdere bevordering van de wijnopbrengst. De levering van de primeurwijn in flessen gebeurt vaak pas na tweeënhalf jaar. De laatste vijftien jaar steeg de prijs bij de levering van de primeur-Bordeaux-wijnen met enige naam gevoelig, op enkele uitzonderingen na. Voor een goede primeur-Bordeaux met bewaarcapaciteiten en potentieel om met winst door te verkopen, betaal je vandaag al gauw 30 tot 40 euro.

Hoeveel flessen je schatkamer zal bevatten, hangt af van de afmetingen maar ook van je budget. Er moet een goede verhouding zijn tussen bewaar- en drinkwijnen. Vaak rekent men op 80 procent drinkwijnen en 20 procent bewaarwijnen. Witte wijn mag 15 procent van de kelder uitmaken, rosé 10 procent en mousserende wijnen (champagnes) 15 procent. Dat zijn allemaal wijnen die niet het bewaarpotentieel hebben van rode wijn. De kelder wordt bijgevolg in grote mate gebruikt om rode wijn te laten rijpen. Echt grote wijnen (verkoopprijs meer dan 75 euro) zullen maximaal voor 10 procent aanwezig zijn tenzij je erg actief wordt als verkoper.

Het beste gepersonaliseerde advies is ongetwijfeld nog te vinden in de speciaalzaak. Vaak heb je er nog de gelegenheid om te proeven, wat in een warenhuis niet altijd kan. De bewaaromstandigheden zijn bij de plaatselijke wijnverkoper vaak beter. Maar die wijnverkoper moet het qua prijs vaak afleggen tegen de warenhuizen die in grote aantallen kopen en soms uitpakken met spectaculaire verkoopacties als tien flessen kopen en twee gratis. Het is bovendien ook niet meer zo dat de grote namen enkel gereserveerd worden voor de detailhandel. Tegenwoordig kun je elke grote Bordeaux-wijn kopen via het warenhuis, vaak op bestelling

Franse wijnen hebben de grootste traditie en zijn bij de meeste wijnliefhebbers alom bekend. Hoewel het marktaandeel van de Franse wijnen zienderogen daalt, is er één constante: de betere Franse wijnen uit de Bordeaux-, Bourgogne- of Rhone-streek worden nog altijd erg geapprecieerd en behouden hun dure prijzen. Vanuit investeringsstandpunt bekeken kan dat tellen. Aziatische en Amerikaanse kopers zijn nog altijd tuk op de grote Franse Chateaus en zijn vaak bereid daarvoor hoge prijzen neer te tellen. Vooral de lange traditie en het beperkte aanbod drijft de prijzen van die uitzonderlijke wijnen hoger. Vandaag worden ook al fenomenale prijzen geboden voor de betere Italiaanse Barolo of Sassicaia, maar ook in andere landen halen de beste wijnen hoge prijzen.

Wie wijn als investering koopt, moet op termijn ook een exit vinden voor die investering. De secundaire wijnmarkt is helemaal niet zo liquide als de aandelenmarkt. Er zijn maar een beperkt aantal professionele spelers die voldoende kapitaalkrachtig zijn om oude wijn over te kopen. Ook die professionele spelers doen dat om er nog iets aan over te houden. Vandaar dat nooit het onderste uit de kan geboden wordt. Bovendien loopt die professional het risico dat de flessen niet doorverkocht kunnen worden of dat de wijn, vaak door de leeftijd, ondrinkbaar wordt.

In België zijn er een tiental gespecialiseerde wijnhandelaars die zich volop toeleggen op oudere wijnen en de doorverkoop ervan. Ook een veilinghuis zoals Sylvie's en internationale instituten zoals Sotheby's en Christie's wagen zich op dat terrein. Op internet vind je echter ook voldoende sites waarop je wijn te koop kunt aanbieden.

Wie wil investeren in wijn moet het edele vocht niet noodzakelijk zelf kopen. De voorbije jaren werden enkele beleggingsfondsen gelanceerd die uitsluitend in wijn beleggen. Het Orange Wine Fund dat genoteerd staat op Euronext Amsterdam wordt beheerd door het beurshuis Kempen Capital Management en selecteert voor haar portefeuille beursgenoteerde wijn- en wijngerelateerde ondernemingen op basis van een bottom-upbenadering. De topvijf op 31 maart nam 44,2 procent van de portefeuille in beslag met volgende namen: Constellation Brands, Vina De Concha y Toro, Vidrala, Baron de Ley en Brian McGuigan Wines. Extreme interesse voor dergelijke wijnfondsen valt niet waar te nemen. De kapitaalinlage voor Orange Wine Fund op 31 maart bedroeg 19 miljoen euro, wat vrij laag is. Ook Dexia heeft dat aan den lijve moeten ondervinden. Enkele jaren terug werd de lancering van een wijnfonds afgebroken wegens het uitblijven van voldoende interesse. Investeren in wijn blijft bijgevolg het speeldomein van een kleine groep geïnteresseerden.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234