Donderdag 20/01/2022

Winstgevende rariteiten

Wes Anderson verpulvert elke weerstand, vooral die tegen zichzelf, met een dwingend precieze, malle retrofantasie bezield door Stefan Zweig en behoed van elke kritiek door een verteller die Nul heet.

Er zijn drie Andersons met naam en faam actief in de film. Tenminste, minstens drie. De goede (wat eigenlijk slecht betekent), de betere (wat eigenlijk veel meer dan oké inhoudt, maar niet meteen mijn ding) en de beste (wat eigenlijk niet in het rijtje thuishoort, maar toch met iets moet worden vergeleken, zonder discussie).

De oudste, Paul W.S. Anderson, alias 'Goed', is een Brit met enig inzicht in subcultuurpret en genrecinema, goede starter en slechter vernieler van de Resident Evil-franchise. De jongste, Paul Thomas Anderson, alias 'Best', is Amerikaan, geboren in Studio City, product van een vooruitziende VCR-fanaat uit de jaren 70. PTA voltooit nu zijn zevende film in twintig jaar. Geen enkel van zijn werken bekijk je op zaterdagochtend, geen enkel vergeet je.

Tussen de twee uitersten, extreem precies gekadreerd, staat de één jaar oudere Texaan Wes Anderson. Hij heeft door een obsessief-compulsieve exactheid in het cinema-universum de neurose in therapie omgetoverd. Dit is zijn achtste film in twintig jaar, en het is zijn beste, een huzarenstuk van eigenzinnige vertelling en krankzinnig strakke mise-en-scène, maar ook een joekel van een commercieel succes. (Anderson presteerde het om te evolueren van verlieslatende rariteiten naar enorm winstgevende ... rariteiten de luxe: The life Aquatic with Steve Zissou kostte tien jaar terug 50 miljoen, bracht er 25 op; Moonrise Kingdom stak twee jaar terug met een budget van 16 miljoen liefst 45 miljoen op zak.)

Ergens in een onwerkelijk mooie alpenwereld geeft een rijzig roze bouwwerk vorm aan de blanke decadentie der rijken en de militaristische waan van het oude Avondland. Het is de wereld van M. Gustave, de rigide concierge (uitstekend stugge Ralph Fiennes) en van diens dubieuze sidekick Mr. Moustafa, de verteller die Nul - na ja, Zero - heet (briljante oude zak F. Murray Abraham). Een plot met mysterieuze politieke krachten, de strijd tegen inmenselijk totalitarisme en fascistoïde alfamannengedrag, voelt fris en cool in Andersons afgemeten filmwereld. Opnieuw zijn aardig bekende jongens present: Bill Murray, Edward Norton, Jude Law, Harvey Keitel, Jeff Goldblum, Willem Dafoe, Adrien Brody en Mathieu Amalric. Grand!

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234