Maandag 26/09/2022

Wouter Hillaert, theaterrecensent

1. Naar Medeia - Inne Goris/Zeven l Zeldzaam bewegingstheater, omdat het met minder tekst net meer betekenisrijkdom oproept.

2. The Broken Circle Breakdown Featuring the Cover-ups of Alabama - Compagnie Cecilia l

Diep gevoelig, hoogst kwaad, heel breed. Alles wat theater tot een machtige ervaring maakt.

3. Vinyan - Fabrice Du Welz l

Zo mogelijk nog beter en weirder dan het debuut Calvaire. Leve de Belgische film bezuiden de taalgrens!

4. Jerk - Gisèle Vienne l Nooit eerder vertoond. Hoe een buikspreker met een paar simpele poppen een hele zaal naar de maagstreek doet grijpen.

5. They Eat People - Union Suspecte/Abattoir Fermé l

Een keerpunt in de Vlaamse theatergeschiedenis, weg van te veel metaforiek of vormverpakking.

6. We hebben het/een boek (niet) gelezen - Stan, De Koe, Dood Paard en anderen l Levendige en pientere romanbewerking die alle andere bewerkingen op een hoopje discussieert.

7. DegrotemonD - SkaGeN l

Valentijn Dhaenens op zijn best in een reeks welgekozen redevoeringen die het woord zelf tot politiek maken.

8. Geen prijs - HETPALEIS/ Compagnie Cecilia l De mooiste Arne Sierens in jaren. Klein, kwetsbaar en charmant jongensachtig.

9. Gomorra - Matteo Garrone l

Maffiafilm die de documentaire tendens in film vleugels geeft en je hollywoodiaanse blik helemaal kan veranderen.

10. Antigone - De Figuranten l

Al wie sociaal-artistiek theater altijd wat halfslachtig vond, mocht hier achteraf de tomatenprut uit zijn oren en ogen wrijven.

Flop drie

1. Personal Tragedy - Ontroerend Goed l Je vraagt je af wat de makers zelf zo bijzonder vonden aan dit pornodoorslagje. Internet is tien keer beter.

2. They've Got What It Takes to Be Legend - fABULEUS l Of hoe een vernieuwend concept, per sms in de zaal op een nieuwe Jezus stemmen, vooral vervelend en slecht gespeeld theater oplevert.

3. Kunstminnende heeren - het Toneelhuis l De topspelers van Olympique Dramatique zijn verloren gelopen in een kunstwereld waar ze niks over te melden hebben, in een theater dat zijn eigen bestaansrecht ondergraaft.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234