Dinsdag 27/09/2022

Yummies praten niet over crisis

Jonge Indonesiërs zetten alles op het spel

De yummies, de Indonesische variant van de yuppies, zien geld graag rollen.

Jakarta

IPS

Voor de meeste Indonesiërs is de economische crisis nog niet voorbij, maar exclusieve clubs, dure winkels en de houders van BMW- en Mercedes-garages in Indonesië mogen niet klagen over een gebrek aan klanten. De Indonesische yummies - een Engels acroniem voor jonge, succesvolle, moderne en onafhankelijke singles - vinden dat geld moet rollen, ook nu miljoenen landgenoten nog moeite hebben om de eindjes aan elkaar te knopen.

De meeste yummies in Indonesië zijn twintigers, hebben een hoge en vaak veeleisende functie in een groot bedrijf of proberen zich waar te maken als zaakvoerder van een eigen onderneming. Ze werken hard, maar verdienen dan ook makkelijk meer dan 12.000 euro per jaar - een klein fortuin in een land waar het gemiddelde inkomen per inwoner slechts 617 dollar bedraagt.

Oudere Indonesiërs schamperen over de gewoonte van de yummies om zoveel mogelijk Engelse woorden te gebruiken. Erger nog is in hun ogen dat de jonge elite wacht met trouwen en kinderen krijgen om hun carrière niet in gevaar te brengen. Ook de gewoonte om snel van baan te veranderen, wekt wrevel - in Indonesië wordt zoiets nog sterk geassocieerd met ondankbaarheid en een gebrek aan loyaliteit tegenover de oorspronkelijke werkgever.

Maar de vergelijking tussen vroeger en nu valt niet volgens iedereen zo negatief uit. Sommige jonge veelverdieners breken een financieel veelbelovende carrière af om zelf een zaak te beginnen. Dergelijke risico's nemen was de vorige generaties vreemd - waardoor de Indonesische economie ook nooit de dynamiek kreeg die typerend is voor sneller groeiende landen.

De psychologe Joyce Djaelani Gordon gelooft dat de jonge Indonesiërs het leven zien "als een zee van mogelijkheden, waar ze moeten induiken om niet achterop te raken".

Rina Octaviani is 25 jaar oud en bezit al een eigen boetiek in een exclusieve buurt in Bandung. Haar rijke ouders gaven haar de kans in Australië te studeren, en met dat diploma op zak vond ze twee jaar geleden meteen een goede baan bij een vastgoedmakelaar. Maar dat werk vond ze algauw niets meer, en daarom nam ze het besluit zelf in zaken te gaan. Van de 1.200 dollar die ze per maand verdient, geeft ze het grootste deel meteen weer uit in een vakantieparadijs in Lembang, waar ze verscheidene sporten beoefent. Haar ouders aanzien het allemaal met verbijstering.

Adhi is amper 20 jaar oud maar ook al zijn eigen baas. Hij werkte drie jaar als designer voor een bouwonderneming in Jakarta, maar zette onlangs met een paar studievrienden een architectuurbedrijfje op. "Bij mijn voormalige werkgever kon ik zien hoe competente architecten met jaren ervaring er maar niet in slaagden promotie te maken. Zo wilde ik niet eindigen."

De bereidheid om alles op het spel te zetten, komt ook tot uiting in de vrijetijdsbesteding van de yummies: ze kiezen vooral voor risicosporten. Bambang, die in Yogyakarta een eigen bedrijfje in de agro-industrie runt, doet aan paragliding. "Ik ben dichter bij God als ik door de lucht zweef. Met de afsprong leg ik mijn leven in zijn handen, want dan zijn het de elementen die er voor een groot deel over beslissen waar en hoe ik zal landen."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234