Dinsdag 27/09/2022

'Ze eet elke dag honing. Voor de rest vindt ze alles goed'

Hyesang Park

26 jaar
Sopraan
Zuid-Korea

Er liggen twee croissants voor Hyesang Park klaar en bij de beker waar ze straks thee uit zal drinken, staat een doosje medicijnen. "Dat is typisch Karina", zegt de Koreaanse sopraan. "Ik heb mijn regels en die zorgen er altijd voor dat mijn stembanden wat gezwollen raken. Daardoor ga ik wat lager zingen en dat is vervelend. Dus is ze voor mij naar de apotheker gegaan."

Het huis waarin Karina en Thierry Lejzerowicz-Weintraub met hun kinderen Ruben, Elia en Nathan in Ukkel wonen, is een fantastische plek. Drie jaar geleden ruilden ze Parijs, tegen de zin van de kinderen, voor Brussel. "Vandaag wil niemand terug." Hun namen trekken joodse wortels en dat is ook zo. Dat heeft ook gevolgen, maar dat vertelt Karina zo meteen.

Eerst dit: "Ik ben altijd geraakt door mensen met een passie. Door mensen die door iets gedreven worden. Dat komt omdat ik dat zelf niet heb: alles interesseert me, maar niks passioneert me. Dat vind ik jammer en ik droomde er altijd van dat mijn kinderen dat wél zouden hebben." In die uitleg zit de reden waarom de familie Lejzerowicz dit jaar voor het eerst een kandidaat van de Koningin Elisabethwedstrijd ontvangt. Een vriendin van Karina is pianiste en speelt al gastvrouw. Een andere vriendin heet Cyrille Gerstenhaber en is als sopraan professioneel verbonden aan het Parijse Le Baroque Nomade. "Ik ben zelf geen groot muziekkenner, ook dat vind ik jammer, maar ik wil mijn kinderen er wel kennis mee laten maken. Dus iemand in ons gezin brengen die gepassioneerd met muziek bezig is, vond ik een geweldige gedachte. En ik vroeg de organisatie of ze iemand uit een totaal andere cultuur konden zoeken."

Instrument van verleiding

Hyesang Park is dat allemaal. Zesentwintig is ze, sinds haar zestiende zingt ze, haar naam verraadt meteen Zuid-Korea. Sinds een jaar woont ze wel in New York, ze mist er haar familie, een paar weken in dit gezin maken dan veel goed. "En mijn kinderen leer ik daarmee wat het is om gastvrij te zijn voor anderen", zegt Karina. Dochter Elia had het daar aanvankelijk wat moeilijk mee ("hoe lang blijft die, ik moet wél studeren, dat lukt niet als die hier gaat zingen"), maar ondertussen krulde ze al twee keer het haar van Hyesang en die zong op haar finale avond voor Elia dan weer 'Care compagne' uit La sonnambula van Bellini. Dat het klikt dus.

Zegt Karina: "We praten heel veel samen. Hyesang vroeg me onlangs of ik bang was om ouder te worden. Je wilt natuurlijk liever twintig jaar blijven, maar zij zag dat anders: kind zijn was zo'n stresserende periode van werk op school en geen ruimte thuis, dat ze nooit naar die periode terug wil. Door onze gesprekken leren wij over haar en zij over ons. Wij zijn praktiserende joden. Dat had ik de organisatoren ook gezegd: als er een kandidaat met joodse roots is, is het voor hem of haar misschien wel interessant. Maar die waren er niet. Je hebt dat wel vaak in de edities met piano en viool, maar bij zangers bijna niet. Dat heeft een reden. Een joodse man heeft het recht niet een vrouw te horen zingen. Omdat de stem een instrument van verleiding is. Nu zijn wij heel cool, helemaal niet orthodox. Het is dus voor mijn man en voor mijn zonen geen probleem als Hyesang zingt. Maar op het huisconcert dat we hier met haar voor enkele vrienden willen organiseren, zal een aantal mannen niet komen. Ook de rabbijn niet."

De rijkdom van tegenstellingen zorgt voor grappige momenten. Normaal zou het vliegtuig dat Hyesang naar Brussel bracht zaterdag landen. "We moesten dus iemand zoeken om haar af te halen, op zaterdag mogen wij immers niet met de auto rijden." Toen Hyesang in Brussel een gesluierde vrouw zag, vroeg ze Karina 'of dat ook een joodse vrouw' was. "Het zegt iets over hoe in hun Aziatische leefwereld naar moslims en joden wordt gekeken: ze weet er niet zoveel van. Ook al leerde ze op school wel uit de talmoed. 'Ça rend intelligent', legde ze uit. Al zien zij het puur als geschiedenisles, terwijl joodse mannen soms uren kunnen discussiëren over de betekenis van één woord of één zin."

Mosselen eten

Nog zoiets: Hyesang wilde graag mosselen eten en ze namen haar mee naar een restaurant. "Alleen aten wij zelf iets anders: we mogen geen zeevruchten eten." Linzen dan weer wel, dat kende Hyesang niet, Karina maakte het voor haar klaar. Alweer uit bezorgdheid. "In linzen zit ijzer en dat heeft ze nodig om sterk te zijn. Ik had haar vooraf gevraagd of er iets was waar we speciaal op moesten letten of voor zorgen, maar voor haar was alles goed. Alleen groene thee drinkt ze niet, dat droogt haar stem uit. En ze eet elke dag honing. Verder is alles goed."

Dinsdagmiddag om 13 uur zat Hyesang voor de computer van de familie Lejzerowicz. Via Skype werd Parijs gebeld, aan de andere kant zat Karina's vriendin Cyrille Gerstenhaber. "Hyesang zingt 'Suis-je gentille' uit de opera Manon van Massenet en Cyrille gaf haar via Skype lessen in uitspraak en accenten. (met een lachje) Cyrille is trouwens een beetje jaloers. 'Je hebt voor mijn werk in de opera nooit zoveel interesse gehad als voor haar', zei ze. Maar het is een beetje mijn kind geworden. Als ze zingt, lopen de rillingen over mijn lichaam. Ze wint, natuurlijk. Daar twijfel ik geen seconde aan. Cyrille is trouwens net zo enthousiast. Toen ik haar zei dat we een Koreaanse zangeres in huis kregen, zei ze: technisch zijn Koreanen zeer goed, maar ze hebben te weinig emotie. Tot ze de podcast van Hyesangs eerste ronde had gehoord. Toen was ze net zo overtuigd."

Toen Hyesang tijdens de halve finale Karina in de zaal zag zitten, keken ze elkaar in de ogen. Hyesang werd op slag rustig. En sindsdien staat 'Music for a While' van Purcell, dat Hyesang in die halve finale zong, in Karina's auto op repeat. "Ik zing het zelfs mee. Dat had ik voordien nog nooit gedaan."

'Iemand in ons gezin brengen die gepassioneerd met muziek bezig is, vond ik geweldig. En ik vroeg de organisatie of ze iemand uit een totaal andere cultuur konden zoeken'

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234