Donderdag 18/08/2022

Zeg 'ja' in een Zeeman-jurk

Textielketen Zeeman stunt met bruidsmode voor een prikje. Een trouwjurk kost slechts 29,99 euro, het bruidsmeisje heeft al een witte japon voor een schamele 6,99 euro. Doel: de nieuwe garde prijsbewuste consumenten naar zijn winkels lokken.

Spotgoede trouwjurken uitventen is een beproefde reclamestunt onder modeketens. Origineel is de actie dus niet, maar Zeeman geeft er wel een signaal mee: het winkelconcern gooit het over een andere boeg.

"Het foute imago, daar moet de textielstunter van af", zei directeur Bart Karis maandag nog tegen de krant De Tijd. Hij bedoelt de graaitafels met boxershorts en de schrale presentatie van kleding. Zeeman moet zijn waar "met trots tentoonstellen". Dus verbouwde Zeeman de voorgaande jaren al driehonderd van zijn 1.260 winkels in Europa. De rest volgt de komende drie jaar.

Want relatief nieuwe budgetketens zoals Primark en Action hijgen de Nederlandse prijsvechter in de nek - elk op hun eigen terrein. De verbouwingskosten en gemiste inkomsten doordat winkels voor de verbouwing tijdelijk gesloten moesten worden, kostten het bedrijf in 2014 bovendien zo'n kwart van de winst.

Echt moeilijk heeft Zeeman het nog niet. De visvijver in het lage prijssegment is groot genoeg om uit te vissen, zeggen retailkenners. En de vijver wordt alleen maar groter, nu consumenten wegtrekken uit het midden. Naar boven: de dure merken, voor onderscheidende artikelen. Of naar beneden: voor de koopjes. Het bewijs komt van de lege winkelstraten en een reeks van faillissementen in het middensegment van ketens zoals V&D.

Maar die nieuwe garde prijsbewuste consumenten vang je niet zomaar. Daarom is het volgens Rupert Parker Brady van Retail Denkers goed dat Zeeman nu actie onderneemt. "Veel koopjesjagers die afdalen uit het midden willen niet dood gevonden worden in de Zeeman." Zij schamen zich volgens hem voor de overvolle rekken en grote graaibakken. "Dat schrikt klanten af."

Groot succes

Dus wijzigt Zeeman van koers. De trouwjurk fungeert daarbij vooral als lokkertje. Met een totale productie van slechts 1.500 stuks is het volgens Parker Brady vooral een manier om na de huisvrouwen ook jongedames de winkels in te trekken.

Al duizend jurken vlogen gisteren de deur uit. Op Marktplaats, het Nederlandse eBay, werd gisteren al tot 300 euro geboden voor de eerste Zeeman-bruidsjaponnen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234