Maandag 26/09/2022

'Zelfs wij moeten vaak nog wennen aan onze songs'

De knoppendraaiers van Justice brengen dance en disco op SoulwaX-mas in Gent

Een hipper exportproduct dan Justice tref je vandaag niet aan in Frankrijk. Eerst werd de remix van Simians 'Never Be Alone' onverwachts een wereldhit en daarna vond ook de rest van de debuutplaat haar weg naar elke trendy club. Maar wie zijn deze twee mysterieuze knoppendraaiers?

Door Gunter Van Assche

BRUSSEL l Voor het Parijse duo Gaspard Augé en Xavier de Rosnay begon het succesverhaal toen Pedro Winter, manager van Ed Banger Records, hen ontdekte. Winter zorgde er tien jaar geleden al voor dat Daft Punk een legende werd in het dancelandschap.

Justice trok Winters aandacht met een remix voor Simian, die omgedoopt werd tot 'We Are Your Friends'. Dankzij die clubhit werd het Parijse duo meteen gecontacteerd voor nieuwe remixes door N*E*R*D, Fatboy Slim, Daft Punk, Soulwax en zelfs Britney Spears. Het tweetal voelde evenwel meer voor een eigen studioplaat, een beslissing die hen geen windeieren legde. Zo scoorden ze inmiddels de MTV-hit 'D.A.N.C.E.' en wordt 'Waters of Nazareth' nu al beschouwd als een mijlpaal in de French touch-scene.

"In de Parijse noordrand bruist het van talent", zegt Augé. "Het achttiende arrondissement zou wel eens het Manchester van de eenentwintigste eeuw kunnen worden. Ik wed dat er nog heel wat fabuleuze dancehits uit ons kwartier zullen voortkomen."

Voorlopig gaat het in snel tempo met Justice. In alle toonaangevende Britse, Franse en Duitse dancetijdschriften sieren de twee groen lachend de cover. Vooral Augé houdt niet bepaald van de spots. "Ik moet mezelf niet zo nodig op elke voorpagina zien staan. Laat al die aandacht maar over aan de echte sterren, zoals Paris en Aguilera. Zij zien er ook een stuk beter uit dan ik."

Jullie blijven zoveel mogelijk weg van de camera's. Is dat om het mysterie rond Justice te behouden?

Gaspard Augé: "Het klinkt als een cliché, maar onze muziek zou moeten volstaan. De celebritycultus laat me koud. Eigenlijk heb ik er zelfs lang aan gedacht om onherkenbaar op het podium te staan, maar Daft Punk was ons helaas voor met hun robotmaskers. Mochten wij hen na-apen, dan zou dat alleen maar koren op de molen zijn van degenen die ons nu al verslijten voor een derderangs Daft."

Is die vergelijking helemaal onterecht?

"Ach, natuurlijk zijn we beïnvloed door Daft Punk. Maar wie niet in de dancemuziek? Toen ik zeventien jaar was, heeft Homework een diepe krater geslagen in mijn brein. Het was nochtans geen coup de foudre. Ik hield eerst meer van The Prodigy omdat die agressiever klonken. Maar Daft Punk bleek veel gelaagder en gedurfder. Nu, ik geloof niet in liefde op het eerste gezicht. Zelfs aan mijn eigen songs moet ik elke keer wennen."

U was vroeger metaldrummer. Dat is te horen aan jullie debuut.

"De dance die wij maken is inderdaad even schatplichtig aan Chic als aan Fugazi of Iron Maiden. Toen ik op school zat, speelde ik in een metalgroepje en Xavier zat in funkbands. Die combinatie tekent Justice. Alle stijlen die we fantastisch vinden, klinken in mijn hoofd perfect samen en belanden dus op plaat. Op een bepaald ogenblik zullen we met Justice ongetwijfeld een nieuw universum creëren: opera met disco, funk met grindcore. De toekomst ligt open."

Jullie verwijzen vaak naar religie: het kruisteken, referenties aan Nazareth en Genesis.

"Religie is nu eenmaal een erg sterke taal, net als muziek. Dat ik mijn jeugd heb doorgebracht in een hyperkatholiek college speelt misschien ook wel mee, al wil ik niet te diep ingaan op die periode.

"(droog) De school waar ik zat, kwam onlangs in het nieuws. Een leerling had een klasgenoot in plakjes gesneden en de stukken nadien bewaard in een diepvries. Om maar te zeggen, het katholieke onderwijs baart de grootste psychopaten. Ofwel worden ze slager ofwel gaan ze in donkere holen plaatjes draaien."

Jullie gaan de controverse niet uit de weg. In Frankrijk zijn religieuze organisaties kwaad omdat jullie een gigantisch lichtgevend kruisbeeld op het podium neerpoten.

"Ik begrijp dat sommigen geschokt zijn door onze religieuze symbolen of moeten kokhalzen van onze muziek. Deze plaat is dan ook extreem. Maar daarom zal onze muziek ook bepalend zijn voor de toekomst van dance, al klinkt dat nogal pedant. (lacht) Weet je, Technotronic heeft ook zoveel levens veranderd. Die dansmuziek was toen volledig nieuw en revolutionair. Dat is precies waar Justice nu mee bezig is. Onze songs klinken herkenbaar, maar tegelijk is het alsof iemand uit een andere dimensie die elektronica heeft bedacht. Misschien kan ik het nu maar meteen toegeven: Xavier en ik zijn aliens. (lacht)"

Crucifix is verschenen bij Ed Banger Records/Warner. Justice speelt zaterdag 22 december op SoulwaX-mas in Flanders Expo, Gent.

Gaspard Augé (Justice):

Ik begrijp dat sommige mensen moeten kokhalzen van onze muziek

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234