Vrijdag 27/05/2022

Zomerfestivals: niet langer voor werkschuw tuig

DURE ROCK. Na Rock Werchter verhoogt ook Pukkelpop nogmaals zijn ticketprijzen. Een trend die al tien jaar geleden werd ingeroepen. Maar hoe lang kan ze nog standhouden?

Jaar na jaar worden festivaltickets duurder. Voor een driedagenticket van Pukkelpop betaalt u dit jaar 199 euro. Dat is 24 euro meer dan vorig jaar, al zijn vanaf deze editie ook de servicekosten en mobiliteitsbijdrage - goed voor 6,6 euro - inbegrepen. Een all-informule om de effectieve stijging van 17,4 euro beter te camoufleren: het is een trucje dat Rock Werchter in november al toepaste, toen het zijn prijzen opnieuw optrok.

En zo leunt Pukkelpop dit jaar tegen de magische grens van 200 euro aan - haast dubbel zo veel als een combiticket twaalf jaar geleden. "We zijn Sinterklaas niet", zei Chokri Mahassine al in 2006. "De prijzen moeten blijven stijgen of ik mag de boeken toedoen." De reden is vandaag grotendeels dezelfde. Artiesten vragen gewoon teveel geld. "Gemiddeld drie keer zoveel als tien jaar geleden", zei hij toen in deze krant.

"Dat een aantal jongeren klagen over de nieuwe ticketprijzen, dat begrijp ik", zegt Mahassine vandaag. "Maar de afgelopen tien jaar zijn de gages opnieuw spectaculair gestegen. En dan heb ik het niet enkel over de headliners. Er zit ook een stijgende trend in de kostprijs van de kleinere bands."

Hoe lang kan zo'n trend zich voortzetten? Valt er überhaupt een halt aan toe te roepen? Mahassine denkt van niet. "Niet als je deze acts wil programmeren", zegt hij. "Al doen we dat niet tegen elke prijs. Om te overleven, moet je goed kunnen tellen. We hebben dit jaar heel wat acts niet geboekt omdat hun kostprijzen gewoon niet haalbaar waren. Ik merk dat Belgische festivals in het algemeen daar sterk in zijn. We doen aan marktonderzoek, kijken naar de Europese markt. We proberen in te schatten hoeveel extra mensen zo'n naam op de been brengt. En wat hun productie nog aan extra kosten met zich mee brengt. Dus als artiest X zo zot is om veel te veel te vragen, zeggen we gewoon nee. Want we willen volgend jaar niet failliet zijn." Welke artiesten Mahassine zo geweigerd heeft, wil hij liever niet kwijt.

"Feit is dat artiesten niet langer hun brood kunnen verdienen met cd's, zoals vroeger", zegt econoom Ivan Van de Cloot. "Ze moeten nu hun inkomsten halen uit het geven van concerten." Toch is dat niet het volledige verhaal: er blijft immers zoiets als vraag en aanbod. Zowat alle grote - en dure - festivals raken vlotjes uitverkocht. Van de Cloot: "Ze weten dat ze ondanks die hogere prijzen toch toeschouwers zullen blijven lokken. Er speelt ook zoiets als het groepseffect: mensen willen zijn waar anderen ook zijn."

Dat jongeren er soms een heel jaar naar uitkijken om een weekendje te feesten, wéten ze. "Men tast af hoe ver men kan gaan. Als nu blijkt dat ondanks de hogere prijs het uitverkocht raakt, waarom zouden ze het dan niet blijven doen?"

Totaalbeleving

Volgens trendwatcher Tom Palmaerts zijn jongeren ook iets meer gewoon dan vroeger. "De tijd van lauw bier en modder is voorbij, en dat zie je ook in de prijzen", vertelt hij. "We willen iets deftiger en zijn veeleisender geworden. En daar willen we ook voor betalen, want festivals zijn al jaren een soort reisbestemming geworden."

Mahassine: "Wat dat betreft is Pukkelpop dit jaar niet meer te vergelijken met de editie van vijf, laat staan tien jaar geleden. We zijn nog meer geprofessionaliseerd, hebben van het festival een totaalbeleving gemaakt. Extra podia, randanimatie of een facelift van de camping, ook dat kost allemaal geld. Maar dat is nodig. Dat wordt gesmaakt door de hedendaagse Pukkelpopper. Hoewel er nog altijd oldschool bezoekers zoals ik rondlopen, is de festivalganger van vandaag iemand helemaal anders dan de festivalganger van weleer."

En voor net geen 200 euro - inclusief camping, openbaar vervoer en servicekosten - is die Pukkelpopper nog altijd beter af dan bij soortgelijke festivals in het buitenland. Het Britse Glastonbury of het Deense Roskilde zijn ruim duurder, met hun combitickets voor respectievelijk 283 en 260 euro.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234