Maandag 26/09/2022

Zwarte doos is formeel: hij crashte met opzet

Een eerste onderzoek van de tweede zwarte doos bevestigt het met zekerheid: copiloot Andreas Lubitz heeft het Germanwings-vliegtuig wel degelijk laten crashen. Zo dreef hij de snelheid bij de daling bewust op.

Het was een politieagente die de zwaar beschadigde zwarte doos terugvond op de plek waar de Airbus A320 vorige week neerstortte. Het gaat om de flight data recorder,de zwarte doos die de data van 500 vluchtparameters bijhoudt, zoals snelheid, hoogte en vliegrichting. De eerste resultaten tonen aan dat de copiloot het toestel van luchtvaartmaatschappij Germanwings wel degelijk bewust liet neerstorten. Via de automatische piloot liet Lubitz het vliegtuig zakken tot een hoogte van 100 voet, ruim 30 meter. Bovendien verhoogde hij de snelheid en schakelde twee keer het snelheidsalarm uit.

Het Bureau d'Enquêtes et d'Analyses pour la Sécurité de l'Aviation Civile,de Franse overheidsinstelling die vliegtuigongevallen analyseert, zal de komende dagen en weken de vele gegevens uit de zwarte doos verder onderzoeken en synchroniseren met de opnames uit de cockpit. Ook uit zowat 40 teruggevonden gsm-toestellen hoopt men extra informatie te halen. "Alleen zijn ze heel zwaar beschadigd, dus dat wordt erg moeilijk", verklaarde de Franse procureur Brice Robin.

Te snel conclusie getrokken

Sowieso lijken deze eerste resultaten het beeld van een bewuste daad te bevestigen. Vorige week bleek uit de eerste zwarte doos, die de gesprekken en geluiden in de cockpit opneemt, dat Lubitz zijn collega had buitengesloten en niet reageerde op zijn vraag om de deur te openen. Niet veel later stortte het vliegtuig, dat op weg was van Barcelona naar Düsseldorf, neer in de Franse Alpen en lieten 150 mensen het leven, het merendeel Duitsers. Toch geloofden sommigen, zeker in Duitsland, dat een ongeluk nog altijd niet uitgesloten was. In hun ogen trok men te haastig de conclusie dat de psychische problemen van Lubitz de oorzaak waren van de fatale crash. Nu ook de vluchtgegevens zwart op wit aantonen hij zijn Airbus bewust liet crashen, is de piste van een ongeluk definitief van de baan.

Blijft de vraag of Lubitz zijn daad al dan niet heeft gepland. Ja, er was een verleden van depressies, zijn vermeende oogziekte en het verscheurde ziektebriefje. De Duitser onderbrak trouwens eerder zijn opleiding voor een paar maanden en liet al in 2009 weten aan Lufthansa, het moederbedrijf van Germanwings, dat hij last had van zware depressieve periodes.

Maar volstaan die elementen om te verklaren waarom iemand 149 mensen meesleurt in zijn dood? Volgens het Openbaar Ministerie in Düsseldorf zijn er wel degelijk aanwijzingen dat de copiloot op zijn minst met het idee speelde. In de dagen voor de bewuste vlucht zocht Lubitz op zijn iPad naar mogelijke zelfmoordpogingen en de veiligheidsvoorschriften van cockpitdeuren. "Hij zocht eveneens naar medische behandelingen, en informeerde zich over manieren om zich van het leven te beroven", klinkt het in een statement.

Voorlopig is het nog altijd niet duidelijk of er een officiële strafklacht komt in de zaak. Frankrijk is een van de weinige landen die individuen of maatschappijen in regel aanklaagt na een crash, zelfs als die niet het gevolg is van een bewuste individuele handeling. De Duitse luchtvaartsector wil in elk geval samen met de Duitse regering bekijken welke lessen kunnen getrokken worden uit het drama. Na Pasen zal een werkgroep zich hierover buigen.

Identificatie

Vorige week besloten al een paar luchtvaartmaatschappijen dat er permanent twee mensen in de cockpit aanwezig moeten zijn. In Frankrijk is men intussen volop bezig met de identificatie van de slachtoffers. Er zijn al 150 aparte DNA-profielen gepuurd uit gevonden lichaamsresten op de crashsite in de Franse Alpen. Begin volgende week zal men die beginnen te linken met de bekende DNA-gegevens van de omgekomen passagiers.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234