Dinsdag 04/10/2022

NieuwsBrusselse regering

Brusselse politiek vraagt onderzoekscommissie naar rol Pascal Smet in ‘Uber Files’

Pascal Smet. Beeld BELGA
Pascal Smet.Beeld BELGA

PVDA, PS, Ecolo, Groen, N-VA en Vlaams Belang vragen met aandrang een onderzoekscommissie in het Brusselse parlement naar de rol van Pascal Smet in de ‘Uber Files’. Smet zou tijdens zijn regeerperiode als Brussels minister van Mobiliteit nauwe banden hebben gehad met de top van taxi-app Uber.

Redactie

Afgelopen weekend raakte in de “Uber Files” bekend dat het bedrijf achter de populaire taxi-app Uber op de hoogste politieke niveaus gelobbyd heeft om de politieke weerstand tegen de app weg te werken. Zo zouden onder meer de Nederlandse Eurocommissaris Neelie Kroes en huidig Frans president Emmanuel Macron betrokken zijn bij het lobbywerk. Maar ook in Brussel zou de politiek niet vrijuitgaan.

Zo zou Pascal Smet (one.brussels-Vooruit), voormalig minister van Mobiliteit, goed bevriend zijn geweest met Mark MacGann toen Uber naar Brussel wilde komen in 2014. MacGann is de belangrijkste lobbyman van Uber en tevens een van de klokkenluiders van de “Uber Files”. Dat schrijven De Tijd en Knack, die het nieuws samen met onder meer The Guardian naar buiten brachten.

Taxi's protesteren in 2015 tegen de komst van Uber voor de gebouwen van de Europese Commissie. Beeld REUTERS
Taxi's protesteren in 2015 tegen de komst van Uber voor de gebouwen van de Europese Commissie.Beeld REUTERS

‘Actie nodig om Uber te stoppen’

Uit de gelekte documenten van de “Uber Files” blijkt dat MacGann die vriendschap heeft gebruikt om Uber te legaliseren in Brussel. Hij liet in 2014 aan zijn contacten weten dat Smet hen niet zou tegenwerken voor hun plannen in Brussel. Tijdens zijn regeerperiode in 2015 lanceerde Smet een taxiplan dat Uber toestond ritten te rijden in de hoofdstad. Brussel was daarmee de eerste stad in Europa waar de taxi-app een licentie kreeg.

Françoise De Smedt, fractieleidster van de PVDA, vindt de onthullingen zeer ernstig. “Vertrouwelijke relaties, ontwerpakkoorden die in primeur worden overgemaakt, persmededelingen die in overleg werden opgesteld, en mededelingen van Uber die door het kabinet van Smet werden gecorrigeerd... Dat is ongelooflijk. We ontdekken elke dag meer over Ubers strategie om zich in grote steden op te dringen”, zegt ze. “We hebben niet alleen een onderzoekscommissie nodig die zich over het verleden buigt, we moeten nu actie ondernemen om Uber te stoppen.”

Lees ook

Hoe Uber de wereld veroverde met zijn dubieuze praktijken: ‘Neelie Kroes heeft heel wat uit te leggen’

Ook PS, Ecolo, Vlaams Belang, N-VA en Groen vragen met aandrang een onderzoekscommissie in het Brusselse parlement naar de rol van Smet in de “Uber Files”. “Het is zorgwekkend om via de gelekte Uber-documenten te vernemen dat de vorige mobiliteitsminister wel zéér nauwe banden onderhield met een lobbyist voor een bedrijf uit een sector waarvoor hij een hervorming uitwerkte”, laat N-VA-fractieleidster Cieltje Van Achter optekenen.

Tenslotte heeft ook de Brusselse TaxiFederatie (BTF) grote vraagtekens gezet bij de relatie tussen Smet en MacGann. In een reactie zeggen ze veel te verwachten van de onderzoekscommissie. De taxifederatie verwijt Smet dat hij de komst van Uber naar Brussel gefaciliteerd zou hebben.

‘Joviaal en speels’

Smet zelf ziet geen graten in de samenwerking met MacGann. Volgens hem was de relatie puur vriendschappelijk, eerder “joviaal en speels” van karakter en dateren ze al van voor de tijd dat MacGann bij Uber aan de slag was.

Op inhoudelijk vlak zegt hij altijd duidelijk te zijn geweest tegen MacGann: “Uber heeft enkel een toekomst in Brussel in een door de overheid bepaald kader, met respect voor het statuut van de chauffeur, transparantie voor de cliënt en datatransmissie naar de overheid”, klinkt het bij de voormalige minister.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234