Vrijdag 21/01/2022

NieuwsWielrennen

Colbrelli dankt zijn bandenleverancier: twee keer lek, toch doorfietsen en winnen

Sonny Colbrelli viert op de velodroom in Roubaix. Beeld AP
Sonny Colbrelli viert op de velodroom in Roubaix.Beeld AP

Winnaars van wielerwedstrijden zwaaien na afloop steevast hun ploeggenoten lof toe. Sonny Colbrelli plaatste na Parijs-Roubaix een wat minder gebruikelijke partner op een voetstuk: de bandenleverancier van zijn team Bahrain-Victorious.

Rob Gollin

De Italiaan was twee keer lekgereden, vertelde hij aan La Gazzetta dello Sport, de eerste keer al vroeg in de wedstrijd, de tweede keer in het bos van Wallers. Maar op zijn nieuwe Continentals kon hij gewoon blijven fietsen. Hij reed op tubeless rubber, luchtdicht vastgeklikt aan de velg, zonder binnenband. Vooraf ingespoten latex, bedoeld als antilekvloeistof, had de gaatjes goeddeels gedicht. Het verhardt bij contact met de buitenlucht. Er was wel wat druk verloren gegaan: van 3,4 naar 3 bar vooraan en van 3,8 naar 2,8 achteraan.

Het was een slim gebaar naar de sponsor. Colbrelli was niet de enige in de koers die voor tubeless had gekozen. Zo reden Movistar en Citroën-AG2R ermee, bij de vrouwen waren ze gemonteerd op de fietsen van winnares Lizzie Deignan en het team van Jumbo-Visma. Bij de mannen, onder wie Wout van Aert, gebruikte de ploeg weer gewone tubes (aan de velg gelijmd en met binnenband). De selectie kampte met vijf lekke banden. Volgens de ploeg was dat niet meer dan normaal. Ook Alpecin-Fenix, de ploeg van Mathieu van der Poel, en Team DSM reden op tubes.

Uit het mountainbiken

Nieuw is de door de winnaar aangeprezen samenstelling niet. In het mountainbiken rijden ze al meer dan tien jaar tubeless met latex. Ook in wegwedstrijden waar minder wordt gestuiterd dan Parijs-Roubaix kiezen sommige ploegen voor dit type. Inspuiten met latex laten ze dan doorgaans achterwege; dat betekent al snel 30 gram extra. In de kasseienklassieker speelt het gewicht van het materiaal minder een rol.

Veldrijders laten ondanks het grote gevaar van lekrijden tubeless links liggen. Volgens de Nederlandse bondscoach Gerben de Knegt is het risico te groot dat bij het vele draaien en keren op het parcours de band los klikt van de velg. Bij het mountainbiken komt dat onder meer dankzij de bredere banden en de vering op de fiets veel minder voor. Wat ook een rol speelt: de keus in tubes is nog veel groter dan in tubeless.

Als het om rubber gaat, draait het in Parijs-Roubaix niet alleen om tubes of tubeless. De banden worden er steeds breder. Waar vroeger nog met 23 of 25 millimeter werd gereden, is nu de grens van 30 overschreden. Ze geven meer grip en comfort. Hoe nauw het luistert leerde de fietswissel van Gianni Moscon op het moment dat hij nog op kop lag. Waar hij voorheen vrijwel vlekkeloos de kasseien nam, stuiterde hij op zijn nieuwe rijwiel alle kanten op en kwam zelfs ten val. Het leek er sterk op dat de bandenspanning te hoog was. Het kostte hem de overwinning. Met zijn uiteindelijke vierde plaats had de arme Italiaan geen reden om wie dan ook te bedanken.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234