Wielrennen
‘De koers op televisie, het mag gerust wat korter’
Twee uur lang naar sport kijken op tv? Het gaat er uit, meent Flanders Classics-CEO Tomas Van Den Spiegel. De wielerwereld zit op dezelfde golflengte.
Pleit hij niet tegen zijn eigen winkel? “Ik pleit niet”, benadrukt Van Den Spiegel. “Ik benoem een tendens. Het tv-publiek voor wielrennen wordt langzaam ouder. De concentratiespanne bij de jeugd is korter. Af en toe moeten langere uitzendingen bij uitzondering wel kunnen. Zoals de Ronde van Vlaanderen.”
Jasper Philipsen (22), kind van de jongere generatie begrijpt de moderne koerskijker. “Doorgaans boeit enkel de slotfase een beetje, de rest is bijzaak en weinig spectaculair. Ik denk niet dat nog veel mensen van begin tot einde vastgekluisterd zitten aan hun scherm.”
Hilaire Van der Schueren zorgt voor de dissidente stem in het debat. “Elk greintje publiciteit is welkom is. Als er geen vroege live meer is, kan ik mijn renners dat evengoed besparen. Het zal impact hebben op het spektakelgehalte.”