Donderdag 11/08/2022

NieuwsJupiler Pro League

Domper voor Anderlecht en Club Brugge: Belfius stopt na 2024 met sponsoring

Op de wand achter coach Carl Hoefkens prijken alle sponsors van Club Brugge. Beeld BELGA
Op de wand achter coach Carl Hoefkens prijken alle sponsors van Club Brugge.Beeld BELGA

Staatsbank Belfius verlengt de sponsorcontracten niet van RSC Anderlecht en Club Brugge. De twee voetbalclubs moeten nu elders inkomsten zoeken.

Redactie

De twee clubs werden de voorbije jaren gesponsord door enerzijds Belfius en zijn verzekeringsdochter DVV en anderzijds Candriam, dat de beleggersportefeuille van vermogende klanten beheert. In het kader van een kostenbesparing en een strategiewijziging heeft Belfius echter beslist om de contracten niet te verlengen op einddatum. Voor Anderlecht loopt het contract tot eind 2024, bij Club Brugge tot eind 2023.

“We doen wel verder met het hockey”, zegt de woordvoerster. De bank benadrukt dat de voetbalclubs op tijd op de hoogte zijn gebracht van de beslissing.

Bij Anderlecht is Belfius de hoofdsponsor. Op de shirts prijken afwisselend Candriam en DVV-verzekeringen. Daarnaast sponsort Belfius de jeugdacademie en heeft het loges in het stadion. Alles samen zou Anderlecht daarvoor 2,5 tot 3 miljoen euro per jaar krijgen.

“Belfius heeft inderdaad aangegeven dat ze stoppen als shirtsponsor na 2024. Dat zijn nog twee volle seizoenen, we hebben dus nog tijd om ons huiswerk te doen. We zullen ook met Belfius in gesprek gaan over de andere vormen van sponsoring die na 2024 nog mogelijk zijn”, stelt RSCA-woordvoerder Mathias Declercq.

Deur op een kier

Ook Club Brugge had een lucratief sponsorcontract met Belfius. De landskampioen zou naar verluidt per jaar 1 miljoen euro krijgen van Candriam om de merknaam op de achterkant van de shirts te zetten. De staatsbank gaf voorts zijn naam aan de Brugse jeugdacademie in Knokke.

Club Brugge laat de deur op een kier voor een verdere samenwerking met Belfius in de toekomst. Het neemt nu de tijd om met nieuwe potentiële partners te spreken. “Shirtvisibiliteit op een A-merk in het voetbal zorgt voor een minimale return van 300 procent, wat uiteraard heel interessant is”, zegt directeur Bob Madou.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234