Dinsdag 26/10/2021

InterviewJasper Stuyven

Jasper Stuyven: ‘Geef mij maar een WK met weinig controle. Belgen koersen graag op instinct’

Jasper Stuyven wint op de Via Roma Milaan-Sanremo, voor Caleb Ewan en Wout van Aert. Op het WK rijdt hij helemaal in dienst van de laatste. Beeld Photo News
Jasper Stuyven wint op de Via Roma Milaan-Sanremo, voor Caleb Ewan en Wout van Aert. Op het WK rijdt hij helemaal in dienst van de laatste.Beeld Photo News

In het voorjaar won Jasper Stuyven met Milaan-Sanremo zijn eerste ‘Monument’. Zondag krijgt hij op het WK met de Geldenaaksevest in Leuven een aankomst voor de wielen die hij als Leuvenaar perfect kent. Of hij wereldkampioen kan worden? ‘De hele ploeg staat achter Wout van Aert.’

‘De meeste dromen zijn bedrog’ weet Marco Borsato, maar de kinderdroom van Jasper Stuyven krijgt dag na dag toch maar wat meer vorm, met nu een WK in eigen land, in eigen stad, bijna in eigen straat (“mijn ouderlijk huis staat op 250 meter van de aankomst”). En dan wereldkampioen worden voor eigen volk – stel je voor. Een feest barst los in Leuven, brouwerij AB InBev moet in allerijl extra vaten produceren, het hek is van de dam.

Enige dwarsligger: Wout van Aert, zijn Belgische ploegmaat, kopman en topfavoriet. Stuyven zal zich moeten schikken naar de teamorders. Koersen voor eigen gewin wordt moeilijk: één voor allen, allen voor Wout.

Wout van Aert is de enige kopman van de Belgen. Een goede zaak?

“Ik denk dat elke Belg graag met hem als kopman naar een WK wil trekken.”

Dat is ook in jouw voordeel?

“Neen, ik heb het niet over mezelf of mijn eigen kansen. Het is makkelijker om met een kopman te starten van wie je weet dat hij de bloedvorm te pakken heeft. En Wout wint ook vlot. Op die manier is het simpeler om cohesie te creëren in die paar dagen voor het WK dan met een kopman die in de weken of maanden ervoor amper koersen wint.”

Jij bent van Leuven. Denk je niet een beetje aan eigen glorie?

“Dat ga ik hier niet zeggen, want dan zet je dat in de titel of de tussentitel. (lacht) Dus ik ben voorzichtig.

“Natuurlijk zou ik graag wereldkampioen worden. Wie niet? Ik moet dat niet uitleggen: in eigen land, in mijn eigen stad. Maar let op, de ploeg staat achter Wout. En ik wil in interviews zeker niet laten doorschemeren dat ik voor eigen glorie zal koersen. Dat ik, als ik de boel kan flikken, het niet zal laten.

“Maar als ik in een goede situatie kom, dan wil ik graag winnen. Dat is niet meer dan normaal. Laat ons vooral hopen dat we met de Belgische ploeg mogen vieren na afloop.”

Wat wordt jouw rol?

“De bondscoach heeft al met ons gepraat, lijnen uitgezet, maar de tactische bespreking komt pas op het WK zelf. Ik wil Wout zoveel als mogelijk helpen. We mogen niet in een situatie komen zoals in Tokio. Wout mag niet alleen in de finale zitten en zelf alle scheve situaties moeten rechtzetten. Idealiter is dan nog een Belg mee. Dan kan ik een rol spelen, bijvoorbeeld.”

Er zijn 42 hellingen en wel 1.000 bochten op dit parcours. Het wordt soms vergeleken met de Ronde van Vlaanderen. Maar klopt dat wel?

“Ik vind die vraag moeilijk om te beantwoorden. Waarom wil iedereen ook altijd vergelijken? Met welk parcours moet je dat doen? Er is geen vergelijking mogelijk.

“Het is een koers, een WK in Vlaanderen. We passeren deels over de wegen van de Brabantse Pijl, maar het is geen Brabantse Pijl, want die telt slechts 200 kilometer. Dit WK gaat over 268 kilometer, en dat neigt dan weer meer naar de Ronde van Vlaanderen.

“En ja, het is veel draaien en keren zoals in de Ronde, maar dan nog. Het heeft iets van beide, maar misschien ook van de Amstel Gold Race. Wie zal het zeggen? Hoe dan ook zal het een nerveuze koers worden, zoals elke klassieker in Vlaanderen.”

Kun je die vele korte hellingen vergelijken met de Paterberg, de Muur van Geraardsbergen, de Oude Kwaremont? Gaat het genoeg pijn doen?

“Nee, die hellingen zijn niet te vergelijken. Maar het mooie van dit parcours is dat je niet moet wachten op ‘die specifieke beklimming’, zoals dat in de Ronde gebeurt. Er is zelfs een stuk op de ring rond Leuven dat vervelend omhoog loopt op het eind, vlak voor de aankomst. Dat kan genoeg zijn.

“Er zijn zo veel momenten waar het in mijn ogen kan gebeuren. Niet iedereen gaat zitten wachten op die ‘explosie’ op de Kwaremont, zoals in de Ronde.”

De voorbije jaren liet de Ronde zich ook niet echt voorspellen.

“Klopt, en in mijn ogen kan het ook op dit WK-parcours overal gebeuren. Het kan een vroege slijtageslag worden, maar net zo goed wordt het een gesloten koers, zoals je vaak ziet op WK’s.”

Met welk scenario is ons land gebaat?

“Een koers met weinig controle. De meeste Belgen koersen graag op instinct.”

Dus van ver openen?

“Is het aan ons om te openen? Ik vind niet dat we de koers in handen moeten nemen omdat het een WK in eigen land is of omdat we de topfavoriet in eigen rangen hebben. We mogen niet overenthousiast worden, maar moeten verstandig koersen.”

Je kunt moeilijk de underdog spelen?

“Ik denk dat België zich nooit zal verstoppen. De vraag is: moeten we van ver openen of moeten we gewoon maken dat we de laatste 30 kilometer nog genoeg frisse mannen hebben dat we gewoon de ene ‘fusee’ na de andere kunnen afschieten? Dat kan natuurlijk ook.

“Hoe dan ook mikken we op het allerhoogste. En vooraf moet je ook niet te veel van je strategie uit de doeken doen. (lacht)

Tony Martin kondigde vlak voor het WK tijdrijden zijn afscheid aan. In zijn afscheidsboodschap stelde hij dat het wielrennen niet veiliger is geworden, ondanks de vele discussies. Jij was de afgevaardigde van de rennersvakbond CPA in de Tour. Na een grote valpartij in de derde rit wilden de renners protesteren. Het werd een sof. Hoe komt het dat er nog altijd geen grote acties van renners zijn?

“Ten eerste omdat renners heel vaak luid roepen, maar geen antwoord geven in de groepen die ertoe doen. En als ze wel reageren, is het soms maar tien minuten voor de start van een wedstrijd en dat is te laat. Er is gewoon veel te weinig engagement bij de renners. Zolang dat niet verandert, vrees ik dat alles bij het oude blijft.”

Waarom engageren renners zich niet? Jullie zijn toch niet gebaat met onveilige parcoursen en valpartijen?

“Omdat het gewoon heel moeilijk is. Je hebt de rennersvakbond CPA, maar daar zijn veel renners niet tevreden over omdat ze vinden dat hun belangen niet goed vertegenwoordigd worden. En dan heb je de nieuwe vakbond, de Riders Union, maar die wordt dan weer niet erkend door de UCI.

Jasper Stuyven pleit als rennersafgevaardigde voor meer veiligheid in de koers, maar vecht tegen de bierkaai. 'Er is gewoon veel te weinig engagement bij de renners. Zolang dat niet verandert, vrees ik dat alles bij het oude blijft.' Beeld BELGA
Jasper Stuyven pleit als rennersafgevaardigde voor meer veiligheid in de koers, maar vecht tegen de bierkaai. 'Er is gewoon veel te weinig engagement bij de renners. Zolang dat niet verandert, vrees ik dat alles bij het oude blijft.'Beeld BELGA

“Veel maakt het niet uit. De meeste renners laten zich toch niet horen. Ze klagen wel op sociale media, maar niet in de groep waar het hoort. Sorry, maar dan krijg ik het een beetje op mijn heupen, van die klagers die niets doen.”

Het kan toch simpel zijn: 23 ploegen in de Tour, elke ploeg vaardigt iemand af, één WhatsApp-groep en dan begint de communicatie.

“Dat is het ideale, maar daar begint het al. In die derde rit in de Tour zaten er zo’n 20 renners in de WhatsApp-groep, uit amper zes ploegen. En dan klonk het van: ‘Ja, maar we hebben de telefoonnummers van die renners niet.’

“Dat is toch simpel? Pascal Chanteur was de CPA-vertegenwoordiger. Laat hem ’s ochtends langslopen bij de teambussen en de nummers vragen die je nodig hebt. De Tour was 21 ritten lang, hij heeft dat in geen enkele van die 21 ritten uitgevoerd. Daar zaten we met onze ‘vakbond zonder renners’.

“Daar ligt ook de fout. We betalen voor de CPA, maar die doet zijn werk niet. Het is zo’n zwakke structuur, ik zie het negatief in.”

Jij zat in die groep van CPA.

“Ja, ik doe dat wel vaker op koersen.”

Maar jij bent toch voorstander van de Riders Union?

“Klopt, maar zolang ik verplicht word door de UCI om mijn bijdrage te betalen aan CPA, wil ik weten wat daar gebeurt.”

null Beeld BELGA
Beeld BELGA

Niet veel dus. Oliver Naesen zei me dat hij depressief werd van dat WhatsApp-groepje en dat hij er daarom uit is gestapt.

“Dat kan ik geloven. Je wordt er niet vrolijk van. Het is gewoon soms echt belachelijke zever, en we komen nooit tot een consensus. Vaak is het verloren tijd en energie.”

Het wielrennen veranderen is een werk van lange adem

“Ja. Ik denk niet dat het in mijn carrière nog goed komt. Ik durf dat zelfs met zekerheid te zeggen. Er gaat niets veranderen.”

Je klinkt wel heel somber. Er wordt nu toch meer rekening gehouden met jullie belangen en jullie veiligheid.

“Ik vind van niet. Ja, we krijgen nu ’s ochtends een bericht: ‘Pas op, in die stad ligt een gevaarlijk punt.’ Het is niet omdat ze ons laten weten dat het gevaarlijk is, dat het nu plots goed is dat we daar passeren. Neen, maak het dan veilig en zorg ervoor dat we niet langs die plek moeten rijden.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234