Woensdag 26/01/2022

AchtergrondRode Duivels

Massages, fietsen, pilates, stretchen, maar... ‘recuperatie is voor 95 procent eten, drinken en slapen’

De Rode Duivels trainen in Tubize. Beeld BELGA
De Rode Duivels trainen in Tubize.Beeld BELGA

De Engelsen blijven op Wembley, de Italianen zijn Rome nog niet uit geweest en Nederland bleef tot nu toe in Amsterdam. En dat terwijl de Rode Duivels zondag in Sevilla al aan hun vierde city trip in twee weken zitten. Vermoeidheid kan straks een doorslaggevende factor worden, maar ze doen er in Tubize alles aan om de Duivels fris te houden.

KDZ

De airmiles van Rode Duivels lopen deze dagen weer stevig op. Twee retourtjes Sint-Petersburg en een trip naar Kopenhagen, goed voor bijna 10.000 kilometer door het luchtruim. Portugal zit rond de 14.000, Frankrijk aan 6.500. Een groot verschil met bijvoorbeeld Engeland, Nederland, Duitsland en Italië, die in de groepsfase al hun wedstrijden in eigen land mochten afwerken.

Maar in Tubize doen ze er alles aan om de Duivels zo fris mogelijk door het toernooi te loodsen. “Het WK in Rusland was een goede leerschool”, zegt Frederic Veraghaenne, director of operations bij de KBVB. “Zo hebben we nu bewust gekozen om te vliegen vanop Charleroi en niet meer vanop Zaventem. Qua afstand tot Tubeke scheelt het niet veel, maar voor de spelers verloopt alles veel comfortabeler. Ze stappen van de bus in het vliegtuig. Geen check-in, grenscontrole, bagagecontroles, dat wordt allemaal op voorhand geregeld. Per vlucht winnen we op die manier twee uur. Reken dat uit over een volledig toernooi en je zit aan twee extra recuperatiedagen.”

Philippe Rosier, health & performance manager van de Rode Duivels, vult aan. “In Rusland vlogen we ook meteen na de wedstrijd terug naar huis, dat doen we nu niet als we om 21 uur spelen. Dan blijven we overnachten in de stad waar we gespeeld hebben. Dat bevordert de recuperatie. Vliegen en reizen brengt toch altijd stress met zich mee voor het lichaam en dan recupereer je gewoon minder goed. Een goede recuperatie bestaat voor 95 procent uit slapen, eten en drinken.”

En de overige vijf procent? “Massages, fietsen, stretchen, pilates, ijsbaden, warmte baden... We hebben ook een cabine die op basis van kleuren, bewegingen en geluiden als doel heeft het lichaam tot rust te brengen. Ook daar kunnen de spelers gebruik van maken als ze dat wensen.”

Een goede recuperatie begint meteen na het laatste fluitsignaal. “De eerste uren na de wedstrijd zijn het belangrijkst voor het herstel. Een shake met proteïnen en een maaltijd anderhalf uur na de wedstrijd. Die bestaat vooral uit eiwitten en koolhydraten om het herstel van de spieren te bevorderen. Voor het slapengaan krijgen alle Duivels nog een night shake met proteïnen.”

Met het slaapmutsje achter de kiezen duiken de Duivels hun op maat gemaakt bed in. “De nachtrust is cruciaal voor een optimaal herstel”, vervolgt Rosier. “Elke Rode Duivel heeft in Tubize een gepersonaliseerde lattenbodem aangepast aan de ergonomie van hun lichaam. Het bed van Romelu Lukaku is dus helemaal anders dan dat van Dries Mertens. Alles is vooraf uitgemeten met behulp van een slaaplabo en twee slaapprofessoren om de nachtrust voor iedereen te optimaliseren. De vermoeidheid door het reizen kan in het toernooi zeker een factor zijn, maar we doen er alles aan om de impact ervan zo klein mogelijk te houden.” (KDZ/TTV)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234