Woensdag 17/08/2022

InterviewJohan Bruyneel

Oud-ploegleider Johan Bruyneel ziet een Tadej Pogacar op eenzame hoogte: ‘Man tegen man is hij niet te kloppen’

Tadej Pogacar. Beeld AFP
Tadej Pogacar.Beeld AFP

Slecht nieuws voor de tegenstand: ‘Tadej Pogacar is nog een betere coureur dan vorig jaar. Man tegen man is hij niet te kloppen.’ Dat zegt Johan Bruyneel (57) en hij kan het weten. Bruyneel (ploegleider) en Lance Armstrong (op de fiets) wonnen samen zeven keer de Tour de France. Ook al ziet Tour-organisator ASO dat anders. Straks zit Bruyneel als veelgevraagde podcast-gast weer op de eerste rij. En hij doet hier alvast zijn eerste voorspelling: ‘Ze zullen van ver moeten komen om Wout van Aert van de groene trui te houden.’

MG

Johan Bruyneel zal niet stilzitten wanneer vrijdag in Denemarken de Tour de France begint. Drie weken lang mag hij zijn kennis van het wielrennen etaleren in drie podcasts. Hij doet de Spaanse podcast La Movida, met de Colombiaanse ex-renner Victor Hugo Peña en met Mario Sabato, een populaire tv-figuur in Argentinië. Hij doet JB Squared met JB Hager als gastheer. Die podcast wordt opgenomen meteen na The Move, de dagelijks podcast van Lance Armstrong en George Hincapie. “Alleen op de dagen die ertoe doen zal ik ook in The Move zitten”, zegt Bruyneel. En er is ten slotte de dagelijkse Outcomes. “Daar voorspel ik de rit van de dag erna, het is technischer. Ik word geassisteerd door een zekere Spencer Martin, een data-analyticus. Na de rit houden we de pagina’s van de bookmakers in de gaten, want Outcomes is bedoeld voor de gokkers.”

Nu is er niets moeilijker dan de rit van de volgende dag te voorspellen, zeggen we. Maar dat wil volgens Johan Bruyneel nogal meevallen. “Een Tour-etappe is makkelijker te voorspellen dan een rit in de Giro. In de Tour staan meer belangen op het spel, ploegen geven niet snel iets uit handen.”

Johan Bruyneel. Beeld Clemens Rikken/Hollandse Hoogte
Johan Bruyneel.Beeld Clemens Rikken/Hollandse Hoogte

Het is een nieuw fenomeen: ontsnappingen dragen steeds vaker tot de finishlijn.

Bruyneel: “Je zag het in de Dauphiné en in de Ronde van Zwitserland. Het niveau wordt steeds hoger. Je moet al heel goed zijn om in de ontsnapping te geraken en om erin te blijven. Ontsnappingen worden niet langer opgezet door renners die niks kunnen en die je zomaar kunt laten rijden.”

null Beeld PN/Belga/Ap
Beeld PN/Belga/Ap

Wat voor Tour mogen we verwachten? De start in Denemarken maakt het anders dan anders.

“De eerste vijf, zes ritten worden erg nerveus, dat zijn ze altijd. Nu komt nog de tweede rit erbij, met de brug van 18 kilometer. Met of zonder wind, dat wordt spannend. En dan zijn er de kasseien van rit zes. Het is bijna zeker dat één of twee van de grote favorieten - Pogacar, Roglic, Vingegaard, Thomas misschien - iets zal tegenkomen voor de eerste echte grote afspraak op La Planche des Belles Filles. Ik hoop het niet.

“Hoe dat parcours nu is, brengt een enorme stress mee bij de favorieten en bij hun ploegen. Er wordt veel meer gevallen. Omdat het niveau in de Tour, vooral in de eerste week, 10, 15 procent hoger ligt dan in elke andere wedstrijd. Het peloton is minder uitgerekt, renners kunnen allemaal 55 km/u rijden. En de wegen worden niet breder, er is te weinig plaats. En de belangen zijn erg groot in de Tour.”

En dan moeten ze nog aan de kasseienrit beginnen.

“Horen kasseien in de Tour of niet, dat is het eeuwige debat. Er zijn makkelijker manieren om naar het midden van Frankrijk te rijden. De ploegen van de favorieten - Jumbo, Ineos, UAE - zullen zeggen: dat is niet nodig. QuickStep gaat het prachtig vinden. Dit gaat over spektakel en de aantrekkelijkheid van de koers. Wel jammer natuurlijk wanneer je als favoriet daar de Tour verliest.”

In de Tour van 2004 hebben jullie met US Postal Iban Mayo in het verlies gereden in de kasseienrit naar Wasquehal.

“Daar zijn we later in de Pyreneeën enorm voor uitgejouwd door de Basken. Het was het jaar waarin Iban Mayo de Dauphiné won. Mayo was gevallen voor de kasseien, wij draaiden als eerste de kasseien op en we zijn vol gas doorgereden. Als wij het niet deden, had een andere ploeg het gedaan.”

Komt Vingegaard daar misschien in de problemen?

“Niet de kasseien, maar de aanloop er naartoe is gevaarlijk. Dan haken renners automatisch in elkaar. De Tour is nog maar zes dagen ver, iedereen beschikt nog over enorm veel kracht. Vingegaard heeft gelukkig een goede ploeg rond zich.

“Je mag zo’n kasseienrit in de Tour niet vergelijken met de echte Parijs-Roubaix. Niet de specialisten van de kasseien zitten daar samen, het gaat slechts om een handvol specialisten die dan ook nog in dienst van een kopman moeten rijden.”

Je noemde net vier favorieten voor de Tour.

“Ik zou het eigenlijk anders zeggen: Pogacar steekt er bovenuit. Als het man tegen man is, haalt niemand het van Pogacar. Hij heeft vorig jaar gedomineerd, het jaar daarvoor niet. Maar hij won toch de slottijdrit. Naast Pogacar zie ik het blok Ineos en het blok Jumbo-Visma. Daar staat Roglic net iets hoger dan Vingegaard.”

In de Dauphiné leek Vingegaard beter dan Roglic.

“Het was de eerste koers van Roglic sinds zijn blessure in de Ronde van het Baskenland. Ik denk dat hij nog een niveau hoger kan en dat het beter was dat hij in de Dauphiné nog niet in topvorm was. In het verleden had Roglic het de laatste week altijd moeilijker in de grote rondes. Ik denk dat Roglic in de Tour beter zal zijn dan Vingegaard.

“Vingegaard was vorig jaar tweede, maar is nooit in de buurt van Pogacar gekomen. Met uitzondering van de rit over de Mont Ventoux. Dat heeft Pogacar meteen rechtgezet. Ik heb de indruk dat Pogacar dit jaar nog beter is dan vorig jaar. Logisch ook. Hij is nog erg jong, hij zit nog in volle evolutie. Dat is geen goed nieuws voor de tegenstand. Hij is een talent van bij de jeugd. Als je in je beginjaar meteen de Ronde van de Algarve wint, de Ronde van Californië en drie ritten in je eerste Vuelta, dan ben je geen gewone.”

null Beeld BELGA
Beeld BELGA

Zijn schoonmoeder is overleden, hij gaf forfait voor Luik-Bastenaken-Luik. Zijn team UAE is omwille van covid uit de Ronde van Zwitserland gestapt en dan waren er twee positieve covidgevallen in Slovenië, de ronde die Pogacar won.

“Covid was overal. Het zal voor onzekerheid zorgen.

“Ik denk dat er een zeker realisme in het peloton is gekomen, dat iedereen weet dat Pogacar de torenhoge favoriet is. Jumbo-Visma heeft een erg sterke ploeg. Roglic en Vingegaard zijn al tweede geworden in de Tour, Kruiswijk was al derde. Roglic heeft drie keer de Vuelta gewonnen. Ze weten dat ze collectief moeten koersen. En ze spelen op zekerheid. Dat blijkt uit het feit dat ze Van Aert voor de groene trui laten rijden. Dat wil voor mij zeggen dat Jumbo-Visma niet alles op alles zet voor de gele trui.

“Voor groen en geel gaan bepaalt hoe je de ploeg samenstelt. Jumbo-Visma neemt Laporte en Van Hooydonck mee, die zich ten dienste stellen van Van Aert. Dat wordt niet gemakkelijk, die moeten zich in tweeën of drieën delen. Ik vind het een teken aan de wand: ze gaan het proberen, maar ze zijn niet de grote favoriet.”

Worden Vingegaard en Roglic niet mekaars concurrenten?

“In dat geval zijn ze een vogel voor de kat. Jumbo-Visma maakt alleen kans op geel als ze twee kopmannen strategisch kunnen uitspelen in het midden- of het hooggebergte. Het is een proces. Je moet proberen de ploeg van Pogacar af te matten of te isoleren, om dan Roglic of Vingegaard of zelfs Kruijswijk mee te sturen in een grote ontsnapping. Isoleren is in de Tour altijd moeilijk. Er komt altijd hulp van ergens.”

Hebben ze bij Jumbo-Visma de tactische slimheid om zo’n plan goed uit te voeren?

“Ik heb het tot op heden nog niet gezien. De ploeg is erg professioneel bezig, ze is erg goed georganiseerd. Maar strategisch mis ik een aantal bepalende beslissingen.

“Ik heb makkelijk praten, vanop een afstand. Het moderne wielrennen is erg berekend. De ouderwetse strategieën, tactische zetten functioneren misschien niet meer. De controle is erg groot. Nooit wordt er nog aangevallen aan de voet van de laatste klim, zelfs niet op 5, 6 kilometer voor de top. Zware inzinkingen? Zie je ook niet meer. Wie gelost wordt, raakt nooit ver achter. Ze blijven het niveau rijden dat ze aankunnen. Iedereen kent zijn limieten, weet hoe ver ze kunnen gaan en wat ze moeten doen om gas terug te nemen en toch zo goed mogelijk aan de top van de berg te geraken.”

Geraint Thomas, ex-Tour-winnaar, heeft de Ronde van Zwitserland gewonnen. Wordt hij de kopman bij Ineos?

“Ook Ineos moet rijden met verschillende troeven, als ze natuurlijk de ambitie hebben om de Tour te winnen. Ze hebben Thomas, Adam Yates en Dani Martinez. Yates en Martinez hebben niet het palmares van de andere favorieten die we hebben genoemd.

“Alle respect voor Thomas, hij rijdt op hoog niveau, maar niet zo hoog als het niveau van Roglic en Pogacar. Daar mag hij zich achter verstoppen. Ook hij moet zonder kleerscheuren door de eerste week zien te komen.”

Ineos is niet meer het Sky van vroeger.

“Op dit moment niet. Bernal is er niet bij. En andere ploegen zijn op hetzelfde niveau gekomen, onder meer Jumbo-Visma en UAE.”

Hoe gaat het nog met Bernal?

“Goed. Hij zal nog koersen, op het einde van het seizoen. De vraag is dan wat ze gaan beslissen: wordt het de Vuelta, of rijdt hij andere wedstrijden? Het is bijna een mirakel dat hij serieus aan het trainen is en weer plannen maakt. De crash die hij heeft gemaakt, kon heel slecht zijn afgelopen.”

null Beeld BELGA
Beeld BELGA

Chris Froome rijdt nog een keer de Tour.

“Dat ongeval in de Dauphiné drie jaar geleden is een keerpunt in zijn carrière geweest. Hij kan niet meer terugkeren naar het niveau van zijn vier Tour-zeges. En zelfs al komt hij daarop terug, is het niet goed genoeg. Want het niveau nu ligt hoger. Bewonderenswaardig zijn zijn inzet en zijn motivatie. Ik hoor dat hij maniakaal bezig is. Dat moet toch zeer moeilijk zijn om elke keer opnieuw tegen een muur te lopen. Respect daarvoor. Tegelijk is het triest om te zien hoe een viervoudige Tour-winnaar nu in een heel andere rol is gekomen.”

Hij heeft een contract van 5,5 miljoen euro.

“Dat zal wel kloppen. Maar die condities zullen niet gelden voor de hele duur van zijn contract, denk ik. Ofwel is die Sylvan Adams goed zot.” (lacht)

Wout van Aert mikt op de groene trui, maar moest vorige week met een knieblessure forfait geven voor het BK.

“Dat was een veilige beslissing. Met een knieblessure weet je maar nooit. Ik ga ervan uit dat Wout van Aert de eerste tijdrit misschien wel wint. En indien niet zie ik hem na een paar dagen in ieder geval in de gele trui. Hij zal hoog eindigen in de tijdrit. En met bonificaties en de zesde rit over de kasseien, zal hij geel pakken.”

Peter Sagan wil zijn record van zeven groene truien nog een beetje scherper stellen.

“Dat wordt toch moeilijk, met een tegenstander als Van Aert. Zijn ritzege in Zwitserland was mooi, iedereen was daar blij mee. In de eerste plaats Sagan zelf. Maar zeggen: Sagan is terug, dat niet. Hij heeft dan ook nog een keer covid gekregen. Ik denk niet dat Sagan nog in staat is om de groene trui te winnen tegen Van Aert.”

null Beeld ANP / EPA
Beeld ANP / EPA
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234