Zaterdag 01/10/2022

AchtergrondSprinters in de bergen

Vechten tegen de tijdslimiet voor die schaarse sprintkansen

Voor de zwaardere sprinters zoals Fabio Jakobsen is het afzien bergop. Beeld Photo News
Voor de zwaardere sprinters zoals Fabio Jakobsen is het afzien bergop.Beeld Photo News

Sprinters als Dylan Groenewegen en Fabio Jakobsen krijgen het zwaar in de bergen. Maar het einddoel motiveert: de sprint op de Champs-Elysées.

Kick Hommes

Probeer het je maar eens voor te stellen, zegt Fabio Jakobsen, terwijl hij met zijn handen het gebaar maakt alsof hij zijn handdoek uitwringt. “Ga vier uur fietsen, eet de eerste drie uur niets en ga dan een uur lang klimmen. Hoe je je dan voelt, zo voelen alle sprinters zich in de Tour bergop. Langzaam word je uitgeknepen. Dat is het moeilijkst van een grote ronde.”

Ver weg van de camera’s voert Jakobsen deze week in de bergen samen met Dylan Groenewegen en andere sprinters een gevecht tegen de tijd. Ze moeten elke dag op tijd binnen komen, in de bus, willen ze nog sprinten voor nieuwe zeges. Zeker deze week wordt het zwaar, als er lange bergritten aankomen. Vandaag op weg naar de Col du Granon liggen nog de Télégraphe en de Galibier, morgen naar Alpe d’Huez weer de Galibier en ook de Croix-de-Fer.

Het is een zeer zwaar programma voor renners die voor zichzelf alleen nog een kleine mogelijkheid zien in etappe vijftien en negentien, en alleen zeker weten dat ze in Parijs nog kunnen sprinten. Maar een kans is een kans. “Daarom blijf je rijden”, stelt Jakobsen.

Om in de Tour mee te kunnen moet een sprinter dus wel een beetje bergop kunnen. Vandaar dat Groenewegen in zijn voorbereiding besloot om juist in klimwedstrijden mee te doen. “Dat helpt nu om over de bergen te komen. Ik voel me heel goed.”

Ervaren ‘buschauffeurs’

Wat niet wil zeggen dat hij geen hulp nodig heeft. Zijn vaste begeleiders rijden met hem de bergen over. Ook QuickStep is georganiseerd rond hun sprinter. Michael Morkov, Yves Lampaert en Florian Sénéchal blijven bij Jakobsen. Vooral Morkov is de man die de gruppetto leidt, zegt Jakobsen. “De ervaren mensen regelen dat meestal.”

Ploegleiders geven dan meestal de tijdsverschillen en, belangrijk, de tijdslimiet door. Die wordt bepaald aan de hand van de moeilijkheid van de etappe en de snelheid waarmee is gereden. Uit die berekening volgt dan een percentage. Dat percentage heeft betrekking op de tijd van de winnaar. Stel dat het percentage 10 procent is in een etappe van vier uur, dan mag de bus maximaal 24 minuten later binnenkomen.

Het zwaarst zijn de dagen dat er aan het begin van de etappe al een bus wordt gevormd. De truc is om bergop niet te hard te gaan, waardoor iedereen kan volgen. Maar ergens moet ook tijd worden goedgemaakt (of in ieder geval niet verloren). Dat kan bijvoorbeeld in de afdalingen. Jakobsen: “Daar verliezen we zeker geen tijd. En dan op het vlakke wordt er een dubbele waaier getrokken om daar hard te rijden, behalve zij die echt niet kunnen.”

Minder stress

De snelsten in de laatste meters zijn de langzaamsten in klimmen van een uur of meer. Wat dat betreft was het fijn dat hij in de eerste week van de Tour succes had, zegt Jakobsen. “Je weet nu eenmaal nooit of je het einde haalt.”

Groenewegen zou de rustdag zeker overleven, grapte hij, maar wist nog niet of de dagen erna ook zo makkelijk zouden zijn. Ook Groenewegen gaf toe dat het vroeg winnen in de Tour de druk er voor hem wel af had gehaald. “En het mooie is dat je in de Tour op de laatste dag altijd nog een kans krijgt, op de Champs-Elysées.”

Maar zover is het dus nog niet. Eerst de Alpen over. Jakobsen had goede tips gekregen van oud-prof Maarten den Bakker. “Die zei: je moet koste wat het kost vermijden dat je een slechte dag hebt. Dus veel eten, veel drinken. Dan komt het goed.”

Morgen op de Franse feestdag wacht Alpe d’Huez. Jakobsen weet er niet veel vanaf. Ja, hij weet hoeveel bochten er zijn. “En ik weet zeker dat ik die bochten ga aftellen. Hopelijk is er dan tijd genoeg om nog een beetje te genieten.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234