Maandag 24/01/2022

AchtergrondFanbeleving in de sport

Vlaams techbedrijf entertaint weldra sportfans van Duitsland tot Brazilië

Baseballteam Philadelphia Phillies start een samenwerking met Tropos voor een betere fanbeleving. Beeld USA TODAY Sports
Baseballteam Philadelphia Phillies start een samenwerking met Tropos voor een betere fanbeleving.Beeld USA TODAY Sports

Met pokémon vangen begon het verhaal enkele jaren geleden. Vandaag schuift Tropos AR, een Vlaams bedrijf gespecialiseerd in augmented reality, aan bij de grote sportclubs ter wereld. ‘Fanbeleving staat nog in de kinderschoenen. Virtuele technieken zullen het pas echt plezant maken.’

SSB

Een goed idee verspreidt zich nog sneller dan dat virus. Tijdens de lockdown een jaar geleden dachten oprichters Sven Van de Perre en Sven Franken nog dat het tijd was om een versnelling hoger te schakelen met hun start-up Tropos AR. De winkels waren dicht, een bloedbad werd voorspeld voor de retail en met hun bedrijfje zouden ze winkeliers een goedkoop platform geven om kortingen door de lucht te laten zweven via augmented reality. Met een smartphone of een speciale bril zou het lijken alsof schoenen of handtassen echt in de lucht waren geplakt. Klanten zouden ze met hun smartphone ‘vangen’, net zoals de pokémon tijdens die grote hype enkele jaren geleden. Een versnelling hoger werd meteen optrekken naar de zesde versnelling en nog gaat het vandaag nauwelijks rap genoeg. Na de winkelstraat kwam de sportwereld.

“Uit 1.500 tech- en mediabedrijven zijn we met een dertigtal geselecteerd om mee te doen met Hype Sports Innovation, dat een brug slaat tussen de sport- en de techwereld”, zegt bedenker Van de Perre, die lang voor Sony PlayStation werkte. Met zijn team zat hij de voorbije weken rond de virtuele tafel met tal van clubs, sportfederaties en grote zenders. Zijn verhaal kon onder meer de Duitse voetbalcompetitie Bundesliga, de internationale cricketbond, het Amerikaanse honkbalteam Philadelphia Phillies, de Braziliaanse voetbalclub Vasco da Gama en de Franse rugbyploeg Stade Français Paris overtuigen om een samenwerking te starten.

“Ze zijn allemaal erg geïnteresseerd hoe ze met virtuele technieken de fanbeleving groter kunnen maken. Vandaag blijft een fan toch vooral een anonieme persoon die in het beste geval geregeld op een genummerd stoeltje komt zitten met een sjaal rond de nek. Dat kan veel beter. Met virtuele technieken en augmented reality wordt het pas echt plezant.”

Augmented reality in de winkelstraat, door Tropos. Beeld RV
Augmented reality in de winkelstraat, door Tropos.Beeld RV

Voorbeelden zat om alles wat op te leuken. “De voorzitter verwelkomt je virtueel op de parking. Een digitale mascotte leidt je naar je zitje en de dranktoog. Voor de match of tijdens de rust kun je supportersvakken spelletjes laten spelen die in de lucht hangen, de winnaars krijgen een traktatie van een sponsor. Als de ploeg wint, dan zweeft het logo van de club een tijdje boven het huis van de fan. Speelt het team kampioen, dan verandert de hele straat in de clubkleuren. Wie wedstrijden bekijkt, verzamelt punten en bouwt zo een virtuele trofeeënkast die je in de woonkamer door je smartphone kunt bekijken. Trouwe fans beloon je met virtuele toegang tot de kleedkamer. Vroeger hielden fans nog kaartjes bij van een topmatch, maar dat gaat niet met een QR-code. Een virtuele collectie met memorabele wedstrijden is eenvoudig te maken.”

Gamificatie

Dit zijn allemaal voorbeelden van gamificatie: er een uitdagend spelletje van maken. “Veel clubs gaan ervan uit dat ze met een probleem zitten. ‘De jeugd kan het niet meer opbrengen om anderhalf uur aandacht te schenken aan een sportwedstrijd. We moeten enkel hoogtepunten serveren.’ Klopt niet", zegt Van de Perre. “Waarom zouden ze dan uren aan een stuk Fortnite spelen? Terwijl dat in wezen niet meer is dan een eigen karakter en eigen stekje bouwen in een virtuele wereld. Dat kun je ook met een sportclub.”

Tropos gaat het nu uitwerken voor de Bundesliga, maar werkt aan een technologie die in veel markten kan aanslaan. “Spierbundel Arnold Schwarzenegger die naast je in de fitness de oefeningen voordoet? Kan perfect. Voor de evenementensector hebben we ook heel wat in petto. Een derde van de tijd is een festivalganger zich aan het verplaatsen. Op een chaotische manier kan dat erg irritant zijn. Met AR kun je bezoekers makkelijk rondleiden en zien waar je vrienden staan en waar de frisse pintjes welkom zijn. In de lucht kun je aangeven welke band over tien minuten waar komt spelen.”

Ook de reissector en de culturele wereld staan volgens Van de Perre aan het begin van een omwenteling. Zijn probleem is dat er maar 24 uren in een dag zijn. “We hebben al acht mensen aangetrokken en zijn nog fors aan het groeien. Het is eigenlijk te druk vandaag, maar dat is een luxeprobleem.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234