Maandag 24/01/2022

Antigifcentrum kreeg in 15 jaar nooit zoveel oproepen en dit is de schuldige

null Beeld Antigifcentrum
Beeld Antigifcentrum

Het Antigifcentrum kreeg in 2015 56.172 oproepen. Dat is een stijging met 3,4 procent ten opzichte van 2014 en het hoogste aantal oproepen sinds 2000. Dat blijkt uit het jaarverslag dat vandaag werd voorgesteld. Opvallend is de stijging van het aantal ongevallen met vloeibare wasmiddelen in capsulevorm.

"In deze tijden van internet, dr. Google en sociale media blijft de telefoon onbetwistbaar het middel om snel, professioneel en adequaat mensen te helpen die zich in een urgente situatie bevinden", klinkt het in een persbericht.

De overgrote meerderheid van de oproepen (83,9 procent) gingen over mensen die in aanraking kwamen met een product. De helft van de oproepen heeft te maken met blootstelling aan geneesmiddelen, gevolgd door huishoudproducten, cosmetica en planten of paddenstoelen.

Het Antigifcentrum ziet al enkele jaren een stijging van ongevallen met geconcentreerde vloeibare wasmiddelen in capsulevorm die oplosbaar zijn in water. Het inslikken van die producten kan problemen met de spijsvertering en ademhaling veroorzaken. In 2015 heeft het Antigifcentrum 287 ongevallen met dergelijke capsules geregistreerd, in 76 procent van de gevallen ging het om kleine kinderen.

"Dankzij de signalen die de Antigifcentra hierover doorgaven aan de overheid, werden er aanpassingen in de regelgeving gedaan op Europees niveau. Zo moet de verpakking ondoorschijnend of donker zijn, de hersluitbare doos moet moeilijk te openen zijn door jonge kinderen en de oplosbare verpakking moet bitter smaken en weerstand bieden aan een druk van 300 N. Bovendien moet de verpakking zijn vloeibare inhoud minimum 30 seconden behouden wanneer die in water van 20 graden wordt gelegd", aldus het Antigifcentrum, dat toevoegt dat het enige tijd in beslag zal nemen om de impact van deze maatregel te kunnen evalueren en vooraleer de vorige versies van het product van de markt zijn verdwenen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234